• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
در موسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار شد؛

رونمایی از دو کتاب «روش‌شناسی شهیدین» و «اصول فقه با تعلیقۀ استاد اکبرنژاد»

  • کد خبر : 24129
  • 14 شهریور 1400 - 8:26
رونمایی از دو کتاب «روش‌شناسی شهیدین» و «اصول فقه با تعلیقۀ استاد اکبرنژاد»
در این دو اثری که امروز ارائه شده است و کارهای دیگری که در موسسه فقاهت اتفاق افتاده است، غرض این بوده است که فضای تک‌ قطبی علمی شکسته شود و فضای آزاد اندیشی فراهم گردد

به گزارش صدای حوزه، آئین رونمایی از دو اثر علمی «روش شناسی شهیدین» و «اصول فقه» که بر مبنای لمعه و اصول فقه تألیف شده است صبح شنبه ۱۳ شهریورماه، در مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار شد. ناصر نجفی مولف کتاب روش شناسی شهیدین و حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد، که تعلیقه او بر کتاب اصول فقه علامه مظفر(ره) در این مراسم رو نمایی شد، در این مراسم به ارائه مطالب خود پرداختند.

کتاب

روش شناسی؛ بحث مغفول نظام آموزشی حوزه

ناصر نجفی، مولف کتاب روش شناسی شهیدین، گفت: یکی از مباحث مهم مغفول در نظام آموزشی حوزه علمیه، بحث روش‌شناسی است. طلبه با خواندن کتاب شرح لمعه با متد اجتهادی شهیدین آشنا نمی شود و مبانی مولف را متوجه نمی‌شود و درنمی یابد که شهیدین در حل مسائل از کجا شروع می‌کنند و به کجا ختم می کنند.

وی افزود طلبه به این درک نمی رسد که شهیدین از عناصر دخیل در استنباط چه مقدار استفاده می کنند، منابع استنباط را چه چیزی می دانند، اولویت در استفاده از منابع کدام است و چه نگاهی به کلیت احادیث دارند.

نجفی اذعان کرد نهایت استفاده ای که از این کتاب برده می‌شود، آموختن احکام شرعی و به عبارتی این کتاب رساله عملیه شهیدین است؛ در حالی که غرض چیز دیگری است که از این کتاب محقق نمی شود.

کتاب

وی خاطرنشان کرد کتاب روش شناسی شهیدین دقیقاً روی همین خلأ دست گذاشته است. در این کتاب مبانی فقهی و اصولی مهم و اثرگذار شهیدین بررسی شده است تا طلبه ای که پیش از ورود به شرح لمعه یا حین تحصیل و تدریس این کتاب را مطالعه کند نسبت به مبانی این دو فقیه بزرگوار آشنایی پیدا کند.

ناصر نجفی در ادامه ابراز داشت: البته در این کتاب فقط به بیان و معرفی مبانی اکتفا نشده است و در آن جا که لازم بوده است به نقد و ارزیابی مبانی نیز پرداخته شده است. در فصول این کتاب، روش شناسی اجتهادی شهیدین، روش کار شهیدین با مثالهای عینی و کاربردی از لمعه و شرح لمعه، محتوای آموزشی دروس حوزه و اقتضائات متفاوت متون آموزشی و پژوهشی و بررسی متون درسی فعلی در نظام آموزشی حوزه از حیث واجد بودن اقتضائات گفته شده پرداخته شده است و در پایان پیشنهاداتی ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد دیگر سخنران این مراسم که کتاب اصول فقه علامه مظفر با تعلیقه ایشان رونمایی شد بیان داشت: وقتی نسبت به یک روش مسلط نشده باشیم نمی توانیم درست بیاندیشیم و در مورد آن فکر، درست قضاوت کنیم. در روش شناسی به شالوده یک نظام فکری دست پیدا می کنیم و جریان آن نظام فکری را کشف می‌کنیم که این باعث می شود که خود روش شناسی برای ما از مسئله های آن علم مهم تر شود.

وی افزود اگر در روش‌ها ایرادی رخ دهد و یک انحرافی در آن ها پدید آید، خودش را در تمام مسائل نشان می‌دهد نه فقط در یک مسئله یا دو مسئله؛ مثلا اگر روش اجتهادی شما در حوزه تفسیر آیات و روایات دچار ضعف‌هایی باشد، این آسیب در هزاران فتوا خود را نشان می‌دهد و در مقابل اگر آن روش تقویت شود، تاثیر خود را در تمام فتواها بروز خواهد داد.

کتاب

اکبرنژاد خاطرنشان کرد وقتی شما روش را شناختید، غیر از جهت صیانتی قضیه، می توانید بهتر در مورد آن علم بیندیشید و نسبت به مسائل آن قضاوت کنید.

وی اضافه کرد هیچ جا به طلبه نشان داده نمی شود که منطق تفکر و روش شهید اول با شهید ثانی چه تفاوتی باهم دارند که باعث می‌شود فتوای متفاوتی داشته باشند.

تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی گفت: ما تصمیم داریم یک فضای اندیشیدن را برای طلبه ها فراهم کنیم و یک کرسی آزاد اندیشی عمومی ایجاد کنیم تا طلبه بتواند طرز فکر شهید اول و ثانی را فهم کند و سپس بتواند در مورد آن بحث کند.

رویکرد آزاد اندیشانه در کتاب تعلیقه بر اصول علامه مظفر(ره)

وی اذعان کرد: در مورد تعلیقه بر اصول علامه مظفر(ره) نیز غرض همین ایجاد فضای آزاداندیشی بوده است؛ چرا که ما یک نظام اصولی و اجتهادی داریم که در حوزه ها متداول است، که خروجی آن اصول علامه مظفر و رسائل و مکاسب و امثال آن است. یک نظام اجتهادی هم داریم که در قالب بسته جامع اجتهادی در موسسه فقاهت ارائه شده است.

حجت الاسلام اکبرنژاد گفت کاری که ما قصد داشتیم انجام بدهیم و از سال گذشته تاکنون توفیق پیدا کردیم که این کار آماده شد، این بود که این دو روش اجتهادی را در کنار هم ارائه دهیم، که مانند یک کرسی آزاد اندیشی است که بین دو نظام فکری رخ داده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد ما در این روش، کتاب اصول علامه مظفر(ره) را محور قرار دادیم و هرجا که نسبت به آن نظری داشتیم، چه موافق و چه مخالف؛ چه بحث ما روشی بود و چه آنجا که ظرفیت بحث های جدیدی وجود داشت که در کتاب اصول علامه مظفر مطرح نشده بود و چه آن جا که بحث هایی مطرح شده است که ثمره عملی ندارد، بحث خود را مطرح کردیم.

تولیت موسسه فقاهت و تمدن اسلامی بیان داشت یکی از مواردی که باعث می شود یک نظریه تبدیل به مفروضات علمی شود این است که آن نظریه در قالب متون کتب درسی مطرح شود؛ این باعث می شود که فضای آزاد اندیشی از بین برود. اما اگر در کنار همین نظریه ها در کتب درسی، نکات متفاوت را مطرح ‌کنید، طلبه متوجه می شود که می شود ساز و کار استنباط و اصول را به شکل دیگری ترتیب داد. هر کسی که علاقه مند به این باشد که طلبه متفکر بار بیاید، باید از این رویکرد استقبال کند.

کتاب

وی اضافه کرد در این دو اثری که امروز ارائه شده است و کارهای دیگری که در موسسه فقاهت اتفاق افتاده است، غرض این بوده است که فضای تک‌ قطبی علمی را شکسته شود و فضای آزاد اندیشی را فراهم گردد.

اکبرنژاد خاطرنشان کرد خواهش من از بزرگان حوزه این است که از آزاد اندیشی طلاب نترسند و این طور نباشد که منظور آنها از آزاد اندیشی این باشد که بقیه طلاب هم مانند آنها بیندیشند. کسی که حریت علمی برای او ارزش داشته باشد، از تفاوت در اندیشه هراس نمی کند. اگر واقعا آزاد اندیشی را قبول داریم باید لوازم آن را بپذیریم و فضا را برای اندیشه‌های مختلف باز کنیم.

وی افزود اگر خود را در موضع حق می بینید از چه چیزی نگران هستید؟ من به همه طلاب و اساتید توصیه می کنم این دو اثری را که امروز رونمایی شد مطالعه کنند و روی آن تأمل کنند زیرا ممکن است افق های جدیدی را برای آنها باز کند و نوع نگاه آنها را به فضای فقه و اصول عوض کند.

مطالب.مرتبط:

رهبر انقلاب را اسلام شناس‌تر از شهید مطهری می‌دانم

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24129

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.