• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10
کودک و تربیت دینی:

مهارت هایی برای تربیت حسینی کودکان در روزهای همه‌گیری کرونا

  • کد خبر : 22172
  • 28 مرداد 1400 - 11:35
مهارت هایی برای تربیت حسینی کودکان در روزهای همه‌گیری کرونا
هر روز در ساعتی مشخص که همه اعضای خانه در کنار هم هستند، روضه خانگی برگزار کنید. خوب است از این فرصت استفاده کنید و وقایع روز عاشورا و علت وقوع این حادثه را به زبان کودکانه برای فرزندان خود توضیح بدهید.

به گزارش صدای حوزه، در روزهایی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از همیشه واجب است و کشور از نظر ابتلا و فوت بیماران در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، عزاداری ماه محرم و آیین‌های دسته‌جمعی آن فرا رسیده است. با تجربه سالهای پیش حالا خیلی از ما می‌دانیم که چه‌طور باید سبک عزاداری و اقامه عزا را از سبک همیشگی تغییر بدهیم و در عین پاسداشت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) از خودمان و دیگران در برابر همه‌گیر کرونا مواطبت کنیم.

اما در این بین در بسیاری از خانواده‌ها کودکانی هستند که تازه سالهای اولیه درک ماه محرم را سپری می‌کنند. والدین نگرانند که این کودکان به خاطر عدم حضور در هیئت و روضه و تکایا، درک درستی از محرم و اقامه عزا در این ماه پیدا نکنند.

در این مطلب تعدادی مهارت برای حفظ رابطه خانواده و مخصوصا کودکان با ابعاد مختلف ماه محرم در روزهای همه‌گیری کرونا جمع‌آوری کرده‌ایم.

نشانه‌ها را حفظ کنید

خاطره بسیاری از ما از محرم‌های کودکی به نشانه‌ها و علائم این ماه گره خورده است. علم و سنج و طبل و سینه‌زنی دسته عزاداری، یا حضور در هیئت و پذیرایی و از عزاداران. این نشانه‌ها در کودکی نقش مهمی در ارتباط کودک با مفاهیم دینی و اعتقادی دارند.

امسال نیز می‌توانیم همین نشانه‌ها را در ذهن کودک بنشانیم. می‌توانیم خانه را با پارچه‌نوشته‌های محرمی و کتیبه سیاهپوش کنیم و در این مسیر حتما از بچه‌ها کمک بخواهیم. خوب است و خودمان و بچه‌ها لباس مشکی داشته باشیم و موقع برگزاری آیین‌های محرمی حتی در خانه، لباس مشکی را به نشانه لباس عزا به تن کنیم.

مداحی‌های مناسب برای سنین کودکان با توجه به سن آنها تهیه کنیم و در حین کار روزمره در خانه پخش کنیم. در این بین می‌شود درباره مفاهیم مختلفی هم که در این مداحی‌ها گفته می‌شود با بچه‌ها صحبت کرد.

غذای نذری آماده کنید

غذای نذری حتما نباید در میزان زیاد پخته بشود. غذای روزمره خانواده اگر به نیت نذری پخته بشود، تفاوتی با غذای نذری مرسوم ندارد. اگر در تهیه غذای خانگی به هر صورتی از کودک کمک می‌گیرید به او تاکید کنید که در حال کمک برای تهیه غذای نذری است. در این ماه می‌توانید در خانه انواع دیگر نذری‌ها مثل شربت و حلوا را هم برای اعضای خانواده تهیه کنید و به عنوان غذای نذری مصرف کنید.

روضه خانوادگی برگزار کنید

در هر خانه کسی هست که می‌تواند یک روضه جمع‌وجور و خانگی را مدیریت کند. دقایقی سخنرانی، روضه و سینه‌زنی برای کسانی که سالها هیئت و حضور در جمع عزاداران اباعبدالله(ع) را تجربه کرده‌اند، نباید کار سختی باشد.

هر روز در ساعتی مشخص که همه اعضای خانه در کنار هم هستند، روضه خانگی برگزار کنید. دقت کنید که این روضه‌ها زیاد طولانی نشوند و همه اعضای خانه با زمان برگزاری آن راحت باشند. خوب است از این فرصت استفاده کنید و وقایع روز عاشورا و علت وقوع این حادثه را به زبان کودکانه برای فرزندان خود توضیح بدهید. در هیئت‌ها اغلب ماجرای عاشورا آنچنان که باید برای کودکان بازنمایی نمی‌شود و چه بسا شلوغی هیئت و تکایا مانع از حضور ذهن و یادگیری کودکان بشود. این روزها که در ایام شیوع کرونا در خانه هستیم و سعی می‌کنیم آیین‌های محرمی را در جمع خانه و خانواده برگزار کنیم، فرصت مناسبی است که پایه‌های عقیدتی کودکان از واقعه عاشورا محکم کنیم و از آنها عزادارانی آگاه و دانا بسازیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22172
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

21اردیبهشت
عواملی که باعث کنترل کرونا شد
وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عواملی که باعث کنترل کرونا شد

30فروردین
واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند
علی‌رغم هجمه‌ رسانه‌های بیگانه علیه دانشمندان ایرانی؛

واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند

27فروردین
برگزاری حضوری کلاس های سطوح عالی برای فقط ۴ هفته!
نگرانی طلاب و ضرورت توجه مسئولین حوزه علمیه؛

برگزاری حضوری کلاس های سطوح عالی برای فقط ۴ هفته!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.