• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
گزارشی از یک مسجد تراز انقلاب:

فارغ از کلیشه ها و با فعالیت ۲۴ ساعته در پایتخت

  • کد خبر : 21875
  • 24 مرداد 1400 - 11:24
فارغ از کلیشه ها و با فعالیت ۲۴ ساعته در پایتخت
در حالی که به مرور زمان از کارکردهای مختلف مساجد کاسته شده است و مساجد فقط تبدیل به محلی برای نماز خواندن شده‌اند، واشقانی‌فراهانی مسجد امام رضا (ع) را تبدیل به پناهگاهی برای افراد کرده است تا بخشی از مشکلاتشان را در آنجا حل کنند.

به گزارش صدای حوزه، اگر به تهران آمدید و جایی برای ماندن نداشتید، اگر صاحبخانه‌تان حکم تخلیه خانه را گرفته است و نمی‌دانید کجا بروید یا اگر شاغل هستید و نمی‌دانید کودکتان را به چه کسی بسپارید، در مسجد امام رضا (ع) در دهکده المپیک به روی شما باز است؛ مسجدی که برخلاف سایر مساجد، ۲۴ ساعته خدمات می‌دهد و امام جماعت آن نیز با روی گشاده از مهمانان پذیرایی می‌کند.

اهالی دهکده المپیک، مسجد امام رضا (ع) و امام جماعتش، شیخ علی واشقانی‌فراهانی را به خوبی می‌شناسند. این مسجد در سال ۱۳۸۹ با پیگیری‌های واشقانی‌فراهانی و با کمک خیرین در سه طبقه بنا شده است و از همان سال تا به امروز، این روحانی با وجود بیماری دیابت و پلاتینی که در پا دارد، تمام زندگی‌اش را صرف خدمت‌رسانی به مردم در این مسجد کرده است. او دو فرزند دارد که یکی از آن‌ها دانشجوی رشته کارشناسی حقوق است و دیگری مهندسی عمران دارد، سال‌هاست آن‌ها نیز پابه‌پای پدر و مادر خود در این مسجد به مردم خدمت می‌کنند و راه شیخ‌علی واشقانی‌فراهانی را به‌خوبی یاد گرفته‌اند.

امام جماعتی که با عمل به مردم خدمت می‌کند، نه با حرف

در حالی که به مرور زمان از کارکردهای مختلف مساجد کاسته شده است و مساجد فقط تبدیل به محلی برای نماز خواندن شده‌اند، واشقانی‌فراهانی مسجد امام رضا (ع) را تبدیل به پناهگاهی برای افراد کرده است تا بخشی از مشکلاتشان را در آنجا حل کنند. این مسجد هم مهدکودک دارد و هم کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند، حتی مهمانسرایی برای خانواده‌ها دارد و البته فضای بازی را به مسافرانی که تنها به مسجد می‌آیند و قصد ماندن دارند نیز اختصاص داده است تا در آنجا استراحت کنند و بعد از صرف صبحانه به کارهایشان در تهران برسند.

بارها مقام معظم رهبری از مسجد تراز انقلاب اسلامی سخن گفته و تأکید کرده‌اند که مسجد نباید تنها در یک یا دو عرصه مشغول فعالیت باشد، ایشان همچنین فرموده‌اند نقش امام جماعت تنها نباید به یک پیش‌نماز تقلیل یابد تا بتواند نقش تمدن‌ساز خویش را ایفا کند. حالا شیخ علی واشقانی‌فراهانی در این مسیر گام برداشته است و آن‌هایی که او و مسجد امام رضا (ع) را می‌شناسند، این موضوع را تأیید می‌کنند.

این روحانی فعال در سال ۱۳۴۷ متولد شده و حدود ۳۰ سال پیش به تهران آمده است. او با خانواده‌اش در سوئیت کوچکی نزدیک مسجد زندگی می‌کند و هر زمانی هر کسی در مسجد را بزند، در را به رویش باز می‌کند تا بتواند به صورت شبانه‌روزی از فضای معنوی مسجد استفاده کند. آنطور که اهالی محل می‌گویند، شیخ علی واشقانی‌فراهانی، صفر تا صد کارهای این مسجد را خودش در دست گرفته و گاهی برای ساخت این مسجد نیز بیل به دست گرفته و خودش کارهای اجرایی را انجام داده است.

واشقانی‌فراهانی درباره علت این سبک فعالیت خود در مسجد امام رضا (ع) به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «آن چیزی که مردم را خوشحال می‌کند، بدون واسطه با امام جماعت مراوده داشتن است، آن‌ها دوست دارند امام جماعت خیلی ساده و در کنار مردم زندگی کند.»

او با بیان اینکه به دو موضوع مهم در جامعه اسلامی امروز عمل نشده است، اظهار می‌دارد: «وقتی پیامبر اسلام (ص) حکومت اسلامی را تشکیل دادند، برای امنیت مردمی که از شهری به شهر دیگر می‌رفتند، محلی را برای اسکان یک یا دو شب آن‌ها بنا کرده بودند، همچنین ایشان در کنار مساجد، مکان‌هایی را برای اسکان مسافران مشخص کرده بودند تا مسافران در آنجا استراحت کنند. پیامبر اکرم (ص) با این مسافران نشست و برخاست داشتند و به اصطلاح آن‌ها را تحویل می‌گرفتند. این اقدام بازتابی خوب و کاربرد مناسبی برای جامعه اسلامی داشت، اما امروز کمتر مسجدی به این مسئله اهمیت داده است.»

امام جماعت باید در مسجد را به روی مردم باز کند، نه مردم برای او!

حالا دیگر از شهرهای مختلف به مسجد امام رضا (ع) آمده‌اند و گوش به گوش درباره شیخ علی واشقانی‌فراهانی و مسجد ایشان صحبت کرده‌اند، به همین دلیل برخی از مسافران که به تهران می‌آیند به مسجد امام رضا (ع) می‌روند و سراغ این روحانی معروف را می‌گیرند. آن‌ها از همشهری‌هایشان شنیده‌اند که اگر به تهران رفتید، نگران جا برای ماندن نباشید، زیرا چه در سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان، یک روحانی در مسجد امام رضا (ع) هست و با روی گشاده و مهمان‌نوازانه‌ای در را به روی شما باز می‌کند تا بتوانید در مهمانسرای مسجد استراحت کنید. شیخ علی واشقانی‌فراهانی با اشاره به اینکه یک امام جماعت باید در همه شرایط امام جماعت باشد و نه فقط در محراب، اظهار می‌دارد: «مسجد یک نهاد عمومی و اسلامی است، در شأن مردم نیست که در مسجد بسته باشد و آن‌ها پشت در بمانند. به نظر من وقتی برای ساخت مساجد از مردم پول گرفته می‌شود، نباید هیچ وقت در این خانه معنوی به روی آن‌ها بسته شود. امام جماعت نیز میزبان مردم است و او باید در را برای مردم باز کند، نه اینکه مردم بیایند و در را برای خواندن نماز امام جماعت باز کنند!»

او با بیان اینکه کارهایی که امروز در مسجد امام رضا (ع) انجام و خدماتی که به مردم داده می‌شود، کافی نبوده و نیست، می‌گوید: «مسجد باید در همه امورات به مردم کمک کند، در حال حاضر مسافرانی هستند که حتی کرایه تاکسی بازگشت به خانه خود را ندارند، افرادی هستند که نمی‌توانند هزینه درمان بیمار خود را تهیه کنند. هر چند ما به فکر اسکان دادن به این افراد هستیم و برای آن‌ها صبحانه، ناهار و شام تهیه می‌کنیم، اما در حل سایر مشکلاتشان نیز باید قدمی برداریم.»

واشقانی‌فراهانی درباره اینکه چطور نیازمند واقعی را از کسی که خودش را نیازمند معرفی می‌کند، تشخیص می‌دهید، پاسخ می‌دهد: «ما تلفن مراجعه‌کنندگان و کارت ملی آن‌ها را می‌گیریم و درباره آن‌ها تحقیق می‌کنیم، بعد از راستی‌آزمایی به این افراد کمک خواهیم کرد.»

این روحانی دلسوز درباره تأمین امنیت مسجد که در آن ۲۴ ساعته باز است، اینطور توضیح می‌دهد: «در مسجد همیشه باز است و این مسئله گاهی خطرهایی برای مسجد داشته است، اما خوشبختانه موارد جزئی برای سرقت از مسجد وجود داشت که تمام آن‌ها به لطف همکاری همسایه‌ها ناکام مانده، دلیلش هم این است که اهالی منطقه این مسجد را که به آن‌ها خدمت می‌کند دوست دارند و مانند خانه خود برای محافظت از آن تلاش می‌کنند و نسبت به آن دغدغه دارند، به عبارتی اهالی منطقه نمی‌خواهند این خانه معنوی خود را از دست بدهند.»

مسجدی که از هتل ۵ ستاره هم راحت‌تر است!

مسجد امام رضا (ع) اقدامات زیاد دیگری جهت رفع نیاز مردم انجام می‌دهد؛ از حل مشکلات و اختلافات خانوادگی اهالی منطقه گرفته تا اسکان به همراهان بیماران که جایی را برای ماندن ندارند. ساکنان دهکده المپیک و آن‌هایی که مسجد امام رضا (ع) را می‌شناسند، معتقدند این مسجد بر پایه اسلام فعالیت می‌کند و به هیچ وجه دنبال تجارت نبوده و نیست.

آقای شهبازی یکی از افرادی است که برای درمان بیماری یکی از اقوام خود به تهران آمده و از خدمات مهمانسرای مسجد امام رضا (ع) استفاده کرده است، او در این باره به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «از اراک به یکی از بیمارستان‌های نزدیک مسجد امام رضا (ع) آمده بودیم و باید در تهران می‌ماندیم، از آنجایی که کسی را در تهران نداشتیم و به دنبال مسافرخانه یا هتل بودیم، پزشک این بیمارستان به ما مسجد امام رضا (ع) را معرفی کرد. اول فکر می‌کردیم که با ما شوخی کرده‌اند، اما وقتی به مسجد آمدیم و برخورد مناسب امام جماعت و خادمان را دیدیم، متعجب شدیم!»

او ادامه می‌دهد: «مهمانسرای مسجد امام رضا (ع) بدون دریافت هیچ پولی، در را به روی ما باز و با روی خوش از ما میزبانی کرد، حتی خانواده‌ای از قزوین به این مسجد آمده بودند و آن‌ها هم مانند ما جایی را برای ماندن نداشتند. برخورد امام جماعت و خادمان با ما بسیار خوب بود، صبح زود، چایی برایمان آماده می‌کردند و نان تازه برایمان می‌گرفتند. ما تعجب می‌کردیم و باور نمی‌کردیم یک مسجد این خدمات را به مسافران ارائه دهد. به نظر من اگر همه مساجد اینطور بودند، بخش عمده‌ای از مشکلات در کشور ما حل می‌شد.»

او مسجد امام رضا (ع) را مسجدی تمیز و با مدیریتی بسیار قوی توصیف می‌کند و می‌گوید: «گاهی برخی از صاحبان خودروهای گران‌قیمت هم به این مسجد می‌آیند، نه به خاطر اینکه پول نداشته باشند، آن‌ها به خاطر حس و حال خوب این مسجد و اهالی آن به جای هتل‌های چند ستاره، مسجد امام رضا (ع) را انتخاب می‌کنند. برخورد حاج آقا واشقانی و میزبانی او هر مسافری را جذب خود می‌کند.»

از آموزش قرآن تا برگزاری کلاس‌های پیش‌دبستانی

خانم نجفی یکی دیگر از اهالی منطقه است که از مهدکودک و کلاس‌های آموزشی مسجد امام رضا (ع) استفاده می‌کند. او در این باره به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «یک پسر چهار ساله و یک پسر ۱۴ ساله دارم. پسر کوچک‌ترم، محمدصدرا در کلاس‌های نقاشی مسجد شرکت می‌کند و برخی روزها به مهدکودک آنجا می‌رود و پسر بزرگ‌ترم هم در کلاس‌های سفالگری، زبان و نقاشی مسجد امام رضا (ع) شرکت می‌کند، البته هنگام وضعیت قرمز کرونا در تهران این کلاس‌ها برگزار نمی‌شود و تا کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونایی باید صبر کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «خیلی از خانواده‌ها را می‌شناسم که کودک خود را به پیش‌دبستانی این مسجد می‌آورند، آن‌ها از خانواده‌ها راضی هستند و می‌گویند فرزندشان هنگام ورود به مدرسه توانسته کلاس اول را به راحتی پشت سر بگذارد. به این دلیل که در این کلاس‌های پیش‌دبستانی، حروف الفبا تدریس می‌شود و بچه‌ها به خوبی می‌توانند بخوانند و بنویسند، البته در شرایط کرونایی کلاس‌های پیش‌دبستانی مسجد به صورت آنلاین برگزار می‌شود.»

خانم نجفی درباره هزینه کلاس‌های آموزشی مسجد می‌گوید: «کلاس قرآن که رایگان برگزار می‌شود، اما هزینه سایر آموزش‌ها، ماهانه از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان است و دلیل رایگان نبودن آن هم این است که بچه‌ها کلاس‌هایشان را ادامه بدهند و به دلیل مبلغی که هزینه می‌کنند برای حضور در کلاس‌های آموزشی ارزش قائل باشند.»

عشق خدمت در مسجد امام رضا (ع)

آقای قربانی یکی از افرادی است که در زمینه فرهنگی در مسجد امام رضا (ع) فعالیت می‌کند. او که خوشنویس است درباره کلاس آموزشی خود در این مسجد می‌گوید: «از شهرک راه آهن تا دهکده المپیک را به عشق خدمت در مسجد امام رضا (ع) و حاج آقا واشقانی می‌آیم. من از زمان ساخت مسجد تا امروز شیخ علی را می‌شناسم و کنار ایشان بودم. این امام جماعت تمام فعالیتش مردمی است و هیچ وقت مانند فعالیت سایر مساجد نمی‌خواسته که خودش را فقط درگیر مناسبات مذهبی کند. او با احساس مسئولیت زیادی، مشکلات مردم محله را پیگیری و برای حل آن تلاش می‌کند.»

استاد خوشنویسی درباره مسجد امام رضا (ع) می‌گوید: «این مسجد از لحاظ فرهنگی برنامه‌های خاصی دارد، در مناسبات ولادت و شهادت ائمه (ع) در طول سال مراسم‌های مختلفی را برگزار می‌کند، حتی در ایام کرونا نیز با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات مناسبی در آن انجام می‌شود. بسیاری از مدارس ارتباط خوبی با این مسجد دارند و برای جشن تکلیف دانش‌آموزان از فضای مسجد امام رضا (ع) استفاده می‌کنند. در خصوص کمک به بی‌بضاعت‌ها و تهیه جهیزیه عروس هم کارهای شاخص زیادی انجام شده است. حاج آقا حتی برای عیادت بیماران و کمک به آن‌ها هم دغدغه دارد.»

او با بیان اینکه شیخ علی واشقانی‌فراهانی الگوی خوبی برای امامان جماعت است، اظهار می‌دارد: «رفتارهای امام جماعت مسجد امام رضا (ع) بوی انسانیت و جوانمردی می‌دهد و به نظر من این حرکات باید در تمام امامان جماعت نهادینه شود. آن وقت است که مساجد، پناهگاه بسیار امنی برای مردم و کسانی که به آن نیاز دارند، خواهد شد و بخش زیادی از مشکلات جامعه ما حل می‌شود.»

خانه‌ای امن برای اسباب و اثاثیه مستأجران بی‌پناه!

در کنار تمام خدماتی که مسجد امام رضا (ع) به مردم ارائه می‌کند به مستأجرانی که توان تمدید خانه خود را ندارند نیز کمک کرده است. حاج آقا واشقانی‌فراهانی بخشی از مسجد را برای نگهداری از لوازم این مستأجران در نظر گرفته است تا بعد از یک بازه مشخص و تأمین مسکن این لوازم را از مسجد به خانه جدید خود ببرند. آقای احمدی یکی از همین مستأجران است که به دلیل گرانی سرسام‌آور اجاره ناچار شده است لوازم خانه‌اش را به مسجد امام رضا (ع) ببرد. او در این رابطه به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «شیخ‌علی واشقانی‌فراهانی، نام نیکی در میان اهالی منطقه دارد، او که در جهت امور ازدواج و حتی رفع مشکلات اداری مردم تمام تلاشش را می‌کند، باری از دوش من برداشته که صاحبخانه با بی‌رحمی تمام اجاره‌خانه را اضافه کرده است.» او ادامه می‌دهد: «خدا حاج آقا واشقانی‌فراهانی را خیر دهد، تا پایان شهریور قرار است جایی را پیدا کنم و لوازمم را به آنجا ببرم. اگر کمک ایشان نبود، مشخص نبود چه اتفاقی برای من و لوازم زندگی‌ام می‌افتاد.»

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) نشان داده است که حال دل آدم‌ها را می‌فهمد و تمام تلاشش را می‌کند تا با عمل خوب خود، با مردم صحبت کند و به آن‌ها نشان دهد با تمام نداری‌ها و گرفتاری‌ها، می‌توان هوای یکدیگر را داشت. حالا این مسجد و مساجد دیگری که حواسشان به حال مردم است، روزنه امیدی را در دل مردم زنده کرده و نشان داده‌اند با وجود تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش‌آمده، انسانیت زنده است و هنوز پناهگاهی برای حل مشکلاتشان وجود دارد. امید است که هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد این مساجد باشیم تا حال دل هموطنان بیشتری خوب شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21875

مطالب مرتبط

07آذر
مسجد گره‌گشای روستای زندآباد
اشتغال، ازدواج و حل مشکلات جوانان دغدغه این امام محله است؛

مسجد گره‌گشای روستای زندآباد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.