• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی”؛

شعر عاشورایی و فارسی، شانه به شانه پدیدار شدند

  • کد خبر : 21695
  • 22 مرداد 1400 - 13:06
شعر عاشورایی و فارسی، شانه به شانه پدیدار شدند
حادثه عاشورایی دارای شباهت‌های بسیار با وقایع در ایران بود؛ لذا به سرعت بر زبان مردمِ ایران جاری شد. بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند شعر عاشورایی مربوط به دوران صفویه بوده و وجهه‌ای نو دارد، کاملا حرف غلطی است.

به گزارش صدای حوزه، اصغر علیکرمی در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی” به تاثیر شعر عاشورایی بر شعر عربی و بالعکس با رادیو گفت‌وگو، همکلام شد.

وی شعر عاشورایی را از بدو امر، جریانی تاثیر گذار در اجتماع دانست و افزود: این نقش همچنان ادامه دارد و شکل گیری جریان عاشورایی از حادثه عاشورا، دنبال می‌شود.

علیکرمی همچنین شعر را رسانه رسمی عربِ آن زمان دانست و جریان سازی آن را علیهِ یک حکومت، کافی و وافی عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه شعر در آن دوران می‌توانست دودمان یک شخص یا حکومت را بر باد دهد، گفت: از این رو هر دار و دسته و گروه و قبیله‌ای برای به دست آوردنِ قدرت سعی می‌کرد شعرا را جذب خود کند.

علیکرمی ادامه داد: دو تیره‌ی اموی و هاشمی از زبان دانان و سخن سرایان بودند و در این رابطه معلقات معروف، در حاشیه‌ی جنگ‌ها نوشته شده است.

وی افزود: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) به نبوت مبعوث می‌شود، از سوی برخی از بزرگان مکه مورد بدگویی قرار می‌گیرند و سپس تعدادی از شعرا جذبِ حضرت می‌شوند.

علیکرمی گفت: رسول الله (ص) خطاب به یکی از شعرا می‌گویند: آن‌ها –دشمنان بدگو- را هجو گو که [همانا] لسان الغیب در کلام توست.

این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: یزید از آوردگاه شعر استفاده می‌کند تا جنگ میان دشمن و اباعبدالله(ع) را جنگی قومی نشان دهد و بگوید این‌ها در جنگ بدر بزرگان ما را کشتند و ما خون به گردنِ آن‌ها داشتیم که امروز، آن را پس گرفتیم و بزرگان بنی هاشم را کشته‌ایم.

علیکرمی افزود: وقتی قافله‌ی سرهای کربلا پیش چشم یزید (لعنت الله علیه) معلوم شد، کلاغی به صدا درآمد و او بیتی سرود و گفت من الان طلبم را –منظور همان خون است- از آل پیغمبر(ص) گرفتم و یزید از رسانه شعر در این واقعه استفاده کرده است.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: حادثه عاشورایی را دارای شباهت‌های بسیار با وقایع در ایران داشت و لذا به سرعت بر زبان مردمِ ایران جاری شد. بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند شعر عاشورایی مربوط به دوران صفویه بوده و وجهه‌ای نو دارد، کاملا حرف غلطی است.

علیکرمی با بیان اینکه از ابتدای طلوع شعر فارسی، شعر عاشورایی به وجود آمد، ادامه داد: در آن دوران چون حکومت در همه جا شیعی نبود، عده‌ای به رمز و اشاره به شعر عاشورا پرداخته‌اند.

اخبار.مرتبط:
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21695
  • منبع : رادیو گفتگو

برچسب ها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.