• امروز : سه شنبه - ۳ خرداد ۱۴۰۱
  • برابر با : 23 - شوال - 1443
  • برابر با : Tuesday - 24 May - 2022
کل اخبار 6038اخبار امروز 7

صدای حوزه امروز

صدای حوزهمراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) در میدان آئینی امام حسین(ع) صدای حوزهتلازم تسبیح و استغفار لازمه رویکرد مدیریتی در جامعه است صدای حوزهآسیب شناسی شیوه های تبلیغ برای ثبت نام در حوزه های علمیه صدای حوزهنماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش صدای حوزهلزوم آینده پژوهی طلاب در مورد فضای مجازی/ نقش طلاب در ۲۰ سال آینده فضای مجازی چیست؟ صدای حوزهتلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است صدای حوزهروحانی باید متمرکز در فعالیت علمی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود! صدای حوزهآنی یا استمراری بودن انقلاب اسلامی چالشی ترین مسئله نظام است/ به عقیده امام و رهبر انقلاب، ولایت اداری وجود ندارد/ چگونه مطالبه‌گری به انسداد منجر می شود؟ صدای حوزهپاسخ گنجی به مطهری درباره آشوب‌های ۹۶ و ۹۸ صدای حوزهحمایت معاونت پژوهش حوزه از پایان‌نامه‌های مورد نیاز نظام صدای حوزهنه تنها دفاع مقدس بلکه تاریخ پر از حضور خونین روحانیت در دفاع از اسلام است صدای حوزهبرگزاری مراسم فارغ التحصیلی دختران عراقی در عتبات + عکس صدای حوزهمقایسه صنعت خودروسازی ترکیه و ایران صدای حوزهماجرای احتکار روغن توسط آخوندهای معلوم الحال!

2
در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی”؛

شعر عاشورایی و فارسی، شانه به شانه پدیدار شدند

  • کد خبر : 21695
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
شعر عاشورایی و فارسی، شانه به شانه پدیدار شدند
حادثه عاشورایی دارای شباهت‌های بسیار با وقایع در ایران بود؛ لذا به سرعت بر زبان مردمِ ایران جاری شد. بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند شعر عاشورایی مربوط به دوران صفویه بوده و وجهه‌ای نو دارد، کاملا حرف غلطی است.

به گزارش صدای حوزه، اصغر علیکرمی در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی” به تاثیر شعر عاشورایی بر شعر عربی و بالعکس با رادیو گفت‌وگو، همکلام شد.

وی شعر عاشورایی را از بدو امر، جریانی تاثیر گذار در اجتماع دانست و افزود: این نقش همچنان ادامه دارد و شکل گیری جریان عاشورایی از حادثه عاشورا، دنبال می‌شود.

علیکرمی همچنین شعر را رسانه رسمی عربِ آن زمان دانست و جریان سازی آن را علیهِ یک حکومت، کافی و وافی عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه شعر در آن دوران می‌توانست دودمان یک شخص یا حکومت را بر باد دهد، گفت: از این رو هر دار و دسته و گروه و قبیله‌ای برای به دست آوردنِ قدرت سعی می‌کرد شعرا را جذب خود کند.

علیکرمی ادامه داد: دو تیره‌ی اموی و هاشمی از زبان دانان و سخن سرایان بودند و در این رابطه معلقات معروف، در حاشیه‌ی جنگ‌ها نوشته شده است.

وی افزود: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) به نبوت مبعوث می‌شود، از سوی برخی از بزرگان مکه مورد بدگویی قرار می‌گیرند و سپس تعدادی از شعرا جذبِ حضرت می‌شوند.

علیکرمی گفت: رسول الله (ص) خطاب به یکی از شعرا می‌گویند: آن‌ها –دشمنان بدگو- را هجو گو که [همانا] لسان الغیب در کلام توست.

این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: یزید از آوردگاه شعر استفاده می‌کند تا جنگ میان دشمن و اباعبدالله(ع) را جنگی قومی نشان دهد و بگوید این‌ها در جنگ بدر بزرگان ما را کشتند و ما خون به گردنِ آن‌ها داشتیم که امروز، آن را پس گرفتیم و بزرگان بنی هاشم را کشته‌ایم.

علیکرمی افزود: وقتی قافله‌ی سرهای کربلا پیش چشم یزید (لعنت الله علیه) معلوم شد، کلاغی به صدا درآمد و او بیتی سرود و گفت من الان طلبم را –منظور همان خون است- از آل پیغمبر(ص) گرفتم و یزید از رسانه شعر در این واقعه استفاده کرده است.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: حادثه عاشورایی را دارای شباهت‌های بسیار با وقایع در ایران داشت و لذا به سرعت بر زبان مردمِ ایران جاری شد. بنابراین اینکه عده‌ای می‌گویند شعر عاشورایی مربوط به دوران صفویه بوده و وجهه‌ای نو دارد، کاملا حرف غلطی است.

علیکرمی با بیان اینکه از ابتدای طلوع شعر فارسی، شعر عاشورایی به وجود آمد، ادامه داد: در آن دوران چون حکومت در همه جا شیعی نبود، عده‌ای به رمز و اشاره به شعر عاشورا پرداخته‌اند.

اخبار.مرتبط:
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21695
  • منبع : رادیو گفتگو

برچسب ها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.