• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
استاد اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

بدهی خارجی هر ایرانی، کمتر از ۱۰۰ دلار

  • کد خبر : 41200
  • 29 فروردین 1401 - 16:38
بدهی خارجی هر ایرانی، کمتر از ۱۰۰ دلار
باید بدانیم ذخایر ارزی کشور به نسبت بدهی خارجی آن چقدر است. طبق اطلاعاتی که به دست آورده‌ام ذخایر ارزی ایران چندین برابر بدهی خارجی آن است. بنابراین مشکلی در پرداخت بدهی خارجی نداریم.

به گزارش صدای حوزه، عباس معمارنژاد در گفت‌وگویی، در مورد اینکه میزان بدهی خارجی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی چقدر است و آیا به عنوان یک مسئله برای کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: میزان بد‌هی خارجی هر کشور به معنای تعهدات یک کشور بابت اعتبارات اسنادی و تسهیلات دریافتی از نهادهای بین‌المللی است که در ایران رقم بد‌هی خارجی ۸٫۴ میلیارد دلار است که از این رقم ۲٫۱ میلیارد دلار بدهی کوتاه‌مدت و ۶٫۳۷ میلیارد دلار بدهی میان‌مدت و بلندمدت است. بنابراین آنچه مهم است، رقم کوتاه‌مدت بدهی یعنی سررسید شده است که در ایران ۲ میلیارد دلار بیشتر نیست.

وی افزود:‌ نکته دوم این است که خود رقم بد‌هی خارجی مهم نیست، بلکه نسبت بد‌هی خارجی به رقم تولید ناخالص داخلی یا ‌GDP مهم است که این نسبت در ایران ۲ درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است و ما از نظر جدول کشورهای دارای بدهی خارجی در رده هفتم دارای کمترین بدهی خارجی در دنیا هستیم.

نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی

استاد اقتصاد دانشگاه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: نسبت بد‌هی خارجی به تولید ناخالص داخلی GDP در آمریکا ۱۴۳ درصد است، یعنی ۳۰ تریلیون دلار بد‌هی خارجی به ۲۰ تریلیون دلار تولید داخلی آن کشور حدود ۱۴۳ درصد است،‌به عبارت دیگر سرانه هر فرد آمریکایی از بدهی خارجی ۶۰ هزار دلار است. در چین این نسبت ۵۴ درصد است و هر شهروند چینی به طور میانگین ۱۲۰۰ دلار بد‌هی خارجی دارد. در ژاپن بیشترین نسبت بد‌هی خارجی به تولید ناخالص داخلی آن کشور است که ۲۷۶ درصد است و اولین کشور بدهکار در دنیا به شمار می‌رود و هر ژاپنی به طور میانگین با ۲۸ هزار دلار بدهی روبه رو است.

وی گفت: نسبت بدهی خارجی در آلمان در تولید ناخالص داخلی ۸۸ درصد است و هر آلمانی میانگین ۶۵ هزار دلار بد‌هی خارجی دارد. در انگلستان این نسبت ۱۱۴ درصد است و هر شهروند انگلیسی میانگین ۱۲۷ هزار دلار بدهی خارجی دارد. در فرانسه نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی ۱۲۱ درصد است و هر شهروند فرانسوی ۸۷ هزار دلار بد‌هی خارجی دارد. در ترکیه این نسبت ۵۳ درصد است و هر شهروند ترکیه ۵ هزار و ۵۰۰ دلار بد‌هی خارجی دارد. در ایران که ۲ میلیارد دلار بدهی خارجی کوتاه‌مدت است و نسبت بد‌هی خارجی به جی‌دی‌پی ۲ درصد است و هر ایرانی کمتر از ۱۰۰ دلار بدهی خارجی دارد که اگر این رقم‌ها و نسبت‌ها در ایران با سایر کشورها مقایسه شود از آخر جدول هفتمین کشور هستیم.

معمارنژاد رئیس کل اسبق گمرک ایران، این نکته را هم تأکید کرد که باید بدانیم ذخایر ارزی کشور به نسبت بد‌هی خارجی آن چقدر است. طبق اطلاعاتی که به دست آورده‌ام ذخایر ارزی ایران چندین برابر بدهی خارجی آن است. بنابراین مشکلی در پرداخت بدهی خارجی نداریم.

این استاد اقتصاد به این نکته اشاره کرد که از طرفی در کشور حجم تجارت خارجی با نفت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است که داشتن رقم ۸٫۴ میلیارد دلار بدهی در مقایسه آن عددی به شمار نمی‌رود. در حالی که در روسیه ذخایر ارزی ۵۷۰ میلیارد دلار و بدهی خارجی آنها ۴۸۰ میلیارد دلار است، اما در کشور ما خوش‌بختانه ذخایر ارزی چندین برابر ۸ میلیارد دلار بد‌هی خارجی است.

این استاد اقتصاد گفت: واقعیت این است که بد‌هی خارجی ایران در مقایسه با تولید ناخالص داخلی و ذخایر ارزی آن قابل توجه نیست و از نظر خارجی‌ها مسئله مهمی به شمار نمی‌رود که دغدغه باشد و همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند در حالی که اقتصاد کشور ما بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا است، این رقم ۸ میلیارد دلار بد‌هی خارجی در حد صفر است و نسبت به تولید ناخالص داخلی قابل توجه و ۲ درصد بیشتر نیست.

معاون سابق بانک و بیمه وزیر اقتصاد گفت: این نکته را هم نباید فراموش کرد که اگر تحریم نبودیم، بخش عمده‌ای از بدهی خارجی خود را پرداخت کرده بودیم و بخشی از این بدهی‌ها به خاطر مسائل تحریم و انتقال ارز سررسید شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41200
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.