• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

10
بانکداری اسلامی در بوته نقد؛

بانک های غربی؛ اسلامی تر از بانک های اسلامی!

  • کد خبر : 37290
  • 08 بهمن 1400 - 16:55
بانک های غربی؛ اسلامی تر از بانک های اسلامی!
به طور مثال نرخ سود رسمی ژاپن و سوئیس، منفی هستند! به زبان ساده تر، اگر شما مبلغی را در بانک های این دو کشور پس‌انداز کنید، هر سال به ترتیب ۰.۱۰- و ۰.۷۵- درصد از پول شما کم میشود!

به گزارش صدای حوزه،محمدکریم گودرزی دانشجوی مدیریت مالی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و مسئول مطالبه گری پایگاه دانشجویی دانشگاه مدیریت و اقتصاد طی یادداشتی به موضوع بانکداری اسلامی در ایران پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

رابطه‌ی بانکداری نوین، دیدگاه اسلام و عملکرد نظام بانکی کشور

سید جمال الدین اسد آبادی: به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم، ولی مسلمان دیدم.

شاید ابتدا تصور شود که جمله‌ی آن مرحوم کمی اغراق‌آمیز باشد، اما در این مقاله‌ی کوتاه میخواهیم به بررسی رابطه‌ی بانکداری نوین و دیدگاه اسلام، و عملکرد نظام بانکی کشور بپردازیم. اگر میزان سود (بهره) بانکی را در سطح کشور های مختلف بررسی کنیم، می‌توانیم نمود جمله‌ی آغازین را در سیستم مالی و بانکی هم مشاهده کنیم.

به طور مثال نرخ سود رسمی ژاپن و سوئیس، منفی هستند! به زبان ساده تر، اگر شما مبلغی را در بانک های این دو کشور پس‌انداز کنید، هر سال به ترتیب ۰.۱۰- و ۰.۷۵- درصد از پول شما کم میشود، (بابت مالیات، هزینه نگهداری، و کاهش نقدینگی). حتی در سوئد که با بانک‌ها و سیستم‌های مالی قابل اطمینان معروف است، نرخ بهره ۰% است!

این روند باعث ایجاد نکات مثبتی چون تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کشور (مثل خرید اوراق و سهام های متنوع)، ایجاد کسب و کار و رونق بخشیدن به کسب و کار های کوچک و گسترش آنها، و به گردش انداختن سرمایه است. این درحالی است که شعار اصلی بانکداری اسلامی، مبارزه با بهره است.

اصول موضع بانک‌های اسلامی

قبل از ورود به بحث, به طور اختصار به اصول موضع بانک‌های اسلامی‏ اشاره می‌کنیم:

١. همه مسلمانان تحریم ربا را به عنوان اصلی قطعی و مسلّم می‏دانند و از ارکان اقتصاد اسلامی به حساب می‏ آورند؛ (سوره بقره‏(۱۷۵)

٢ـ گرفتن هر نوع زیاده (بهره) در هر قرضی ربا و حرام است و از این جهت فرقی بین قرض‏های مصرفی و سرمایه‏ گذاری‏ نیست؛

٣. فرقی بین بهره کم و زیاد وجود ندارد؛ هر دو ربا و حرام است؛

۴. اضطرار و ضرورتی که موجب تخفیف در احکام شرعی می‏ شود در معاملات بانکی جاری نیست؛

۵. عملیات بانک‌های متعارف (ربوی) به دو گروه تقسیم می ‏شود:

الف. فعالیت‏ هایی چون خدمات حساب جاری، پرداخت چک، نقل و انتقال وجوه، وصول سفته ‏ها و برات‏ ها که در آن‏ ها قرارداد قرض‏ همراه با بهره نیست، اشکال شرعی ندارد؛

ب. سپرده ‏های مدّت ‏دار، وام‏ها و اعتبارات مدّت‏دار که بر اساس قرض با بهره هستند، ربا و حرام می‏باشد.

در لیست ١٠ کشور با کمترین میزان بهره، هیچ کشور اسلامی وجود ندارد

این درصورتی است که در لیست ١٠ کشور با کمترین میزان بهره، هیچ کشور اسلامی وجود نداشته و کشور هایی با اقتصاد قوی و قدرتمند همچون ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و عضو های آن به چشم می‌خورد.

نکته‌ی قابل تأمل این است که جمهوری اسلامی ایران (البته اسلامی نه از نظر نظام بانکی) بعد از کشور زیمبابوه، از ١٢۴ کشور، رتبه ١٢٣م را در بالاترین نرخ سود بانکی را دارا میباشد.

این درحالی است که کشور هایی که با چرخه اقتصادی قوی تر، نظام مالی کمتر فاسد، و مدیریت درست، با رویکرد های اسلامی مانند بحرین، عمان و حتی عربستان، با ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات با بهره‌ی کم، در میان ٢۴ کشور برتر اقتصادی با نرخ بهره‌ی کم، هستند.

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور:

در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی هستیم و چند سالی هم هست که مقام معظم رهبری در ابتدای سال نو، عناوین متعددی برای رونق تولید و حمایت از کار و دسترنج کارگر و کارفرمای ایرانی بیان می کنند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست در سالی که جهش تولید نامگذاری شده تعداد ۱۴۶۰ کارخانه توسط بانک های کشور تعطیل شوند. این آمار فقط تا تیر ماه ٩٩ می‌باشد.

آمار ها همواره نشان میدهد که این روند تبدیل به یک سیاست خونین و آسیب زننده به دین و میهن، برای بانک های ایران تبدیل شده است، به طوری که بانک ها و مدیران و سیاست‌گذاران آنها با اعطای تسهیلات و وام بانکی، همراه با ظاهرسازی، در شرایط بهره های سنگین، و حتی ربه مرکب (ربا روی سود پول، و نه اصل آن!) برای تصرف و مصادره‌ی کارخانجات و بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور کیسه دوخته‌اند، حتی به قیمت بیکار شدن هزاران خانوار و رواج فقر و فحشا در میان ضعیف ترین قشر از جامعه در این شرایط جنگی و سخت اقتصادی.

به اظهارات وزارت کشور در سال ٩٩ دقت کنید:

۱۷۹۳ بنگاه اقتصادی به تملک بانک‌ها درآمده که ۷۵۰ واحد فعال و ۱۰۴۳ واحد غیرفعال هستند و بانک کشاورزی با تملک ۶۰۰ واحد، ملی با ۳۳۸ و ملت با ۲۴۹ واحد رکورددار تعطیلی تولید بوده‌اند.

البته برآوردها نشان می‌دهد تعداد بنگاه‌های تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی که به‌دلیل تلاش بانک‌ها برای وصول مطالبات‌شان به دردسر افتاده‌اند، به بیش از ۲۴۰۰ واحد می‌رسد. به شخصه در کودکی و نوجوانی، هنگامی که درکی از روابط بین‌الملل و تحریم نداشته‌ام، همواره تصورم از چنین شرایطی، برای من یادآور ماجرای _شعب ابی طالب_ می بود.

با این تفاوت که حمایت اقتصادی و استقامت مؤمنین کلید مقاومت و شکستن محاصره شعب ابی‌طالب بود، همچون بانوی اول اسلام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) که با وجود ثروت فراوان، از هیچ چیز دریغ نکرد و همه را فدای اسلام و خرج مقاومت مسلمان کرد.

اما اکنون کاسبان تحریم و خائنین ملّی و دشمنان خداوند و اسلام، آشکارا راه خودخواهی و فساد را بر فداکاری جمعی در راستای اسلام، انقلاب و رهبری ترجیح داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پولطلا مانع استمرار مشکلات اقتصادی می‌شود/بانکداری ربوی برده داری مدرن است

در بانکداری اسلامی، بانک باید بنگاه اجتماعی باشد تا یک بنگاه اقتصادی/سه معضل سیستم بانکی، عدم کفایت سرمایه، تعداد زیاد شعب و بنگاه‌داری بانک‌ها

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37290
  • نویسنده : محمدکریم گودرزی دانشجو مدیریت مالی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران مسئول مطالبه گری پایگاه دانشجویی دانشگاه مدیریت و اقتصاد
  • منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

19اسفند
مسائل بانکداری با چند ساعت سخنرانی حل نخواهد شد
02اسفند
سه مأموریت مهم مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

سه مأموریت مهم مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.