• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

5
سیاست جدید یارانه سوخت به طور آزمایشی کلید خورد؛

ابتکار بنزینی دولت سیزدهم که بوی عدالت می دهد

  • کد خبر : 33890
  • 30 آذر 1400 - 18:19
ابتکار بنزینی دولت سیزدهم که بوی عدالت می دهد
خوب به خاطر داریم که تصمیم ناپخته و نامعقول حسن روحانی در مورد افزایش ناگهانی قیمت بنزین، چگونه فتنه بزرگ بنزینی سال 98 را رقم زد. اجرای آزمایشی طرح دولت سیزدهم در مورد بنزین مویدی بر حاکمیت عقلانیت در مدیریت اجرایی دولت سیزدهم است.

به گزارش صدای حوزه، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت گفت: آنچه روز گذشته در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده است صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون محترم اقتصادی رئیس‌جمهور است.

وی افزود: قرار نیست بنزین گران شود و دولت ‌اهل تصمیمات یک‌شبه نیست، حتماً اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده است به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

در زمان حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند در حالی که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما کسی که مثلاً چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند، طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: اما با این تغییر که به‌صورت آزمایشی بنا شده است انجام شود کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به‌قیمت مناسب به دیگران عرضه کند.

وی در پایان تأکید کرد: لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

صدای حوزه: نکته ای که در حاشیه این ابتکار بنزینی می توان بدان رسید عقلانیت مدیریت اجرایی در دولت سیزدهم است؛ خوب به خاطر داریم که تصمیم ناپخته و نامعقول حسن روحانی در مورد افزایش ناگهانی و سراسری قیمت بنزین، چگونه فتنه بزرگ بنزینی سال ۹۸ را رقم زد و خسارات سنگین مادی و معنوی را به بار آورد. آن اقدام را مقایسه کنید با طرح دولت سیزدهم درباره بنزین که ابتدا به صورت آزمایشی آن را در جغرافیایی محدود آزمایش می کند تا اشکالات آن برای اجرا در سطح کلان اصلاح گردد.

در رسانه ها گفته می شود، این طرح همان طرح وان جلیلی برای بنزین و دیگر حامل های انرژی است؛ البته شایان توجه است که پیش از این دولت نیز این طرح به کمیسیون انرژی مجلس ارائه شده بود و از شهریورماه سال ۱۳۹۹ در کمیسیون مذکور مطرح شده و در حال چکش کاری بوده است.

نکته قابل توجه در حاشیه این طرح، استفاده از ظرفیت های فکری مختلف در دولت سیزدهم است که اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود و مویدی است بر ادعای رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتی مبنی بر استفاده از ظرفیت حداکثری نخبگانی.

در مورد طرح وان

در توضیح طرح وان گفته شده است هدف از این طرح، ارائه­‌ی راهکاری برای اصلاح توزیع انرژی بر مبنای «عدالت» و «حذف یارانه‌های پنهان انرژی» است که اجرای آن آثار مثبتی همچون اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، استفاده­‌ی بهتر از منابع انرژی و توزیع عادلانه­‌ی درآمدهای ناشی از نفت و گاز را دارد.

در حالت کلی خانوارها حجمی از وان خواهند داشت که با آن می‌توانند آب، برق، گاز، بنزین و سایر حامل‌های انرژی را خریداری کنند و در صورتی که مازاد آوردند آن را در سامانه‌ای خواهند فروخت.

این طرح بدون افزایش نقدینگی و فشار بودجه ­ای به دولت، می­ تواند آثار یارانه ­ی نقدی را داشته باشد و با استفاده از فناوری­ های ارتباطی موجود که خوشبختانه امروز همگان امکان دسترسی به آن را دارند قابلیت مناسبی برای اجرای آسان و کم هزینه دارد.

برای اجرای این طرح نیازی به ایجاد سامانه­ ی جدید یا حتی صدور مجدد کارت سوخت نیست. هر فرد صرفاً با یک شماره حساب بانکی که هم ­اکنون برای دریافت یارانه وجود دارد و یک شماره تلفن همراه می­ تواند سفارشات خرید و فروش وان و همچنین خرید بنزین و پرداخت قبوض گاز و برق خود را انجام دهد.

از مزایای طرح وان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مصرف‌کنندگان انرژی به سمت کاهش میزان مصرف علاقمند می‌شوند.
  • عدالت در پرداخت یارانه رعایت می‌شود.
  • نسبت به شیوه مستقیم پرداخت یارانه نقدی و آزادسازی قیمت انرژی بر سطح قیمت کالاها و خدمات اثر کمتری خواهد داشت و فقط پول جدیدی به نام وان ایجاد می‌شود، و در نتیجه شیب افزایش تورم را نسبت به آزادسازی قیمت انرژی کندتر خواهد کرد.
  • مرکز داده‌ای از انرژی برای دولت به وجود خواهد آورد که ارزش فراوانی برای برنامه‌ریزی دارد.

مطالب مرتبط: 

طرح وان چیست؟ / توزیع عادلانه یارانه انرژی، بدون نیاز به سامانه جدید

ابتکار بنزینی دولت سیزدهم

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33890
  • نویسنده : عمار جوکار

مطالب مرتبط

20اردیبهشت
دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا
ادعای رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی:

دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا

17اردیبهشت
دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!
درپی حواشی اخیر پیرامون دولت سیزدهم؛

دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!

06اردیبهشت
سیر نزولی رشد پایه پولی در دولت سیزدهم و دنده معکوس سرعت تورم
با توقف استقراض دولت از بانک مرکزی صورت گرفت؛

سیر نزولی رشد پایه پولی در دولت سیزدهم و دنده معکوس سرعت تورم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.