• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
دبیر علمی همایش تخصصی پولطلا مطرح کرد:

با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر، می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد

  • کد خبر : 27593
  • 19 مهر 1400 - 14:42
با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر، می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد
ما معتقدیم بیماری مزمن اقتصادی کشور ما به جهت اصرار بر اجرای نظام پولی و اقتصادی غربی به وجود آمده است و با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر؛ می‌توانیم ثبات اقتصادی و ارتقای رفاه جامعه را تامین نمائیم.

به گزارش صدای حوزه، امروزه چالش‌های خلق پول بدون پشتوانه در برهم زدن تعادل‌های اقتصادی و ایجاد شکاف طبقاتی محل بحث و تبادل‌نظر محافل کارشناسی قرار دارد. ناظر به این چالش‌ها، برخی از محققین ایده‌ای تحت عنوان «به‌کارگیری پولطلا» را مطرح کرده‌اند.

براساس این نظر، افراد می‌توانند فعالیت‌های پولی خود را از پول اعتباری به طلا منتقل کنند. همچنین شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی می‌توانند از طلا برای تقاضای معاملاتی و ذخایر احتیاطی و همچنین کارکردهایی مانند پرداخت حقوق کارکنان استفاده کنند. افزون بر این پیشنهاد شده است نهادها و ارگان‌های حاکمیتی مانند حوزه‌های علمیه، آستان قدس و به‌ خصوص نهادهای تحت تحریم هم گردش مالی خود را از «پول اعتباری» به «طلا» انتقال دهند.

با توجه به مباحث مختلفی که درباره پولطلا مطرح می‌شود، قرار است همایش تخصصی پول‌طلا نیز با محور قراردادن سرفصل‌هایی همانند ادله قرآنی پول‌طلا، جایگاه پولطلا در الگوی پیشرفت، ادله فقهی پول‌طلا، احیای زکات در بستر پول‌طلا، مبانی کلامی پولطلا، ضرورت پولطلایی شدن ایران، پولطلا در مکاتب غربی و پول واحد جهان اسلام برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی، دبیر علمی همایش تخصصی پولطلا به بررسی این موضوع پرداخت که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

 آقای امامی، چند روز دیگر شاهد برگزاری همایش تخصصی پولطلا خواهیم بود، نخستین پرسش این است که هدف شما از برگزاری این همایش چیست؟ یعنی چه دغدغه‌ای سبب شد تصمیم به برگزاری چنین همایشی داشته باشید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: هدف از برگزاری همایش، ایجاد زمینه همفکری و هماهنگی میان متفکران جهان اسلام و غرب، به هدف‌گذار از پول اعتباری تاسیس نظام پولطلا است. ما معتقدیم بیماری مزمن اقتصادی کشور ما به جهت اصرار بر اجرای نظام پولی و اقتصادی غربی به وجود آمده است و با پولطلا به عنوان یک نظام تحریم گریز و تورم ناپذیر؛ می‌توانیم ثبات اقتصادی و ارتقای رفاه جامعه را تامین نمائیم.

 عنوان همایش بین‌المللی است، سخنرانان آن از کدام کشورها خواهند بود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: در این همایش متفکران و محققین اقتصادی از ایران، جهان اسلام و اروپا شرکت خواهند کرد؛ از جمله دکتر آل نجف از العتبه العباسیه، دکتر عبدالله الحسنی از دانشگاه کوفه، دکتر رسول بخشی از دانشگاه اصفهان، دوستانی از دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر علی نعمتی از مشهد، آقای محمدرضا نقیبی از کره جنوبی و …

 آیا پیش‌تر فراخوان مقاله نیز داشته‌اید؟ اگر داشته‌اید تاکنون چه تعداد مقاله برای شما ارسال شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: با توجه به تجربیات قبلی، برای این همایش فراخوان مقاله نداشته‌ایم. البته در اولین شماره فصلنامه پول‌طلا که قرار است در این همایش رونمایی شود فراخوان مقاله داده‌ایم تا در شماره‌های بعدی نشریه و دور بعدی همایش، از مقالات این حوزه بهره برداری شود.

 به نظر می‌رسد عنوان پولطلا یک عنوان جدیدی است، مقداری درباره آن توضیح دهید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: در یک جمله می‌توانیم بگوئیم؛ پول‌طلا تحریم گریز و تورم ناپذیر است. وقتی به نظام اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که مهم‌ترین عامل بروز مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ سال گذشته، عامل نوسانات پولی بوده است. نوسان ارزش پول نه تنها موجب تورم و شکاف طبقاتی می‌شود، بلکه سرمایه‌های کشور را به سمت و سوی نامتعادلی هدایت می‌نماید.

آنچه امروز به عنوان گرانی کالاهای مختلف از جمله خوراک، پوشاک، مسکن، خودرو و… مورد بحث قرار گرفته، در واقع کاهش ارزش ریال است که متاسفانه به اشتباه، بخش‌های تولیدی را مورد اتهام قرار می‌دهد. آنچه مورد تائید همه اقتصاددانان منصف است این است که نظام پولطلا ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند و تورم را غیرممکن می‌نماید.

 آیا مبحث پول‌طلا از نظر فقهی و علمی مورد بررسی حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته یا مؤسسه متا به عنوان پیشگامان این عرصه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: موضوع پول‌طلا موضوعی ریشه‌دار در متون فقهی بوده و بسیاری از احکام اسلامی در بستر آن مطرح شده است. پولطلا بیش از ۳۰۰ سال در مراکز آکادمیک جهان نیز مطرح شده و مشخصات این، مکتب اتریش طرفدار پول طلاست.

اما ویژگی موسسه متا در طرح پولطلا این است که ایده پول مبتنی بر طلا را با زبان فقهی و همچنین هماهنگ با آرمان‌های انقلاب اسلامی و تأسیس تمدن نوین اسلامی مطرح کرده و از این بابت به مقوله پولطلا از منظر مطالعات تمدنی نگریسته است. همچنین موسسه متا توانسته راهکار عملی و هماهنگ با جامعه ایرانی اسلامی برای تغییر نظام پولی موجود ارائه دهد.

 درباره پولطلا دیدگاه‌های مخالف و موافق وجود دارد، دیدگاه کلی جامعه علمی حوزه و دانشگاه نسبت به این طرح چیست؟ آیا این طرح را قابل اجرا می‌دانند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: هرچند برخی اقتصاددانان طرفدار نظام پولی موجود با پولطلا مخالفت می‌کنند، اما مشخصات مکتب پولیون در غرب با نظام بانکی موجود مخالفت جدی دارند و بسیاری از اقتصاددانان کلاسیک بر ضرورت پول پایه طلا تاکید کرده‌اند.

متاسفانه اقتصاددانان کشور ما به شدت متأثر از دیدگاه‌های کینزی و بانک محور هستند و از این بابت فاصله زیادی با ادبیات پول کالایی و پولطلا دارند. با این حال به دلیل مباحث فراوان فقه اسلامی بر پایه نقدین و همچنین بستر فرهنگی ایرانیان، فضای مناسبی برای طرح پولطلا در جامعه ایرانی فراهم آمده است.

البته موسسه متا طرح عملیاتی و گام به گام تغییر نظام پولی موجود و تأسیس نظام پول‌طلا با کمترین آسیب اجتماعی را طراحی کرده و آمادگی خود را برای مشورت در حوزه قانون‌گذاری و اجرا اعلام می‌دارد. ظرفیت مکتب اتریش، اندیشمندان جهان اسلام از جمله گروه پولطلای دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی می‌تواند پشتوانه طرح طلا در نسخه بومی ایرانی باشد.

 به عنوان پرسش پایانی بفرمایید، پولطلا چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت، آیا این طرح با وجود پیچیدگی‌های کنونی اقتصاد قابلیت پیگیری دارد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: مهمترین مزیت پولطلا تغییر زمین بازی و ایجاد ظرفیت‌های عملی برای برداشتن گام‌های بعدی بر بستر پولیِ باثبات است. پولطلا زمینه خلق پول تعیین نرخ بهره و نوسانات ارزی را برداشته و جایی برای تورم و رکود اقتصادی باقی نمی‌گذارد.

اهمیت پولطلا آن است که موجب رشد استعدادها و جلوگیری از تمرکز ثروت و همچنین مانع افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

 اگر سخن پایانی و جمع‌بندی دارید، بفرمایید:

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی امامی: همایش پول‌طلا به دنبال نشان دادن ظرفیت‌های علمی مختلف در این موضوع است. جامعه بشری در شرایط پول اعتباری مورد استثمار و بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری قرار گرفته و ثروت مردم جهان، از طریق مکانیزم بانکداری و خلق پول، تاراج می‌شود و در راه تقویت بانک جهانی و دلار دولت آمریکا قرار گرفته است.

ایده پولطلا به این نظام ظالمانه بانکی پایان می‌دهد و چرخش پول و توزیع ثروت میان مردم جهان را عادلانه و به دور از ویژه خواری قرار می‌دهد. به قول لودویک فون میزس، پولطلا پولی عادلانه و پاک است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27593
  • منبع : مفتاح اندیشه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.