• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4

مروری بر هفته‌ی بورس کالا

  • کد خبر : 21125
  • 16 مرداد 1400 - 15:43
مروری بر هفته‌ی بورس کالا
در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع به بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا و نخستین عرضه پی وی سی در رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داشت.
به گزارش صدای حوزه، در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع به بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا و نخستین عرضه پی وی سی در رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داشت.

عرضه های مستمر در بورس کالا، راهکار تعادل بازار سیمان 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نیرو و وزارت صمت، مشکل برق واحدهای تولیدی و روند عرضه محصول سیمان به بازار در حال برطرف شدن است، گفت: وقتی از عرضه محصولات در بورس کالا سخن می گوییم یعنی به دنبال جلوگیری از رانت و فساد در بازار، ایجاد تعادل قیمتی، تنظیم بهینه بازار و تامین نیاز مصرف کننده هستیم که در این زمینه عرضه های مستمر سیمان در بورس کالا، راهکار تعادل بازار است. 

نزدیک شدن به قیمت های واقعی با عرضه سیمان در بورس کالا 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عرضه بیش از ۷۰۰ هزار تن سیمان در بورس در چهارشنبه ۶ مرداد ماه متوسط قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیسه سیمان تعیین شد که به واقعیت، بسیار نزدیک است. سعید زرندی اظهار داشت: شرکت‌هایی که روز چهارشنبه محصول خود را در بورس عرضه کردند در اولویت تامین برق قرار گرفتند که شامل ۳۶ شرکت است. 

تاکنون ۱۴۰۰ نفر از بورس کالا سیمان خریده اند 

قائم مقام بورس کالای ایران در گفت و گویی آخرین تحولات حوزه بازار سیمان، تصمیمات اتخاذ شده و روند عرضه های این محصول در بورس کالای ایران را تشریح کرد. به گفته رضا محتشمی پور، پس از عرضه سنگین سیمان در هفته گذشته، آرامش نسبی به بازار برگشته و موضوع مهم، پایان انحصار خرید سیمان کشور با ثبت ۱۴۰۰ خریدار سیمان بر تابلوی بورس کالاست. 

رانت جویان زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی رفتند 

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه رانت‌جویان زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، گفت: نه تنها این عرضه متوقف نمی‌شود بلکه برای کارخانجاتی که وارد این عرصه شوند مشوق در حوزه تامین برق در نظر گرفته می‌شود. علی جدی افزود: متأسفانه بازار سیمان توسط ۱۵ نفر می‌چرخد و آن هم زاییده رانت بوده است که در این حوزه مقرر شده عرضه کنندگان سیمان در بورس کالا در اولویت تامین برق قرار گیرند و با تقویت عرضه ها در بورس شاهد شفافیت کامل در بازار سیمان باشیم. 

دوربرگردان قیمتی در بازار سیمان 

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان از بازگشت قیمت سیمان به کیسه‌ای زیر ۳۰ هزار تومان در بورس کالا و ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها خبر داد. فرشید پورحاجت گفت: عرضه سیمان در بورس کالا موجب ایجاد شفافیت در خرید و فروش ها شده و باید این روش برای حذف دلالان و محتکران از بازار سیمان و دیگر نهاده های ساختمانی ادامه یابد.

لزوم تکیه به بورس کالا برای تحقق توسعه اقتصادی 

پیمان مولوی می گوید که دخالت های مستمر در اقتصاد باعث شده تا رتبه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی از بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ باشد که این رقم نشان دهنده تسلط بالای نگاه دستوری به اقتصاد کشور است؛ در این میان کماکان مشاهده می کنیم برخی افراد با عرضه سیمان در بورس کالا برای رهایی از قیمت گذاری دستوری مقابله می کنند چراکه پای رانت های کلان در بحث قیمت گذاری کالاها در میان است که امیدوارم این رویکرد ناصواب از اقتصاد ایران پاک شود.  

جمع سیمانی های حاضر در بورس کالا به ۵۴ شرکت رسید 

همزمان با پذیرش شرکت های سیمان سپهر قیر و کارزین، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان نهاوند، نیزار قم، کویر کاشان، پیوند گلستان، زاوه تربت، استهبان و کاوان بوکان از سوی کمیته عرضه بورس کالای ایران، تعداد تولیدکنندگان سیمان پذیرش شده در بورس کالای ایران به ۵۴ شرکت رسید.

پایان دلالی ها با عرضه کامل سیمان کشور در بورس کالا 

مدیرعامل شرکت سیمان فارس می گوید که با افزایش شدید هزینه‌ها و درآمد ناچیز صنعت سیمان، امکان نوسازی، تعمیر و نگهداری تجهیزات برای کارخانه‌ها ممکن نیست و شک نکنید اگر کارخانه‌های سیمان محصول خود را با قیمت دستوری عرضه کنند، ظرف ۲ تا ۳ سال آینده نیمی از واحدهای تولیدی این صنعت تعطیل خواهد شد؛ البته خوشبختانه امروز شاهد ورود تدریجی کل سیمان کشور به بورس کالا هستیم. 

عرضه بی سابقه ۹۴۱ هزار تن سیمان در بورس کالا 

شنبه ۱۶ مرداد ماه در حجمی گسترده و بی سابقه، ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن انواع سیمان از سوی ۴۴ شرکت تولیدکننده روی تابلوی بورس کالا می رود که امکان خرید حداقل ۱۰ تن -حجم بار کوچکترین کامیون- نیز برای خریداران خرد فراهم است.

نبض قیمت های بازار در دستان دلالان 

سید عباس حسینی مدیرعامل سیمان تهران گفت: قیمت‌های امروز در بازار سیمان نتیجه کمبود سیمان و کمبودها نتیجه تصمیم دولت درباره قطع برق کارخانجات و جولالان دلالان است اما رانتخواران که از شفاف شدن بازار و پایان انحصار خریدهای بزرگ می ترسند علیه بورس کالا در حال جوسازی هستند. 

عرضه پی وی سی برای نخستین بار در رینگ صادراتی 

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، پی وی سی (پلی وینیل کلراید) پتروشیمی آبادان شنبه ۱۶ مردادماه برای نخستین بار در تالار صادراتی این بورس عرضه می شود که از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خبر می رسد با موفقیت عرضه های صادراتی، کلیه محصولات صادراتی این شرکت نیز از طریق بورس کالا راهی بازارهای جهانی خواهد شد. 

آغاز معاملات ثانویه صندوق “کهربا” در بورس کالا 

معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای کهربا در نماد “کهربا” ۱۱ مرداد ماه در بورس کالای ایران آغاز شد. 

عرضه گندم در بورس کالا از راه‌های جبران کسری بودجه دولت 

سید رضا فاطمی امین می گوید که اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا از راه های جبران کسری بودجه است به طوریکه دولت به جای صرف ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم به سادگی می تواند گندم را در بورس کالا عرضه کند و به جای پرداخت کل هزینه خرید، تنها مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تضمینی را به کشاورزان پرداخت کند؛ براساس تجربه اجرای این طرح برای ذرت، هزینه دولت در خرید تضمینی به یک چهارم کاهش یافت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21125
  • منبع : imereport.ir

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

28اردیبهشت
مسئله جمعیت، از موضوع انرژی هسته‌ای مهم‌تر است
امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس:

مسئله جمعیت، از موضوع انرژی هسته‌ای مهم‌تر است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.