• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
پرونده ویژه انتخابات / حوزه علمیه و حضور حداکثری 1

چگونه مخاطبان را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنیم؟ (۱)

  • کد خبر : 9442
  • 24 فروردین 1400 - 15:51
چگونه مخاطبان را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنیم؟ (۱)
طلاب علوم دینی به عنوان مبلغان دین و پیشران حرکت‌های اجتماعی سیاسی نظام اسلامی، نقش مهمی در تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات بر عهده دارند؛ بالاخص در دورانی پساروحانی و وضعیت نابسمان اقتصادی که فشار مضاعفی بر مردم تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه با نزدیک شدن به انتخابات و روشن شدن تنور انتخابات، بحث‌های سیاسی به اوج خود رسیده است. طلاب و روحانیون نیز چه در فضای مجازی و چه در بحث‎ها در فضای حقیقی به موضوغات متنوع سیاسی می‌پردازند.

اهمیت انتخابات

امام خامنه‌ای انتخابات را شب قدر نظام می‌دانند که مردم سرنوشت چند سال آینده خود را تعیین می‌کنند: ” اگر بخواهیم تشبیه کنیم، مثل لیله‌القدر که هر سال، لیله‌القدر براى انسان سرنوشت‌ساز است. هنگام انتخابات هم براى یک ملت، براى یک دوره‌اى، براى برهه‌اى سرنوشت‌ساز است. لذا این لحظه را من شخصاً قدر می‌دانم و توصیه به ملت عزیزمان هم می‌کنم که قدر بدانند.” (۲۴ اسفند ۱۳۸۶)

«مشارکت حداکثری» اولویت اول انتخابات

با بازخوانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات، درمیابیم کلیدواژه #مشارکت_حداکثری اولویت اصلی و اولی حضرت آقا در همه دوره‌ها بوده است. این تاکید از سوی معظم له در سال‌های اخیر و پس از افزایش فشارهای دشمن رنگ بیشتری به خود گرفته است. “هر کس ایران عزیز را دوست دارد در انتخابات شرکت کند.” (۷ اسفند ۱۳۹۴) این عبارت شاید رساترین تعبیر ایشان در مساله حیاتی حضور حداکثری در انتخابات است.

عبارتی که در سال‌های بعد نیز با عبارت‌های دیگری نیز بیان شد: “هر کسی به ایران علاقه‌مند است [باید رأی بدهد]. قبل‌ها هم ما این را عرض کرده‌ایم، حالا هم تکرار میکنیم؛ ممکن است یکی، از شخص این حقیر خوشش نیاید، خب نیاید عیبی ندارد، [امّا] ایران را، کشورش را دوست دارد یا نه؟ [پس] باید در انتخابات شرکت کند.” (۱۶ بهمن ۱۳۹۸)

بدنه حوزه در خط مقدم

طلاب علوم دینی به عنوان مبلغان دین و پیشران حرکت‌های اجتماعی سیاسی نظام اسلامی، نقش مهمی در تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات بر عهده دارند؛ بالاخص در دورانی پساروحانی و وضعیت نابسمان اقتصادی که فشار مضاعفی بر مردم تحمیل شده است.

در شرایطی که برخی نظرسنجی‌ها از احتمال کم شدن مشارکت مردمی سخن می‌گویند، نیاز به حضور فعال و هوشمندانه روحانیت در به صحنه آوردن ظرفیت‌های مردمی ضروری می‌نماید.

هرچند انتظار می‌رود نهادهای حوزوی و دینی که دایه‌دار امور تبلیغی طلاب هستند مفصلا به این موضوع بپردازند اما مختصرا در ادامه به برخی از راهکارهای ترغیب مخاطبان طلاب و روحانیون (چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی) برای حضور حداکثری در انتخابات اشاره می‌گردد.

راهبرد «امیدآفرینی» به عنوان شاه‌کلید حضور حداکثری

شاه بیت ترغیب عموم جامعه و قشرهای اجتماعی به حضور در صحنه انتخابات افزایش امید در سطح جامعه می‌باشد؛ امید به آینده بهتر با شرکت در انتخابات و انتخاب درست. برای دستیابی به این مولفه می‌توان از این موضوعات بهره برد:

بیان هوشمندانه دستاوردها و پیشرفت‌ها

بیان دستاوردها و بازخوانی پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور یکی از موضوعات بسیار راه‌گشا اما حساس در راستای امیدآفرینی است. از این جهت حساس که شرایط موجود اقتصادی اجازه مانور بر روی دستاوردهایی که با زندگی مردم فاصله زیادی دارند کمی مشکل می‌نماید که نیاز به ظرافت در بیان و گفتار بسیار است؛ از جمله این ظرافت‌های به ظاهر کم اهمیت، استفاده از عبارت‌هایی همچون : به همت جوانان ایرانی و .. در معرفی دستاوردهای نظام اسلامی به جای تاکید بر اینکه “نظام” (به صورت کلی و از بالا به پایین) این پیشرفت‌ها و دستاوردها را داشته است.

همچنین دفاع چشم بسته از وضعیت فعلی، نه تنها ضرورتی دارد بلکه مضر به جمهوری اسلامی است. بر همین اساس است که  سیاست رهبر معظم انقلاب بر تشریح نقاط قوت و ضعف در کنار است و ابدا از عملکردهای ضعیف دفاع نمی‌کنند.

کتاب «صعود ۴۰ ساله» یکی از منابع ارزشمند در حوزه بیان صحیح دستاوردهای انقلاب اسلامی است که می‌تواند اطلاعات مهمی را به دست می‌دهد.

سرفصل‌های زیر برای جستجوی های اینترنتی، برای احصا و بیان پیشرفت‌های کشور نیز قابل استفاده است:

  • دستاوردهای ورزشی
  • دستاوردها در حوزه محیط زیست
  • دستاوردهای حوزه، سلامت، بهداشت و درمان
  • دستاوردهای علمی و فناوری
  • دستاوردهای حوزه گردشگری_زیارت و میراث فرهنگی
  • دستاوردهای آموزش و پروش، آموزش عالی
  • دستاوردهای عمرانی و زیرساخت‌ها
  • صنعتی، کشاورزی، دامداری و شیلات
  • دستاورهای نظامی امنیتی
  • دستاورهای اجتماعی
  • دستاوردهای بین‌المللی
  • دستاورهای دینی و فرهنگی
  • دستاوردهای سیاسی
  • دستاوردهای اقتصادی
  • دستاوردها در حوزه حمل و نقل و ترابری، بنادر و مناطق آزاد

تبیین ظرفیت‌های استفاده نشده کشور برای پیشرفت

یکی از باورهای عمومی که باور درستی نیز می‌باشد، ظرفیت‌های استفاده نشده فراوان در کشور می‌باشد. ظرفیت‌هایی که بیان آن‌ها هرکدام روشنای امیدی است در دل مردمی که به بهتر شدن وضعیت کشور کمی بدبین شده‌اند. در ادامه به صورت تیتروار به برخی از این موارد اشاره می‌گردد.

ظرفیت‌های کشور:

  • از لحاظ نیروی انسانی (۵ میلیون دانشجو، ۱۰ میلیون فارغ التحصیل، ۳۳ میلیون نفر جوان در سن کار، هزاران نخبه علمی و اقتصادی و …) به عنوان مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور
  • از لحاظ منابع زیرزمینی (وجود تا ۵صدم منابع زیرزمینی دنیا در ایران، رتبه اول منابع نفت گاز در جهان، وجود معادن گسترده فلزّات فراوان و باارزش، برخورداری از مراتع، جنگلها و …)
  • از لحاظ ظرفیّت جغرافیایی (وسعت سرزمینی، همسایگی با آبهای بین‌المللیِ آزاد، وجود ۴ فصل و همه نوع آب وهوا در کشور، قرار گرفتن در مرکزیت رفت‌و‌آمدهای بین‌المللی و …)
  • از لحاظ گردشگری (وجود آثار باستانی و تاریخی بسیار، طبیعت ۴ فصل و جذابیت‌های طبیعی و قومی فراوان و …)
  • از لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و علمی(زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی در مردم، روحیه کم‌نظیر مردم در اتحاد و همدلی و…)

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9442
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.