• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

4
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

  • کد خبر : 44358
  • 01 بهمن 1402 - 11:07
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
بخشی از عدم قاطعيت، به برخی مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناسانی باز می گردد که دچار التقاط فکری يا تشخيص و مصلحت‌سنجی نابجا و يا ضعف نفس و ترس از فضاسازی مخالفان و دشمنان هستند.

صد نفر از اساتید سطوح عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم، در نامه‌ای به رؤسای سه قوه ـ ضمن اشاره به پیروزی‌های جبهه مقاومت، و اظهار امیدواری به تداوم روند کاهشی مشکلات حاد اقتصادی کشور، و دعوت از نخبگان برای زمینه‌سازی جهت مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو ـ از عدم اهتمام مسئولان به مسائل فرهنگی جامعه بویژه حجاب انتقاد کردند.

از منظر نویسندگان و امضا‌کنندگان نامه، «بی‌حجابی، پروژ‌ه‌‌ای چند وجهی و مرتبط با عناصر هویتی است» که «می‌تواند با هدایت دشمنان و در فرایند جنبش اجتماعی فمینیستی، به تدریج به وضعیت وخیمی منتهی شود که علاوه بر مفاسد دینی واخلاقی گسترده و عمیق، کشور را دچار بی‌هویتی و استحاله کرده، استقلال آن را خدشه‌دار نماید»؛ بر این اساس، «اگر به دنبال تحقق “ایران مقتدر” هستیم، باید بدانیم که اقتدار ایران در سایه “اسلامیت” محقق می‌شود، نه در پیروی از “سکولاریسم”».

در ادامه نامه، به صراحت خطاب به رؤسای سه قوه چنین آمده است:

«ما از جنابان عالی خواستاریم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جدیت (همراه با تدبیر) داشته باشید. از توصیه‌های بدون عمل، پاسکاری به یکدیگر و اقدامات موقت و کم‌خاصیت در این زمینه پرهیز نمایید. از فضاسازی رسانه‌ای جبهه استکبار نهراسید. اجرای قانون و جلوگیری از فساد، البته هزینه دارد. اگر می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم، باید هزینه بدهیم. به این فرمایش مقام معظم رهبری توجه اکید داشته باشیم که فرمودند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که بوسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد [و] گفت باید حجاب وجود داشته باشد».

متن کامل نامه، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضائیه

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

 

سلام علیکم

 

انقلاب اسلامی که در تداوم راه انبیا نویدبخش خروج بشریت از ظلمت به نور بود، پس از گذراندن مراحل بسیار دشوار و بحران‌های بنیان‌ برافکن، در سایه رهبری امامین انقلاب، در وضعیت امیدآفرینی قرار گرفته است و این همزمان با پیروزی‌های کم‌نظیر جبهه مقاومت بر صهیونیسم و استکبار است. بدون شک تلاش‌های مجاهدانه حضرات عالی و دیگر مسئولان نظام طی بیش از دو سال اخیر در جهت پیگیری فرامین رهبر معظم انقلاب، نقش مهمی در عبور از چالش‌های اساسی اقتصادی، سیاسی و امنیتی داشته است؛ هر چند به‌رغم اهتمام بسیار به مسائل اقتصادی، هنوز مشکلات مهمی در این زمینه وجود دارد که انشا‌ءالله با تداوم تلاش‌ها و با اقتدار حاصل از مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو، زمینه بیشتری برای کاهش مشکلات اقتصادی فراهم می‌شود. اینجانبان بر خود لازم می‌دانیم به سهم خود از تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات ارزشمندتان تشکر نمائیم.

با وجود این، متأسفانه در عرصه فرهنگ اسلامی که جوهره انقلاب و نظام اسلامی را تشکیل داده و می‌دهد، اهتمام جدی صورت نمی‌گیرد و خلاء‌های اساسی وجود دارد. مقام معظم رهبری، مکررا بر اهمیت ویژه امور فرهنگی تصریح کرده، با ابراز نگرانی خویش از وضعیت فرهنگی کشور، خطر استحاله فرهنگ اسلامی را از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی نظام دانسته‌اند. به عنوان نمونه، ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «ارزش‌های فرهنگی، روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، [بلکه] اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند» (بیانات در تاریخ ۱۹/۹/۱۳۹۲). و در جای دیگر فرموند: «امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد» (بیانات در تاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۲). در تیرماه سال جاری نیز فرمودند: «اگر ـ لاسمح ‌الله ـ استحاله فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک‌ ذرّه و دو ذرّه نیست. امام [خمینی] در یک مواردی مکرّر می‌فرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، اسلام یک سیلی‌ای خواهد خورد که تا سال‌های متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند. » (بیانات در تاریخ ۲۱/۴/۱۴۰۲).

 

حضرات محترم رؤسای سه قوه! وضعیت فرهنگی موجود، به هیچ‌وجه شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و فاصله معناداری با کشوری که داعیه‌دار اجرای احکام اسلام است دارد. قصورات و ترک‌فعل‌های مسئولان در این زمینه و تأثیرپذیری از فرهنگ لیبرالیسم ـ که البته از اوایل دهه هفتاد شکل گرفته است ـ موجب ایجاد گسل‌های فرهنگی و هویتی شده، و تداوم آن، خطر استحاله مورد نظر رهبری را جدی‌تر کرده است. جوانان و نوجوانان ما هدف حملات و مسمومیت‌های فرهنگی قرار گرفته‌اند و سردرگمی مسئولان و تصمیم‌گیران، این وضعیت را تشدید نموده‌، زمینه‌های غوطه‌ور شدن جوانان و نوجوانان را در فساد فکری و اخلاقی فراهم ساخته‌ است.

آیا جز این بود که روحانیت قدرت را بدست گرفت تا اسلام را حاکم کند؟! آیا شایسته است همان وضعیت آلوده‌ فرهنگی زمان شاه که از عوامل مهم شکل‌گیری انقلاب بود را با برخی تصمیمات اشتباه و ترک فعل‌هایمان مجددا محقق کنیم؟! حضرت امام، در همان اوایل پیروزی انقلاب، در کوران بحران‌ها، تأکید ویژه بر اجرای احکام اسلام داشته، فرمودند: «امروز روزی است که اسلام باید تحقق پیدا کند. این حرف‌ها که گفته می‌شود، نظیر همان حرف‌ها بود که گفته شد که “حالا زود است صبر کنید”. … اگر ما امروز قوانین اسلام را اجرا نکنیم، کی اجرا بکنیم؟ آقایانی که می‌گویید نمی‌شود، پس کی می‌شود؟ پس بگویید هیچ وقت اسلام نه! بگویید نهضت منهای اسلام. … اگر با این نهضت، اسلام را متحقق نکنید و احکام اسلام را مو به مو جاری نکنید، مأیوس باشید، دیگر نخواهد شد» (صحیفه امام، ج۸، ص۵۷).

حضرات محترم! انتظار از جنابان عالی، غیر از مسئولان قبل است. توقع به حق این بوده و هست شما که خود را تابع مقام معظم رهبری می‌دانید، همانند برخی مسئولان لیبرال‌مسلک سابق رفتار نکنید، و در انتخاب مدیران، از به کارگیری افرادی با تفکرات نادرست و التقاطی به جد پرهیز نمایید. متأسفانه، بدلیل عدم اهتمام لازم به فرهنگ اسلامی، امروزه شاهدیم به رغم انتقادات صریح رهبری از وضعیت رهاشده فضای مجازی، و توصیه‌ها و اوامر ایشان به هر سه قوه در سالهای گذشته، هنوز فضای مجازی کشور در «سلطه دشمن» و «قتلگاه نوجوانان و جوانان» است. در ورزش بانوان کشور ـ که می‌توان با برنامه‌ریزی و پی‌گیری،‌ آن را به الگویی برای جهان اسلام بلکه کل جهان تبدیل کرد ـ نگرانی جدی از جهت عدم رعایت احکام شرع و معیارهای نظام اسلامی وجود دارد. ورود زنان به ورزشگاه‌ها، با زیرپا گذاشتن فتاوای مراجع تقلید و مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد. در مراکز درمانی، متدینین در کنار تحمل رنج جسمی و بعضا مشکلات مالی، باید رنج روحی را هم بدلیل عدم رعایت حدود شرعی تحمل کنند.

 

حضرات محترم رؤسای سه قوه! در یک سال اخیر، آنچه وضعیت وخیم فرهنگی را تشدید کرده است، معضل رهاشدگی بی‌حجابی است. به رغم آنچه در ظاهر از توصیه ها و وعده‌های حضرات عالی دیده و شنیده می‌شود، در عرصه عمل و واقعیت عینی جامعه، نه‌تنها بهبودی در زمینه حجاب مشاهده نمی‌شود، بلکه مسأله از کشف حجاب سر فراتر رفته، موضوع نیمه‌برهنگی در میان آمده است؛ نه تنها مراکز تفریحی خاص مانند مناطق ساحلی دریا، بلکه برخی بوستان‌ها و مراکز عمومی دیگر برای خانواده‌های متدین و دغدغه‌مند ایرانی نا‌امن شده است و در این میان، حتی برخی مراکز علمی و دانشگاهی نیز در حال تبدیل شدن به محیط فساد است!

این وضعیت چه نسبتی با فرمایشات صریح رهبری خطاب به مسئولان در لزوم جلوگیری قاطع از «فحشا و فساد» دارد که فرمودند: «با صِرف زبان و توصیه نمی‌شود کاری کرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید که هوس‌های یک عدّه معدود و یک گروه کوچک و اندک در داخل جامعه، موجب اغوای ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود که هیچ انگیزه فسادی ندارند. شما باید جلوِ آن‌گونه افراد را بگیرید. همه مسؤولان بخش‌های مختلف کشور در این زمینه مسؤولند. اجازه ندهید عدّه‌ای با تکیه به نام آزادی … منکرات و فحشا و بی‌بندوباری را در جامعه رایج کنند» (بیانات در تاریخ ۱۱/۵/۱۳۸۰).

آنچه در اذهان عمومی از وضعیت پیش‌آمده برداشت می‌شود، عدم اراده جدی و قاطعیت حضرات عالی به عنوان سران سه قوه و مسئولین اصلی مقابله با کشف حجاب است. به نظر می‌رسد بخشی از عدم قاطعیت، به برخی مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناسانی بازمی‌گردد که دچار التقاط فکری یا تشخیص و مصلحت‌سنجی نابجا و یا ضعف نفس و ترس از فضاسازی مخالفان و دشمنان هستند. مسائل و شبهات گوناگون این طیف و افراد دیگر، در طول یکسال اخیر از طرق متعدد از جمله برخی آثار علمی پاسخ داده شده است؛ چنانکه بیانیه نسبتا تفصیلی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در اواسط فروردین، بخش مهمی از شبهات موجود را به صورت مستدل و البته به اختصار پاسخ داده بود.

در هر حال، اینجانبان به عنوان اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، سکوت در مقابل وضعیت رو به رشد بی‌حجابی را بر خود حرام دانسته، به صورت قاطع هشدار می‌دهیم: بی‌حجابی، پروژ‌ه‌‌ای چند وجهی و مرتبط با عناصر هویتی است. این معضل، چنان‌که نشانه‌های آن در ماه‌های اخیر ظاهر شده، می‌تواند با هدایت دشمنان و در فرایند جنبش اجتماعی فمینیستی، به تدریج به وضعیت وخیمی منتهی شود که علاوه بر مفاسد دینی واخلاقی گسترده و عمیق، کشور را دچار بی‌هویتی و استحاله کرده، استقلال آن را خدشه‌دار نماید. اگر به دنبال تحقق «ایران مقتدر» هستیم، باید بدانیم که اقتدار ایران در سایه «اسلامیت» محقق می‌شود، نه در پیروی از «سکولاریسم».

حضرات محترم! ما از جنابان عالی خواستاریم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جدیت (همراه با تدبیر) داشته باشید. از توصیه‌های بدون عمل، پاسکاری به یکدیگر و اقدامات موقت و کم‌خاصیت در این زمینه پرهیز نمایید. از فضاسازی رسانه‌ای جبهه استکبار نهراسید. اجرای قانون و جلوگیری از فساد، البته هزینه دارد. اگر می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم، باید هزینه بدهیم. به این فرمایش مقام معظم رهبری توجه اکید داشته باشیم که فرمودند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که بوسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد [و] گفت باید حجاب وجود داشته باشد» (بیانات در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۶). ونیز این جمله امام خمینی در اواخر عمر را آویزه گوش کنیم که فرمودند: «من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب … نکشند» (صحیفه امام، ج۲۱، ص‌۳۲۷).

 

در پایان، ضمن تشکر مجدد از اهتمام جنابان عالی در زمینه‌های غیر‌فرهنگی، و اظهار امیدواری به تداوم روند کاهشی مشکلات حاد اقتصادی کشور، و نیز دعوت از همه نخبگان برای زمینه‌سازی جهت مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو ـ که اقتدار حاصل از آن می‌تواند بستر‌ساز کاهش معضلات اقتصادی نیز باشد ـ اعلام می‌کنیم: پی‌گیری‌های خود را برای رفع معضلات فرهنگی به صورت عام و بی‌حجابی به صورت خاص ـ که همانا دغدغه‌ و مطالبه مقام معظم رهبری است ـ با جدیت دنبال خواهیم کرد و این اقدامات و مطالبات را در تحکیم مسئولیت آن حضرات نیز مفید می‌دانیم؛ چرا که تحقق این مطالبات، مانع فاصله‌‌گیری جریان قدرتمند مذهبی انقلابی از حضرات عالی می‌شود و با پشتوانه و ظرفیت این جریان، در پیشبرد مسئولیت‌های خود مو‌فق‌تر خواهید بود.

والسلام علی عبادالله الصالحین.

جمعی از اساتید سطوح عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم

برای مشاهده لیست امضا کنندگان و مراکز حوزوی همراه این فایل را ببینید:

نامه صد استاد سطوح عالی حوزه قم به رؤسای قوا درباره حجاب

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.