به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه طی یادداشتی به بررسی شرایط بحران و پروتکلهای رسانهای در جهت مدیریت افکار عمومی پرداخته است که در ادامه می خوانیم:
۱- از افسران عملیاتی سپاه قدس در قلب تهران ترور شده و به شهادت میرسد و حال افکار عمومی را از وضعیت امنیتی و دلایل این نفوذ نگران میکند.
۲- ساختمان متروپل سقوط می کند و عده ای از مردم آبادان زیر آوار میمانند و فوتی و زخمی میدهیم و باز هم تولید نگرانی جدیدی رخ میدهد.
۳- هواپیمای آموزشی اف۷ در اصفهان سقوط می کند و خلبان و کمک خلبان به شهادت میرسند و باعث تاثر و ناراحتی دیگری میشود.
۴- هوای تهران بد است و در برخی از اخبار، این شهر به آلوده ترین شهر جهان تبدیل شده و مدارس تعطیل و ادارات نیمه تعطیل اعلام میشوند.
۵- اخبار ویروس آبله میمون در خبرگزاری ها دست به دست میشود و از علایم و نگرانی ها و روش های پیشگیری اش گفت و شنود میشود.
بحران های خودساخته
این حجم از نگرانی وقتی در رسانه ها تیتر یک شده و در صفحه نخست جراید، کار میشود، جای تامل و بازبینی در زمین رسانه ای را ایجاب میکند تا دچار بحرانهای خودساخته نشویم.
اساسا تولید خبر منفی و افزایش استرس اجتماعی اگرچه مصرف خبر را افزایش میدهد و تولیدکنندگان خبر را به تحریک بیشتر و ادامه دادن این فضا مجاب میکند؛ اما نتیجه معکوسی در مهندسی اجتماعی را در بر خواهد داشت.
نوع ضریب دادن به اخبار و برجسته کردن واقعیتهای خبری خاص و لاغری و فربهی رویدادها در رسانه ها، مهمترین ابزار ارباب خبر و رسانه جهت نظم بخشی یا تولید آنارشی و هرج و مرج در سطح جامعه است.
کنترل ضریب اخبار در ذهنیت مخاطبین
این مسئولیت پذیری در جرح و تعدیل اخبار و مدیریت صفحه نخست جراید، به معنای نگفتن واقعیت ها نیست و کنترل ضریب اخبار در ذهنیت مخاطبین، مدنظر نگارنده بوده تا مخاطب بتواند بدون تنش و حاشیه با واقعیت ارتباط گرفته و کنشگری اش را تنظیم کند و با سایز واقعیت متناسب نماید.
رسانهها در ساخت باور و تزریق ذائقه و کاشت رفتار، نقش راهبردی داشته و در تزریق آرامش یا اضطراب در میدان افکار عمومی، بازیگر اصلی و به اصطلاح، نامبر وان محسوب میشوند.
اما در شرایط خاص، رسانه مسئولیت پذیر و در خدمت مردم، محور کنشگری اش را افرایش میزان تابآوری و بالا بردن قدرت ذهنی و تحلیلی مردم قرار داده و کلیک خور بودن و سوءاستفاده از تیترها، تصاویر و محتواهای پرکلیک، آن ها را از هویت یک رسانه مسئولیت پذیر، فارغ نمیکند.
تفاوت رسانه راهبرد محور با دو نوع رسانه چالشمحور و منفعل در این موارد است:
۱. تبیین به موقع و روایت درست؛
۲. آرامش بخشی و راهکار محور بودن؛
۳. مطالبه چراییها.
دلیلش هم ساده است؛ خودش را بخشی از راه حل میداند نه صورت مساله.
بیشتر بخوانید: