• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
یادداشت؛

شش سکانس از ضدواکنش‌ها به اثر فاخر “سلام فرمانده”

  • کد خبر : 43335
  • 03 خرداد 1401 - 8:30
شش سکانس از ضدواکنش‌ها به اثر فاخر “سلام فرمانده”
سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو، طی یادداشتی به بررسی واکنش های رسانه های ضدانقلاب و جنگ رسانه ای آنها نسبت به اثر فاخر سلام فرمانده پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

سلام فرمانده

سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.

صف موافقین سلام فرمانده بسیار پررونق بود

اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلب‌ها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و لایف استایل‌های متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و درونی‌سازی، تکثیر و بازارسال کردند.

انتقاداتی که به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب شد

اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر سلام فرمانده هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک برچسب زنی استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

۱- شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها: بی‌بی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی می‌کند و با برجسته کردن بخش‌های خاصی از سرود، آن را محصولی حکومتی و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شست‌وشوی مغزی آنها گزارش می‌کند.

۲- میلیتاریسیتی و غیردمکراتیک خواندن اثر: ایران اینترنشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش می‌کند این سرود را میلیتاریستی(شبه‌نظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه می‌کند و شبیه‌سازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در می‌آورد. در ادامه نیز با شانتاژ و پروپاگاندای معروفش، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره می‌کند.

۳- ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگ‌سازی: من و توی ملکه، آن را تمسخر می‌‌کند و واژه‌های بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید می‌کند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنش‌های مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید شکاف اجتماعی، دست و پا می‌کند.

۴- مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر: رسانه ای به نام جماران و منتسب به بیت امام(ره) در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه می‌کند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفافا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش می‌شود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!

جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک می‌کشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی می‌کند.

۵- اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی: در برخی از کانال های خبری گیلان، علیه حاج ابوذر روحی(خواننده سرود)، پرونده موهوم قضایی ساخته می‌شود تا با اعتبارزدایی از این شخصیت، به سطح جریان‌سازی این اثر خدشه وارد نمایند.

۶- نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن: عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از فرامتن ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح می‌کنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر می‌دهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمی‌سازد یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست.

پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی می‌داند، چالش را مرتفع می‌کند. این جنس واکنش به لحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد.

یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است؛ ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریان‌سازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانه‌ای ما قرار می‌گیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیه‌سازی ها و طنزپردازی‌های مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43335
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر صدای حوزه

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.