• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

6
به یاد راوی خاص فیلم و فوتبال؛

فوتبال، سینما و فکر مرگ در یک قاب! + فیلم

  • کد خبر : 18932
  • 26 تیر 1400 - 15:41
فوتبال، سینما و فکر مرگ در یک قاب! + فیلم
شب فینال جام ملت های اروپا، صدر با هیجانی غیرقابل وصف گفت هر کس امشب بمیرد و فینال را نمیرد ناکام مرده است و من چقدر از این حرفش ناراحت شدم که چرا قدر فوتبال را اینهمه باید بالا ببریم که ناکامی و کام گرفتن از زندگی را به دیدن یا ندیدن فینال متصل کنیم اما...

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، با توجه به خبر فوت مرحوم حمیدرضا صدر، حمید برزگار ضمن نوشته ای کوتاه به حواشی این خبر پرداخته است که با هم می خوانیم:

حمیدرضا صدر که آشنای درجه یک فوتبالی ها و اهالی سینما بوده است از دنیا رفت تا دوباره طیف های مختلف سلبریتی ها و روحانیون و هنرمندان و جوانان دهه هفتادی همزمان برای رفتنش ابراز تاسف کنند.
او در ایران و انگلستان تحصیل کرد. صدر دانش‌آموختهٔ کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران و مقطع دکترا از دانشگاه لیدز بریتانیا بود.
صدر چندین کتاب از جمله کتاب روزی روزگاری فوتبال، تو در قاهره خواهی مرد، پسری روی سکوها، از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو، یونایتد نفرین شده، درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، سیصد و بیست و پنج را منتشر کرده است.

 رمز توجه زیاد حمیدرضا صدر به مرگ

صدر در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: “تلاش می‌کنم از هر چیز کوچکی بهره‌ای ببرم، نمی‌دانم شاید دلیلش هم این است که در خانواده پدری‌ام خیلی‌ها خیلی زود به دلیل سرطان جان دادند. پدرم در ۶۰ سالگی فوت کرد و مادرم خیلی جوان بود که به با پنج بچه جوان ماند، دخترعمو و پسرعموی من به ۳۰ سال نرسیدند که جان دادند.
همیشه فکر می‌کردم تا ۳۵ سالگی بیشتر زنده نخواهم ماند، وقتی ازدواج کردم به خانمم همین را گفتم و او هم به طنز گفت نگران نباش پس از آن فکری خواهم کرد
جلو که آمدیم همسرم در ۳۵ سالگی درگیر سرطان شد ولی خوشبختانه او برخلاف من آدمی قوی است.”
حمیدرضا صدر، در مورد مرگ خوب حرف زده است و می گفت من خیلی خیلی زیاد به مرگ فکر می کنم…فکر مرگ محملی بود تا بخش فرهیخته و فلسفه دوست او هم نمایان شود…روحش شاد!
حمیدرضا صدر در ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۶۵ سالگی بعد از سه سال مبارزه با بیماری ارثی سرطان در آمریکا نزد خواهر و همسرش درگذشت. خبر فوت وی به صورت استوری از صفحه اینستاگرام صدر اطلاع رسانی شد.

شخصیت اجماع ساز

هر بعدی از شخصیت صدر، برای بخشی از جامعه ما جذاب بوده است؛
۱. اطلاعات عمیق فوتبالی به همراه روایت دراماتیکش برای فوتبالی ها، روایت صدر از فوتبال فقط انتقال دیتا نبود و گونه ای از زندگی با فوتبال را منتقل می کرد، یک بار به قول آریا فاطمی مقدم، در جریان یک مصاحبه گفت شما می توانید محل زندگی، شغل و حتی همسر خود را تغییر دهید، اما نمی توانید تیم مورد علاقه خود را عوض کنید، لحنی که هوادار را در مقابل صحنه میخکوب می کرد!
۲. نگاه سکولارش به زندگی در کنار رویکرد نخبه گرایش برای سلبریتی ها
۳. دور بودن از حاشیه های بی ارزش فوتبالی و در عین حال، فرهیختگی ذاتی و زیبایی بیانش برای جوانان مذهبی و طلاب اهل ورزش و فوتبال
۴.اهل سینما و نقدهنری بودنش برای اهل هنرهفتم. در نسبت فوتبال و سینما همین قدر کافیست که بدانیم به قول عباس یاری، “بخشی از جذابیت فوتبال و تفاوت آن با دیگر ورزش‌ها یا بازی‌ها نوع پوشش تلویزیونی است که حتی کسانی را که اهل این بازی نیستند به آن علاقه‌مند کرده است. به بیان دیگر فوتبال تنها فوتبال نیست. یک نمایش تلویزیونی هم هست. کافی است نوع فیلم‌برداری و تعداد دور‌بین‌ها را با بیست یا سی سال قبل مقایسه کنیم تا دریابیم نگاه سینمایی هم به کار می‌آید.
صدر، کارشناس سینما و منتقد فیلم بود که در نشریه هفت به مدتی طولانی می‌نوشت.

این شخصیت های اجماع ساز برای جامعه خونگرم ایرانی لازمند، چه در عرصه دین و سیاست و فرهنگ و چه در حوزه سبک زندگی و سرگرمی و ورزش

مال همه بودن این شخصیت ها لزوما به معنای مورد قبول همه بودن نیست و به عنوان نمونه یادم نمی رود که حدود ۲۰ سال پیش، شب فینال جام ملت های اروپا، مرحوم صدر با هیجانی غیرقابل وصف گفت هر کس امشب بمیرد و فینال را نمیرد ناکام مرده است و من چقدر از این حرفش ناراحت شدم که چرا قدر فوتبال را اینهمه باید بالا ببریم که ناکامی و کام گرفتن از زندگی را به دیدن یا ندیدن فینال متصل کنیم اما از طرفی هم وقتی خبر فوت صدر را شنیدم خوشحال شدم که او بعد اتمام یورو ۲۰۲۰ از دنیا رفته است. بعدها فکر کردم شاید هم او فوتبال را ماکتی از زندگی می دیده است که فرق چندانی با خود زندگی ندارد و برای همین هم فوتبال را مانند خود زندگی مهم و مفدس می دانست!

***

مرحوم صدر، در این ویدئو درباره مرگ قهرمانانی مثل مارادونا صحبت می کند:

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18932
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.