• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
یادداشت:

برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم

  • کد خبر : 18844
  • 25 تیر 1400 - 15:08
برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم
دولت و مجموعه حکومت و مسئولان رده بالای نظام نمی توانند خود را از فرهنگ برکنار بدارند . فرهنگ ؛ بخش لاینفک مسئولیت مدیران در جامعه دینی و کشور جمهوری اسلامی ایران است .

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله در یادداشتی نوشت: فرهنگ یک مفهوم پیچیده و تفکر جمعی جامعه است که شامل ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش ، باورها ، هنرها ، فنون ، اخلاق ، قوانین ، آداب ، رسوم ، ضوابط ، کنش ها ، توانایی ها و عادت های افراد است که آنان در برابر آن ، وظایف و تعهداتی بر عهده دارند .

نکاتی پیرامون فرهنگ

هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می کند .

فرهنگ در پدیده ها و رفتارهای اجتماعی تجلی می یابد و تمامی امور اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی ، مادی و معنوی را متاثر می سازد و بر ساختار اقتدار ملی اثر گذار است .

مقوله فرهنگ از نظر تاثیرش در آینده یک ملت و یک کشور ، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست .

فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیم های کلان کشور ؛ مانند روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشور ، حضور و جریان دارد .

دولت و مجموعه حکومت و مسئولان رده بالای نظام نمی توانند خود را از فرهنگ برکنار بدارند . فرهنگ ؛ بخش لاینفک مسئولیت مدیران در جامعه دینی و کشور جمهوری اسلامی ایران است .

ما مسئولیت داریم فرهنگ را بشناسیم ، ناصوابش را اصلاح کنیم ، ضعفش را تقویت کنیم ، دست نفوذی را از دامان فرهنگ قطع نماییم .

سیاست های کلان آموزشی و علمی و معنوی و اخلاقی دستگاه ها بر عهده مسئولان کشور ؛ خصوصا متصدیان قوه مجریه است .

نظام دینی ما با تکیه به فرهنگ دین بر سر کار آمد ، و برای تداوم و پیشرفت آن نیز بایستی بر فرهنگ دینی تکیه کرد .

سیاست گذاری فرهنگی ، برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی ، توسعه و پیشرفت فرهنگی ، کار آفرینی فرهنگی ، مسئله شناسی فرهنگی و آموزش فرهنگی تکلیف مسئولین حکومتی است و آنان باید مطابق با دین به این موضوعات توجه کنند و اولویت اول کاری خود را فرهنگ و کار فرهنگی قرار بدهند .

طبق دستور صریح رهبر حکیم و شایسته انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای ، اولویت اول در بودجه ریزی کشور و در نهاد ها و ارگان ها ، بودجه فرهنگی است .

تدبیر به زمین مانده ای که به علت عدم درک درست از فرهنگ ، بسیاری از بزرگان کشور را در غفلت قرار داده است .

 امروز روز بازگشت به عرصه اولویت ها و درست کردن اشتباه هاست .

فرهنگ دارای سه نظام وابسته به یکدیگر است :

   ۱.نظام شناخت ها و باورها ؛

   ۲.نظام ارزش ها و گرایش ها ؛

   ۳.نظام رفتارها و کردارها

اگر ما در نظام دینی و در نهادها و سازمان ها و وزارت خانه ها و ارگان ها به فرهنگ نپردازیم و نظام بودجه ریزی فرهنگی را اصلاح نکنیم ؛ در نظام شناختی و ارزشی و رفتاری مردم خدشه ایجاد کرده ایم و آنان را از رسیدن به کمال مطلق منع نموده ایم .

یک پارچگی قوا و مهم تر سرباز بودن روسای قوا و تبعیت آنان از ولایت ، ایجاب می کند در دوران جدید گام های بلندی برای فرهنگ کشور برداریم .

به یقین با توجه به فرهنگ و اصلاح فرهنگی ، مبانی دین در جامعه پررنگ ، رویگردانی از فرهنگ غرب و فرهنگ مصرف گرایی باب و سبک زندگی اسلامی در جامعه رونق می گیرد .

آن چیزی که بارقه امید را در دل مردم جهان کاشت ، فرهنگ ملت ایران بود . توجه به فرهنگ را جدی بگیریم و برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم .

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18844
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.