• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

9
یادداشت؛

حوزه خبری دین و اندیشه؛ مظلوم و مغفول

  • کد خبر : 1498
  • 14 بهمن 1399 - 13:57
حوزه خبری دین و اندیشه؛ مظلوم و مغفول
شکل‌گیری انجمن تخصصی رسانه‌های دینی تا حدودی می‌تواند به برند‌سازی، هویت بخشی و شبکه‌سازی میان این دسته از خبرنگاران زحمت‌کش کمک کند.

به گزارش صدای حوزه، متین فیروز‌آبادی طی یادداشتی نوشت: کافی است به سراغ خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها بروید و از آنها بخواهید حوزه‌های خبری که در آن کار کرده‌اند یا می‌شناسند را نام ببرند، از اقتصاد و سیاست تا هنر و ورزش را نام خواهند برد اما به ندرت می‌شنوید حرفی از حوزه دین و اندیشه زده شود، کما اینکه در صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز کمتر اثری از حوزه دین و اندیشه به عنوان یک حوزه خبری مستقل دیده می‌شود.

جدای از رسانه‌های عمدتاً مستقر در قم که عنایت ویژه به حوزه دین و اندیشه دارند و معدود رسانه‌هایی که صفحات نیمه فعال دین و اندیشه را در ساختار رسانه خود تعریف کرده‌اند، کلا عرصه خبر از این حوزه بی‌خبر است، در بهترین حالت حوزه دین و اندیشه را زیر مجموعه حوزه فرهنگی تعریف کرده و گاهی بنابر مناسبت‌ها و رویدادهایی که کم و بیش رخ می‌دهد خبری در این حوزه منتشر خواهد شد. 

اخبار حوزه دین و اندیشه به مطالبه عمومی تبدیل نشده است

اما علت مظلومیت حوزه دین و اندیشه و غفلت اصحاب رسانه از این حوزه خبری چیست؟ آیا در کشوری که مبنای آن شرع مقدس و مبانی دین مبین اسلام است باید مباحث دینی که همواره مورد هجمه دشمنان و محل بحث در سطوح مختلف جامعه بوده است، حوزه رسانه‌ای مربوط به مباحث دینی و اخبار دینی و حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه اصلی دین، تبدیل به یک حوزه فرعی، بی‌اهمیت و دارای پایین‌ترین ارزش خبری باشد؟

این مسأله را باید حاصل یک سلسله رخداد دانست، از تلاش برخی برای غیرنخبگانی کردن مباحث دینی و کوچه و بازاری کردن اخبار رویدادها و گفتمان‌های دینی تا دست جریان تحریف و تقطیع برای مصادره و سوء استفاده کردن از چهره‌ها، گفتمان‌ها و رویدادهای دینی باز باشد، تا بی‌توجهی نهادهای دینی نظیر مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه در استانها و نهادی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی به خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی حوزه دین و اندیشه را باید به صورت مستقل به بحث و گفتگوی مفصل نشست.

اما مسأله این است که نه تنها رسانه‌های تخصصی حوزه دین و اندیشه به دلیل ضعف‌های گسترده‌ای که داشته‌اند، در برند‌سازی خود، خبرنگاران و دبیران خود ناتوان بوده‌اند و اخبار حوزه دین و اندیشه تبدیل به مطالبه عمومی و دغدغه مطالبه‌گران و مسئولان نشده است، بلکه نهادهای دینی نیز چندان توجهی به این حوزه ندارند و چه آن نهادها که خود صاحب رسانه‌های متعدد هستند و چه آنها که محل انباشت اخبار این حوزه هستند، بیشتر مشغول به قیل و قال‌های متداول در مدیوم سیاست و فرهنگ بوده‌اند تا مشغول به پاسخگویی و مسأله محوری در حوزه دین و اندیشه. 

بی‌توجهی نهاد‌های حوزوی به مؤسسات خبری دینی

از سویی ناکامی‌های رسانه‌های تخصصی در حوزه دین و اندیشه در عرصه تأمین مالی خبرنگاران که بخش عمده آن به همان بی‌توجهی نهادهای حوزوی به این حوزه باز می‌گردد، علت مضاعفی برای بی‌میلی اصحاب رسانه در ورود به حوزه دین، اندیشه، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی شده است.

عدم‌پرداخت به رپورتاژ و آگهی از سوی نهاد‌های دینی، عدم انقیاد آنها به حمایت از رسانه‌های تخصصی در حوزه دین و اندیشه، عدم حمایت سازمان ها و نهاد‌های حوزوی، از جمله مشکلات رسانه در حوزه دین و اندیشه به شمار می‌آید.

بی‌تردید با آنچه بیان شد، به خوبی می‌توان دریافت که علت و عوامل مظلومیت و مغفول ماندن حوزه خبری دین و اندیشه در رسانه‌های جمهوری اسلامی چیست!

بدیهی است شکل‌گیری انجمن تخصصی رسانه‌های دینی تا حدودی می‌تواند به برند‌سازی، هویت بخشی و شبکه‌سازی میان این دسته از خبرنگاران زحمت‌کش کمک کند. /1021/ب/703

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1498

مطالب مرتبط

26شهریور
مغز استخوان یا استخوانی گلوگیر به نام دین
جای خالی دین در سینما به عنوان بخشی از راه حل نه صورت مساله؛

مغز استخوان یا استخوانی گلوگیر به نام دین

01تیر
حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است
مشروح سخنان آیت الله اراکی در دیدار جمعی از اساتید حوزه؛

حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است

15آذر
از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم
تحلیل مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون اغتشاشات و حوادث اخیر؛

از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.