• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
گزارشی در ارتباط با رییس دفتر سیاسی حماس؛

یحیی السنوار، فرمانده غیر قابل پیش بینی/ نگرانی عمیق اسرائیل بر اساس تجربه شخصیت کاریزماتیک سید حسن نصرالله

  • کد خبر : 19879
  • 03 مرداد 1400 - 17:48
یحیی السنوار، فرمانده غیر قابل پیش بینی/ نگرانی عمیق اسرائیل بر اساس تجربه شخصیت کاریزماتیک سید حسن نصرالله
رهبران فلسطینی و حتی رژیم صهیونیستی گرچه پیش از جنگ غزه شناخت دقیقی از شخصیت السنوار داشتند، اما رفتارهای شجاعانه و جسورانه السنوار در زمان جنگ و بعد از آن و سخنرانی‌های قوی وی، وحشت را به اردوگاه صهیونیست‌ها آورده است.

به گزارش صدای حوزه، یکی از دستاوردهای جنگ اخیر نوار غزه، به فعلیت رسیدن پتانسیل‌های ناشناخته یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه بود. فردی که بعد از تحمل سختی‌های زندان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ در عملیات تبادل اسرا آزاد شده و بلافاصله بر اساس سابقه خود وارد دفتر سیاسی حماس شد. رهبران فلسطینی و حتی رژیم صهیونیستی گرچه پیش از جنگ غزه شناخت دقیقی از شخصیت السنوار داشتند، اما رفتارهای شجاعانه و جسورانه السنوار در زمان جنگ و بعد از آن و سخنرانی‌های قوی وی، وحشت را به اردوگاه صهیونیست‌ها آورده است. چرا که اسرائیل از وجهه کاریزماتیک یکی دیگر از چهره‌های سرشناس مقاومت می‌ترسد و نمی‌خواهد نسخه برابر اصل سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله را در غزه نیز شاهد باشد.

در همین راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تشکیل تیم ویژه‌ای برای ارزیابی مجدد شخصیت السنوار خبر داده‌اند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در شماره روز دوشنبه خود نوشت که محافل امنیتی بعد از جنگ غزه پروفایل جدیدی را برای یحیی السنوار رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در نوار غزه تهیه کرده‌اند، چرا که آنها به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که رویکرد سنوار و عملکرد وی بعد از تجاوز اخیر به نوار غزه متفاوت شده و او خود را به عنوان یک فرمانده غیر قابل پیش بینی نشان می‌دهد!

این گزارش می‌افزاید که با توجه به اهمیت شخصیت السنوار برای رژیم صهیونیستی، سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و افسران ارشد ارتش و همچنین مسئولان عالی‌رتبه از سرویس امنیت داخلی اسرائیل(شاباک) و متخصصان ارشد علم روانشناسی و کارشناسان زبان بدن و تحلیلگران سخنرانی‌های مختلف در تدوین پروفایل جدید السنوار مشارکت خواهند داشت.

یحیی السنوار کیست؟

یحیی السنوار در ۱۳ فوریه سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه انتخاب شد. او یکی از موسسان سرویس امنیتی جنبش حماس (مجد) است که مسئولیت اصلی آن تعقیب و بازداشت جاسوسان رژیم اسرائیل است.

السنوار بعد از اینکه در عملیات تبادل اسرا با گلعاد شالیت در سال ۲۰۱۱ از زندانهای رژیم صهیونیستی آزاد شد به موقعیت گذشته خود به عنوان یکی از رهبران برجسته جنبش حماس بازگشت و یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش شد. وی به عنوان نماینده گردان‌های عزالدین قسام در دفتر سیاسی، مسئولیت هماهنگی بین دفتر و فرماندهی این گردان ها را عهده دار بود.

السنوار پیش از این و در پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ دستور انجام تحقیقات و ارزیابی گسترده رهبران میدانی حماس را داده بود که در نتیجه این تحقیقات تعدادی از رهبران برجسته میدانی حماس کنار گذاشته شدند.

آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نام السنوار را در لیست بین‌المللی تروریسم خود قرار داد.

ابعاد شخصیتی السنوار که باعث وحشت صهیونیست‌ها شده است

این روزنامه صهیونیستی مدعی است شخصیت السنوار طی ماههای اخیر متفاوت از آنچه که اسرائیلی‌ها به آن رسیده بودند، شده و او از یک شخصیت پراگماتیک به فردی تبدیل شده که تصمیماتی فوری می‌گیرد.

نگاهی به مطالب رسانه‌های مختلف صهیونیستی شخصیت السنوار را در ابعاد زیر برای اسرائیلی‌ها خطرناک نشان می دهد:

الف: شخصیت کاریزماتیک السنوار در کل فلسطین

السنوار در جنگ غزه خود را به تنها رهبر عرب تبدیل کرد که برای دفاع از قدس آمادگی ورود به جنگ ضد اسرائیلی ها را دارد. این امتیاز بالایی در میان افکار عمومی بود. این منبع امنیتی می‌افزاید: السنوار نه به عنوان یک سیاستمدار، بلکه به عنوان فردی که در یک جنگ به دفاع تمام عیار از قدس پرداخت، مورد توجه و شگفتی بسیاری از افکار عمومی واقع شده است.

منابع صهیونیستی تاکید دارند که السنوار برخلاف سایر فرماندهان جنبش حماس خود را رهبر تمامی ملت عربی و فلسطینی در غزه و کرانه باختری و اراضی اشغالی سال ۴۸ می‌شناسد.

سخنرانی‌های حماسی و تاثیرگزار اخیر السنوار نقش قابل توجهی در افزایش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی داشته است. او در یکی از سخنرانی‌های خود به تمجید از عرب‌های ساکن فلسطین اشغالی و عرب های قدس پرداخته و تاکید کرد که اینها کسانی بودند که ایستادگی کرده و از مسجد الاقصی و منطقه شیخ جراح محافظت و ثابت کردند که تلاش‌های یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی به یک باره با شکست مواجه شده است.

ب: روحیه مردمی و مبارزاتی

موضوع دیگری که نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته، حضور السنوار در یک بازدید میدانی از خیابان‌های غزه بدون تدابیر امنیتی قابل توجه و دیدار وی با بسیاری از مردم فلسطین بود که در نتیجه حملات صهیونیست‌ها، خانه و کاشانه خود را از دست داده بودند. یک مقام امنیتی رژیم اسرائیل در این رابطه می‌گوید که نحوه نزدیک شدن فلسطینی ها به وی و اقدام او در برگزاری جشن‌های بعد از جنگ اخیر مایه تعجب است و این رفتاری است که مشابه آن را پیش از این از السنوار ندیده‌ایم.

این مسئول امنیتی تاکید می‌کند که تصاویر السنوار که روی یک صندلی در برابر منزل ویران شده وی بعد از پایان تجاوز اخیر اسرائیل به غزه نشسته است، نشان می‌دهد که او با چه منظوری این تصویر را منتشر کرده و می‌خواهد به تمامی فلسطینی‌ها و حتی عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی بگوید که منزل وی نیز مانند دیگر فلسطینیان توسط اشغالگران اسرائیلی تخریب شد. این تصویر تأثیر قابل توجهی در افکار عمومی فلسطینی‌ها داشت و بعد از انتشار آن در سایت‌های اجتماعی، بسیاری از فلسطینی‌ها برای اعلام همبستگی با السنوار تصاویر خود را مشابه این صحنه به صورت نشسته روی صندلی منتشر کردند.

ج: توان بالا در جنگ روانی

منابع صیونیست هشدار می‌دهند که با وجود آسیب‌های زیادی که حماس در روزهای مبارزه دریافت کرد، اما ملت فلسطین در نتیجه رفتارها و سخنرانی‌های السنوار به این اعتقاد رسیدند که السنوار پیروز این جنگ شده است. او تسلیم ارتش اسرائیل نشد و همبستگی را میان غزه و قدس ایجاد کرد.

او در یکی از سخنرانی‌های خود دامنه وحشت افکار عمومی اسرائیلی‌ها را بالاتر برده و تاکید کرد: من اطمینان دارم که برادران ما در اراضی اشغالی در داخل اسرائیل وارد انتفاضه خواهند شد. من کاملا یقین دارم که ما در داخل اراضی اشغالی بیش از ۱۰ هزار فرد آماده مبارزه با اسرائیل داریم.

د: موضع‌گیری قاطع

اتخاذ مواضع قاطع از دیگر مولفه‌های شخصیتی السنوار است که نگرانی اسرائیلی‌ها را بر انگیخته است. او بعد از جنگ غزه با «تور وینسلاند» فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه دیدار کوتاهی داشت، اما خیلی زود به علت «خود برتر بینی این فرد» خواستار پایان این دیدار و خروج وینسلاند از غزه شده و گفت که این دیدار بد بود.

ه: هماهنگی کامل با شاخه نظامی حماس

منابع صهیونیست یکی دیگر از عوامل نگرانی رژیم صهیونیستی را هماهنگی کامل یحیی السنوار با گردانهای شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس معرفی کرده و معتقدند که وجوه تفاوت میان وی و محمد ضیف فرمانده این گردان‌ها از بین رفته است.

و: شهادت طلبی

روحیه شهادت طلبی السنوار از دیگر نکاتی است که مورد توجه محافل امنیتی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. هنگامی که بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی تهدید به ترور السنوار می‌کند، وی با کم اهمیت جلوه دادن این تهدیدات پاسخ می‌دهد: بهترین هدیه‌ای که او می‌تواند به من بدهد، ترور کردن من است. وی با لحنی تمسخرآمیز نسبت به این تهدید می‌افزاید: من الان با خودرو از اینجا راه می‌افتم و به منزل خودم باز میگردم. طبعا صهیونیست‌ها می‌دانند که من کجا زندگی می کنم، پس من منتظر آنها هستم!

تأثیرات ابعاد شخصیتی السنوار بر تصمیم‌سازی‌های رژیم صهیونیستی

ابعاد شخصیتی یحیی السنوار تا حدی موجب نگرانی رژیم صهیونیستی شده که تصمیمات کلان سردمداران این رژیم را تحت الشعاع خود قرار داده است و مقامات امنیتی اسرائیل معتقدند که با توجه به تغییرات صورت گرفته در شخصیت السنوار، موسسات امنیتی اسرائیل باید سیاست این رژیم در قبال نوار غزه را تغییر دهند.

یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی در همین رابطه به هآرتص گفت که از منظر اسرائیل تغییرات اخیری که در رفتار یحیی السنوار به وجود آمده، وی را به فرماندهی بسیار خطرناک تبدیل کرده و نیاز فوری برای تصمیم گیری در خصوص سیاست‌های آینده رژیم صهیونیستی در قبال نوار غزه وجود دارد.

روزنامه هاآرتص به نمونه‌ای از تغییرات استراتژیک رژیم صهیونیستی در سایه برداشت‌های موجود از شخصیت السنوار اشاره کرده و می‌نویسد که تعویق راهپیمایی موسوم به پرچم در قدس اشغالی برای اولین بار از این منظر صورت گرفت که تصمیم‌سازان تل‌آویو تهدیدات انجام شده توسط حماس و شخص السنوار مبنی بر موشک‌باران بخش صهیونیست‌نشین قدس اشغالی در صورت برپایی این راهپیمایی را جدی گرفتند. این مسئول صهیونیستی به نقش السنوار در این تصمیم گیری اسرائیل اشاره کرده و گفت: این چیزی بود که ما از آن می ترسیم و نسبت به آن ملاحظه داریم. ما از فرماندهی که به یک رهبر غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است، می‌ترسیم.

نگرانی عمیق اسرائیل از پدیده السنوار بر اساس تجربه تل‌آویو از شخصیت کاریزماتیک سید حسن نصرالله به وجود آمده که در حال حاضر بنا به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، صهیونیست‌ها او را بیشتر از سرکردگان خود قبول دارند و تهدیدات او را کاملا جدی قلمداد می‌کنند. لذا اسرائیلی‌ها از تبدیل شدن السنوار به نصرالله دوم می ترسند، پدیده‌ای که با وجود ادعاها و تهدیدات مکرر و بسیج تمامی پتانسیل‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی هنوز قادر به حذف آن نشده اند.

در سایه این شرایط در حالی که نگرانی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نسبت به رهبری السنوار در حماس در سایه تسلیحات قابل توجهی که این جنبش در اختیار دارد، افزایش یافته، اوضاع در نوار غزه به روال معمول در جریان است و نیروهای مقاومت همچنان در صدد افزایش قدرت خود برای رسیدن به آرمان اصلی و نهایی خود هستند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19879
  • منبع : مشرق

مطالب مرتبط

30مهر
درخشش حوزه علمیه قم در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با صدای حوزه مطرح کرد؛

درخشش حوزه علمیه قم در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین

22اردیبهشت
ترور شیرین ابوعاقله تجاوز نمایان به آزادی رسانه هاست
رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران:

ترور شیرین ابوعاقله تجاوز نمایان به آزادی رسانه هاست

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.