• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

4
طی یادداشتی بررسی شد؛

رسانه، بازیگری دیپلماتیک

  • کد خبر : 41182
  • 29 فروردین 1401 - 13:42
رسانه، بازیگری دیپلماتیک
ظهور رسانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، رقیه رضائی‌فر طی یادداشتی به بررسی نقش رسانه ها در دیپلماسی و سیاست خارجی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

دیپلماسی رسانه ای

دیپلماسی رسانه ای یکی از شاخه های اصلی فعالیت دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی است، همواره جریان اطلاعات و ارتباطات پایه و اساس دیپلماسی کشورها بوده است.بخش مهمی از دیپلماسی عمومی کشورها قدرتمند را دیپلماسی رسانه ای از آن خود کرده است.

ظهور ر‌سانه ها و توسعه فناوری و اطلاعات موجب دگرگونی در نحوه تعاملات و ارتباطات جهانی شده است، بطوریکه امروزه عملا سیاست خارجی و دیپلماسی فاقد مرز گردیده است و بر خلاف گذشته که نیرو و قدرت نظامی تعیین کننده قدرت و برتری یک کشور در سطح جهانی بود امروزه قدرت رسانه ای یک کشور برتری و قدرت بین المللی آن را می سازد، و با توجه به اینکه انتشار مطالب رسانه ها حد و مرزی نمی شناسد محتوا و پیام های این رسانه ها مرزهای کلاسیک دولت – ملت را درنوردیده و همچنین محدودیت های ناشی از این مرزها را هم ندارد.

امروزه به گونه ای گردیده که پیشبرد دیپلماسی یک کشور وابسته به میزان مهارت و برتری آن کشور در بهره گیری از تکنیک ها و تاکتیک های رسا‌نه ای است، ر‌سانه ها مردم را در پروسه تصمیم گیری در دیپلماسی و سیاست خارجی وارد می نمایند، رسا‌نه هم می تواند تدبیر کننده و عامل حل بحران در سطح بین المللی باشد و هم خود منشا بحران گردد و بر قامت بحرانی که نیست، هست بپوشاند.

چگونگی نگرش ملت ها به یکدیگر در روابط بین المللی شان حائز اهمیت است و ر‌سانه ها با تصویر سازی دوست یا دشمن، همسو غیر همسو، جنگ طلب و صلح طلب بودن و … در این امر نقش محوری ایفا می کنند.

رسا‌‎نه ها نقش محوری در حوزه افکار عمومی بازی می کنند و افکار عمومی امروزه به مهم ترین بازیگر شکل دهنده تحولات داخلی و خارجی مبدل گردیده است. رهبران امروزه برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک و مقاصد خود بطور وسیع از ابزار های رسانه ای بهره میگیرند، و در این میان شبکه اجتماعی توئیتر نقش ویژه ایفا می کند.

برای مثال: دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، چه در زمان تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری و چه در دوران ریاست جمهوری نهایت استفاده و بهره را از این شبکه اجتماعی گرفت.

امروزه الزامی است که دست اندرکاران عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی نحوه بهره گیری موثر از ابزارهای رسا‌نه ای، و بکارگیری صحیح سواد رسانه ای را دانسته و برای پیشبرد اهداف بطور موثر از آن بهره گیرند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41182
  • نویسنده : رقیه رضائی فر
  • منبع : کانال انجمن سواد رسانه ای

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.