• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

1
یادداشت:

عبرت رزمناو مسکو برای استراتژیست های دنیا

  • کد خبر : 41105
  • 28 فروردین 1401 - 16:31
عبرت رزمناو مسکو برای استراتژیست های دنیا
اتفاق مهمی که در چند روز پیش رخ داد، انهدام کامل و غرق شدن رزمناو مسکو سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود که ضربه بسیار شدیدی به اعتبار روسها زد و بر اساس شنیده ها از حدود ۵۰۰ نفر پرسنل آن ظاهرا فقط ۵۸ نفر زنده مانده اند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علیرضا تقوی نیا در کانال شخصی خود با عنوان «تفسیرگر» در ایتا درباره انهدام  رزمناو روسی توسط اوکراین نوشت:

رزمناوها (battle cruiser) بزرگترین کلاس کشتی های جنگی در حال حاضر هستند . این گروه از کشتی ها بعد از کنار رفتن نبردناوها (battle ship) از خدمت در نیروهای دریایی ، به عنوان ناوهای سرفرماندهی در ارتش های دنیا به کار گرفته شدند و با تجهیزات حداکثری که روی آنها نصب شده ، قابلیت انجام انواع ماموریت ها عملیات های دفاعی و تهاجمی را دارند .

تفاوت عمده رزمناوها با سایر کلاس ها

تفاوت عمده رزمناوها با سایر کلاس های کشتی های جنگی همچون ناوشکن (Destroyer) یا ناو (cruiser) در اندازه ، نوع ماموریت و تجهیزات آنهاست .

این نوع کلاس شناور جنگی نیاز به سطح و فضای زیادی برای نصب انواع سلاح ها ، ذخیره سوخت ، استقرار ملوان و کادر جنگی ، مهمات و … دارند و به همین جهت معمولا حدود ۲۰۰ متر طول ، بیش از ۲۰ متر عرض و بیش از ۱۲۰۰۰ تن جرم و افزون بر یک میلیارد دلار قیمت آنهاست.

به دلایل فوق رزمناوها از سطح مقطع راداری بالایی برخوردارند و با توجه به پیشرفت سلاح های ضدکشتی اعم از موشک های کروز و بالستیک و همچنین هواپیماهای جت مافوق صوت به یک سیبل مناسب در شرایط جنگی برای کشور رقیب تبدیل می شوند .

اما رزمناوها نیز دست و پا بسته نیستند و از قابلیت جنگال گسترده و پدافند ضد موشکی برخوردارند لکن نمی توان از آسیب پذیری بالای آنها چشم پوشی کرد .

اتفاق مهمی که در چند روز پیش رخ داد، انهدام کامل و غرق شدن رزمناو مسکو سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود که ضربه بسیار شدیدی به اعتبار روسها زد و بر اساس شنیده ها از حدود ۵۰۰ نفر پرسنل آن ظاهرا فقط ۵۸ نفر زنده مانده اند.

اوکراینی ها مدعی اند که این رزمناو را با ۲ موشک نپتون هدف گرفته اند ولی برخی منابع ادعا می کنند که موشک های کروز هارپون عامل غرق شدن مسکو بوده است.

عبرتهای غرق شدن رزمناو روسی

به اعتقاد نگارنده فارغ از چگونگی انهدام رزمناو مسکو باید به عبرت های آن پرداخت .

  1. روسها بیش از ۴۰۰ نفر معادل یک گردان رزمی را در این حمله از دست داده اند .
  2. احتمالا با توجه به طول و عرض نه چندان زیاد دریای سیاه ، فاصله این رزمناو از نقطه مورد اصابت چند صد کیلومتر بیشتر نبوده است .
  3. روسها از لحاظ قیمتی بیش از یک میلیارد دلار را بر اثر شلیک ۲ موشک یک میلیون دلاری از دست داده اند .
  4. پرستیژ نظامی بزرگترین قدرت نظامی شرقی به شدت آسیب دیده است و از لحاظ روانی تاثیر خاص خود را بر نفرات درگیر روی زمین خواهد گذاشت .
  5. تسلیحات ضد موشکی نصب شده بر روی رزمناو مسکو عملکرد مورد انتظار را نداشته اند .

استفاده از شناورهای کوچکتر توسط روسیه

در نتیجه باید گفت بهتر بود روسیه در دریای سیاه استراتژی خود را بر استفاده از شناورهای کلاس کوچکتر قرار می داد و به جای استفاده از رزمناو از تعداد بیشتری ناوچه (frigate) یا ناوجنگی (cruiser) استفاده می کرد و در شرایط نبرد همه جانبه، این رزمناو را از منطقه درگیری (باتوجه به آسیب پذیر بودن آن ) خارج می ساخت .

یادآوری می شود سرفرماندهی نیروی دریایی آمریکا که بزرگترین قدرت دریایی جهان از لحاظ کمیت و کیفیت است ، تهدید موشک های کروز و بالستیک ضد کشتی را به خوبی درک کرد و پس از ترور شهید سلیمانی ناوگانش را بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از مرزهای ایران دور کرد.

بدون تردید انهدام رزمناو مسکو بر روی استراتژی های دریایی دنیا اثر عمیقی خواهد گذاشت و اهمیت بهره گیری از شناورهای چابک کوچکتر اما پرتعداد را در دریاها بیش از پیش پررنگ خواهد نمود .

البته این نکته نیز لازم به ذکر می نماید که استراتژیست های جمهوری اسلامی، مدت هاست به این مهم پی برده بودند و متناسب با نبردهای نوین ، نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش را سازمان دادند .

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41105
  • نویسنده : علیرضا تقوی نیا
  • منبع : کانال ایتایی تفسیرگر

مطالب مرتبط

02خرداد
پرداخت پول گاز روسیه به روبل
تسلیم اتحادیه اروپا در برابر روسیه؛

پرداخت پول گاز روسیه به روبل

21اردیبهشت
پیش‌بینی کمبود شدید غذا و خطر قحطی در اروپا و آفریقا
ترکش های آتش جنگ روسیه و اوکراین بر بازار مواد غذایی؛

پیش‌بینی کمبود شدید غذا و خطر قحطی در اروپا و آفریقا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.