• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
در چی صحبت های اخیر معاون زنان ریاست جمهوری؛

آیا امام خمینی(ره) تشویق به اشتراط وکالت طلاق برای زنان کرده بودند؟!

  • کد خبر : 25970
  • 01 مهر 1400 - 11:43
آیا امام خمینی(ره) تشویق به اشتراط وکالت طلاق برای زنان کرده بودند؟!
معاون محترم زنان ریاست جمهوری به تازگی نقل کرده: «[بنده در ازدواج] شرط طلاق را گذاشتم؛ خدا رحمت کند امام را که ایشان به ما توصیه می‌کردند شرط طلاق را هم بگذارید.»!!

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علی منتظرالمهدی در کانال ایتای مناهج نوشت:

معاون محترم زنان ریاست جمهوری به تازگی نقل کرده: «[بنده در ازدواج] شرط طلاق را گذاشتم؛ خدا رحمت کند امام را که ایشان به ما توصیه می‌کردند شرط طلاق را هم بگذارید.»!!
مطلب فوق در کانال ایتا خبرگزاری فارس هم چنین تیتر خورده: «امام به زنان می‌گفت حق طلاق بگیرید.» بی‌گمان این نقل و تیتر، بسترساز برخی آثار در مسأله مهم و بحرانی طلاق می‌باشند؛ بنابراین توجه مخاطبان فرهیخته را به نکات زیر جلب می‌کنم:

۱٫چنانچه از استفتائات مرحوم امام استفاده می‌شود، اساسا اشتراط حق طلاق باطل است و آنچه مشروعیت دارد، اشتراط وکالت در طلاق می‌باشد. (استفتائات جلد ۳ صفحه ۱۰۰)؛ بنابراین نقل مذکور محتاج تصحیح است.

۲٫آنچه در مورد همین اشتراط وکالت زن در طلاق در آثار امام(ره) هم وجود دارد؛ مشروعیت است نه رجحان! تفاوت بزرگی است میان اینکه امام بفرمایند فلان کار مشروع است با اینکه بانوان را تشویق به انجام آن کار کنند. بنابراین نقل مذکور، نقلی مقلوب است که توان واقع‌نمایی ندارد؛ چند قرینه هم بر این ادعا وجود دارد:

_اولا در آثار مکتوب یا متون سخنرانی‌های ایشان، هیچ مطلبی در تشویق بانوان به گرفتن چنین حقی وجود ندارد.

_ثانیا مرحوم امام هم دختر و هم عروس داشتند؛ اما تا جایی که نگارنده فحص کرده هیچ یک از اعضای خانواده نقل نکرده‌اند ایشان دختر یا عروس‌هایشان را تشویق به گرفتن حق مذکور کنند، با اینکه مناسب نیست ایشان چیزی را راجح بدانند اما فقط برای بقیه مردم!

_ثالثا شخص خانم دکتر خزعلی در مصاحبه‌ای که سال ۱۳۹۶ از ایشان در هفته نامه نماینده نقل شده؛ گفته‌اند:
«در یکی از نشست‌هایی که حضرت امام با خانم‌ها داشتند این مسأله را مطرح کردند که خانم‌ها این اختیار را دارند که اول ازدواج و عقد، حق شرط طلاق را بگذارند. ما هم یاد گرفتیم و [در ازدواجمان] مطرح کردیم.»
و بر خواننده آشنا به زبان فارسی روشن است نمی‌توان از مسأله‌ای که صرفا یک بار و آن هم در مقام بیان اصل وجود حق اشتراط بیان شده؛ چنین تعبیر کرد: «امام به ما توصیه می‌کردند شرط طلاق را هم بگذارید!!»

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25970
  • نویسنده : علی منتظرالمهدی
  • منبع : manahejj@

مطالب مرتبط

06اردیبهشت
مردم، رهبری را با ائمه جمعه فهم می کنند
شاخص های ائمه جمعه تراز؛

مردم، رهبری را با ائمه جمعه فهم می کنند

28فروردین
۷ راهکار اسلام برای افزایش محبت میان همسران
در گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان مطرح شد؛

۷ راهکار اسلام برای افزایش محبت میان همسران

26اسفند
اهمیت به نظر پدر و مادر برای ازدواج در بین دختران بیش از پسران است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.