• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
نقد سریال زخم کاری:

جراحت فرهنگ با تیغ آلوده!

  • کد خبر : 19184
  • 28 تیر 1400 - 13:21
جراحت فرهنگ با تیغ آلوده!
سریال «زخم کاری» اولین تجربه محمدحسین مهدویان در زمینه تولید سریال است. وی فعالیت سینمایی خود را با مجموعه مستند «آخرین روز زمستان» و فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، آرش فهیم در کانال ایتای زمانه نوشت: سریال «زخم کاری» اولین تجربه محمدحسین مهدویان در زمینه تولید سریال است. وی فعالیت سینمایی خود را با مجموعه مستند «آخرین روز زمستان» و فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» آغاز کرد. دو کاری که در زمان خودشان، به دلیل خط شکنی در پرداختن به سرداران شاخص دفاع مقدس (شهید حسن باقری و جاویدالاثر متوسلیان) و همچنین روایتگری خلاقانه، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. آثار بعدی مهدویان همچون «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز۲: رد خون» نیز ازجمله فیلم‌های مهم و بحث برانگیز سینمای ایران بودند؛ اما «زخم کاریِ» مهدویان تغییر سبک و سیاق او نسبت به آثار نامبرده را نشان می‌دهد.

«زخم کاری» آنچنان که در تیتراژ شروع آن نوشته می‌شود، با اقتباس از رمانی با عنوان مشابه و با نگاهی به نمایشنامه «مکبث» شکسپیر ساخته شده است. این سریال درباره مرد جوانی با نام «مالک»(جواد عزتی) است. او در کنار عموی بزرگش (سیاوش طهمورث) که یک ثروتمند است، پرورش یافته و حالا خودش هم یک تاجر شده است. وی در پی یک معامله به نمایندگی از طرف شرکت عمویش به سود هنگفتی، بیشتر از آنچه شرکت هدف گذاری کرده بود می‌رسد؛ اما با اغوای همسرش، نه تنها سود معامله را به شرکت بر نمی‌گرداند، بلکه عمویش را با ترفندی به قتل می‌رساند و در ادامه نیز به دوئل پنهان با خانواده و مدیران شرکت عمو می‌‌پردازد و… .

محتوای اولیه این سریال، همان ماجرای همیشگی بی‌خوابی و پریشان احوالی حرام‌خواران و صاحبان سرمایه‌های هنگفت و بیگانه شدن آنها با انسانیت است؛ اما مشکل اینجاست که «زخم کاری» نه تنها به ارائه تصویری انتقادی و آسیب‌شناسانه از مال‌اندوزان و خلافکاران اقتصادی نمی‌پردازد؛ بلکه با قرار دادن مالک در جایگاه یک قهرمان، رفتار او را ترویج می‌دهد؛ یک نوجوان از قشر محروم جامعه در یک سریال، مردی را می‌بینید که نوجوانی‌اش مثل او بوده، اما با جرم و جنایت به یک ارباب تبدیل می‌شود! قطعاً این مخاطب در خیالش مسیر زندگی مالک را تصور می‌کند و ناخودآگاه خودش را جای او می‌گذارد تا مالک نداشته‌هایش شود.

همچنین «زخم کاری» در لایه زیرین روایتی به ظاهر علیه اشرافیت در محتوای واقعی، با این ژست در تضاد است. در این سریال، به سطحی‌ترین شکل ممکن و به سان فیلم فارسی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ به خشونت و تقابل خانواده‌ها بر سر پول و ثروت پرداخته شده است. شخصیت‌پردازی «مالک» به گونه‌ای است که وی فردی آرام و با مرام انسانی و اخلاقی معرفی می‌شود، حتی مطابق با داده‌ها و اشارات سریال در گذشته، جوانی سر به زیر و مذهبی بوده است، اما مشخص نمی‌شود که این همه سنگ دلی و بی‌رحمی چگونه در جان وی رسوخ می‌کند تا جایی که با دستان خودش نزدیک‌ترین فرد به خودش را که به نوعی همه زندگی‌اش را به وی مدیون است، خفه می‌کند! نحوه پرداخت روابط آدم‌ها در «زخم کاری» به شکلی است که خشونت و جنایت و بعد از آن اخلاق‌ستیزی به روح و روان مخاطب، تزریق می‌شود.

علاوه بر این، «زخم کاری» آلوده به استفاده ابزاری و نمایش چهره‌ای بی‌عاطفه از زن است. از همان ابتدای سریال و به ویژه در قالب شخصیت «سمیرا»(همسر مالک) زن موجودی شیطانی معرفی می‌شود؛ شیطانی که تمام روز با مهربانی از مهمانش پذیرایی می‌کند، اما ناگهان شب دستور قتل او را صادر می‌کند! مسیر «زخم کاری» از قسمت چهارم به بعد وارد وادی عشق چند ضلعی و خیانت می‌شود. از وقتی که پای «منصوره» به داستان باز می‌شود و می‌فهمیم در گذشته بین وی و مالک، مسائلی وجود داشته و این عشق قدیمی زنده می‌شود و…، شخصیت‌پردازی زنان و روابط عاطفی آنها در این سریال، هیچ نسبتی با زن ایرانی‌ـ از هر طبقه و با هر فرهنگی‌ـ ندارد.
به این ترتیب،« زخم کاری» در همان جهتی مؤثر است و کار می‌کند که به ظاهر علیه آن است!

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19184
  • نویسنده : آرش فهیم
  • منبع : zamanehh@

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.