• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

11

نقدی بر «کلبه عمو پورنگ»

  • کد خبر : 17069
  • 11 تیر 1400 - 19:22
نقدی بر «کلبه عمو پورنگ»
این مجموعه را تقریبا می‌توان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان می‌کند و آن هم موزیک‌هایی است که اکثریت قریب به اتفاق آن مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان می‌دهند و رسما می‌رقصند. این موسیقی‌ به گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه،  بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در کانال ایتای نویسندگان حوزوی نوشت:

ظاهرا داستان موسیقی در صدا و سیما تخته گاز می‌تازد و هیچ محدوده‌ای ندارد . گویا فراموش شده که موسیقی از آن دسته هنرهایی است که محدوده حلال و حرام دارد و بی در و پیکر نیست. در حال حاضر طوری شده که اصلا این حرفها ‌معنا و مفهومی ندارد و سخن گفتن ازاین مسائل چه بسا با دهن کجی و تمسخر همراه باشد.

اگر بحثی هم در صداو سیما باشد صحبت از سبک‌های موسیقی است. شواهد و قرائن بر این است که تقریبا همه نوع سبکی از موسیقی در صدا و سیما جای خودش را دارد. طبیعتا صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر و ملی فرهنگ سازی گسترده‌ای در امور مختلف دارد و این فرهنگ سازی در مورد موسیقی هم صادق است.

متأسفانه حرمت شکنی در وادی موسیقی در برنامه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. یکی از این برنامه‌ها که از سریال‌های پر بیننده هم به حساب می‌آید «کلبه عمو پورنگ» است.

این مجموعه تلویزیونی که در گروه کودک ونوجوان شبکه دو ساخته شده و از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را می‌توان همین موضوع دانست.

این مجموعه را تقریبا می‌توان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان می‌کند و آن هم موزیک‌هایی است که اکثریت قریب به اتفاق آن مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان می‌دهند و رسما می‌رقصند. این موسیقی‌ به گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی سازگاری ندارد.

درست است که برخی موسیقی‌ها مشکوک است و نمی‌توان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش می‌شود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است. برنامه‌های دیگری هم هستند که چنین وضعی دارند و جای هیچ توجیهی ندارد ولی در حال حاضر بحث این نوشتار به طور خاص درباره این برنامه است.

اصولا برنامه‌های داریوش فرضیایی که با نام عمو پورنگ در این سالها در تلویزیون مطرح بوده جزء برنامه‌های پربیننده بوده و اکثرآن‌ها نیز همین مدل موسیقی را داشته‌اند و فرهنگ سازی کرده‌اند.

با این اوضاع حقیقتا چگونه می‌توان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی می‌تواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمی شود.

 

*لازم به ذکر می‌باشد انعکاس محتواهای شبکه های اجتماعی لزوما به معنای تایید آنها نمی‌باشد و جهت اطلاع مخاطبان پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، منتشر می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=17069
  • نویسنده : بابک شکورزاده
  • منبع : HOWZAVIAN@

مطالب مرتبط

12بهمن
جبلی و کولاک تحولات!
دکتر محمدصادق کوشکی طی یادداشتی در نقد صدا و سیما بررسی کرد؛

جبلی و کولاک تحولات!

24مهر
همکاری مشترک دولت و صدا و سیما باید موجب امیدآفرینی بین مردم شود
دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با رئیس جمهور؛

همکاری مشترک دولت و صدا و سیما باید موجب امیدآفرینی بین مردم شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.