• امروز : دوشنبه - ۶ تیر ۱۴۰۱
  • برابر با : 28 - ذو القعدة - 1443
  • برابر با : Monday - 27 June - 2022
کل اخبار 6146اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

صدای حوزهجلد یازدهم از سلسله کتاب‌های موسوعه فقه تربیتی با عنوان «اصول عام تربیت» صدای حوزهشریکه الامام و یا همان همسر طلبه ای که در خدمت به خلق، کم نمی گذارد! صدای حوزهنقدی طلبگی بر آخرین خطبه های نماز جمعه قم صدای حوزهپایان فصل دوم مدارس فقه تربیتی صدای حوزهبرای گرانی های افسار گسیخته و اجاره بها تدبیری اندیشیده شود! صدای حوزهپاسخ استاد علیدوست به اظهارات عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان + فیلم صدای حوزه۱۴ ساحت تربیتی در نظام نامه تربیتی معاونت تهذیب/ نگاه ما به اخلاق نگاه دانشی و آکادمیک و مدرکی نیست صدای حوزهمرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در صورت باخبر شدن از گرانی ناراحت می‌شد و پیوسته به مسئولین تذکر می‌داد! صدای حوزهسرعت بالاتر انقباض معیشتی طلاب در قیاس با سرعت اقدامات اصلاحی حوزه! صدای حوزهنامه ی سرگشاده ی تشکل ها و مجموعه های حوزوی استان قم خطاب به رییس محترم قوه قضائیه صدای حوزهستون دین، مردم هستند / بنده بارها در رابطه ربا تذکر داده ام / باید تلاش کرد مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود صدای حوزهتحلیل “علامه محمدتقی جعفری” از علت علاقه مردم اروپا به سگ! صدای حوزهواکنش های توئیتری به اقدام صاحب خانه با انصاف صدای حوزههشدار تند رائفی پور برای اجرای نمایشی غیراخلاقی با بازی همسر رامبد جوان!

0
حجت الاسلام انبیایی در نشست تهذیبی-تربیتی رهیافت:

کار سخت حوزه برای تعامل کارآمد با طلابی از نسل وب‌!

  • کد خبر : 43908
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
کار سخت حوزه برای تعامل کارآمد با طلابی از نسل وب‌!
حجت الاسلام انبیایی از سختی تمرکز بر متون حوزوی برای نسلی سخن گفت که دیگر عادت به استدلال کردن و عمیق شدن در یک موضوع را ندارند و از آنجایی که این طیف از طلاب هم تحت تاثیر رسانه رشد کرده اند برای تحصیل در حوزه کار سختی را در پیش دارند!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، حجت الاسلام انبیایی استاد حوزه و مدرس سواد رسانه در سومین نشست از سلسله نشست های تهذیبی-تربیتی رهیافت ویژه فعالان تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه(مدیران، معاونان تهذیب، اساتید و مشاوران تربیتی مدارس علمیه)، به ارائه مباحثی در مورد ویژگی های نسل جدید رسانه زده (نسل وب) و بیان راهکارهایی جهت تعامل صحیح با این نسل در حوزه های علمیه پرداخت.

نسل وب در حوزه های علمیه

این فعال عرصه رسانه در ابتدای صحبت خود ضمن اشاره به ماجرای اخیر کلیپ پسر نوجوان و دو دختری که با کارگردانی والدین خود اقدام به ساخت کلیپ های مبتذل کرده اند گفت با نسلی مواجه هستیم که کاملا با ما متفاوت هستند و حتی جمعیت شناسان اقدام به نامگذاری نسل ها کرده اند تا تفاوت های آنها را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به نسل زومرها با عنوان نسل z این نسل را تقریبا معادل دهه نودی ها نامید و گفت: این نسل تفاوت های ماهوی با نسل قبلی دارد و نسل y یعنی همان دهه شصتی ها، وظیفه ایفای نقش پل ارتباطی تراث فرهنگی را بر عهده دارند. در واقع نسل x توان ارتباط با نسل z را ندارد اما نسل y توان همگام سازی خود با نسل جدید را دارد.

حجت الاسلام انبیایی

انبیایی در ادامه وضعیت فعلی نسل z را همان وضعیتی دانست که سی سال قبل در فیلم های آخرالزمانی تصویر شده است و اینها هر کجا که هستند به گونه ای تسخیر شده صفحه ای(گوشی های هوشمند) در دست دارند و به اطراف خود توجهی ندارند.

انبیایی خاطرنشان کرد،قبلا در حوزه های علمیه اساتیدی که فاصله ۵۰ ساله با طلاب داشتند به راحتی با آنها ارتباط برقرار می کردند اما اکنون صرفا اساتید جوان هستند که می توانند با طلاب جدید الورود که خود از نسل z هستند ارتباط  موثری داشته باشند؛ البته با نوادر کاری نداریم چرا که داریم اساتید و مشاوران از نسل x که توان ارتباط قوی با نسل جدید را نیز دارند.

حجت الاسلام حمید برزکار

سخنران سومین نشست رهیافت که در مقر معاونت تهذیب در ساختمان مرکز مدیریت در نزدیکی مسجد مقدس جمکران سخنرانی می کرد در ادامه گفت، اگر نسل y نتواند کار درست را انجام دهد و ارزش ها را به نسل جدید منتقل نکند، تمام ارزش های اخلاقی توسط نسل جدید مجدد نوشته خواهد شد!

وی ضمن برشمردن نمونه هایی از وجوه تفاوت ماهوی نسل جدید با نسل های قبلی ادامه داد، به عنوان مثال یک نمونه از وجوه تفاوت این نسل، استریمرها(استریم: پخش آنلاین) هستند که گاه تا هزاران نفر سرگرم تماشای یک بازی آنلاین هستند و بازی را تعقیب می کنند. این برای نسل های قبلی قابل فهم نیست و جالب اینکه گاه این گیمر متبحر که بینندگانش را مسحور خود کرده در باکس چت کناری با بینندگانش حرف می زند و در واقع سرگرم ارزش گذاری مستقل فرهنگی می باشد و مثلا به مخاطبانش توصیه می کند که یاغی باشید و یا درس را کنار بگذارید و …. و اینجا حرف کسی جز او توسط نسل جدید شنیده نمی شود حتی اگر آن فرد سوم نفر اول کنکور ریاضی باشد و یا یک نابغه علمی و مشکل فقط این نیست که حرف طلبه را گوش نمی کنند!

نشست رهیافت

وی در ادامه به بررسی ویژگیهای منفی نسل Z از جمله روابط اجتماعی ضعیف، آرزوهای نامحدود، صبر اندک و استقلال پرداخت و گفت به عنوان نمونه طی یک نظر سنجی ۷۵ درصد این نسل گفته اند نه می خواهیم پزشک باشیم و نه مهندس و یا قاضی، بلکه می خواهند اینفلوئنسر(شاخ مجازی) باشند!

انبیایی در ادامه اظهار داشت، یکی از دلایل رواج چالش های عجیب و غریب مانند خیس کردن خود مقابل آینه، ترکیب همین دو خصلت صبر کم و آرزوهای دراز می باشد که فرد می خواهد با یک حرکت عجیب پله های ترقی یعنی تبدیل به اینفلوئنسر شدن را طی کند. 

وی ضمن اشاره به اثر پذیری طلاب جدید از این فضا گفت، نسل جدید طلاب ما هم گاه روابط اجتماعی بسیار ضعیفی دارند و از قضا قرار است روزی همین فرد برود در یک روستا سی روز پیش آنها بماند و با آنها ارتباط برقرار کند و …!

انبیایی در ادامه یکی از علل دیگر مشکلات نسل Z  را ویژگی تبرج و میل به دیده شدن دانست و گویا اگر کسی دیده نشود اساسا هیچ ارزشی ندارد. این روزها به عنوان مثال بچه های شش و هفت ساله هم دوست دارند کارهایی بکنند که بتوانند در برنامه عصر جدید حاضر شده و دیده شوند.

نسل z

وی همچنین از سختی تمرکز بر متون حوزوی برای نسلی سخن گفت که دیگر عادت به استدلال کردن و عمیق شدن در یک موضوع را ندارند و از آنجایی که این طیف از طلاب هم تحت تاثیر رسانه رشد کرده اند برای تحصیل در حوزه کار سختی را در پیش دارند!

حجت الاسلام انبیایی در ادامه از ویژگی بیشینگی اطلاعات و بار اضافه اطلاعاتی در عصر رسانه سخن گفت و عدم فرصت کافی برای پردازش اطلاعات جدید را لازمه این ویژگی دانست که مانع تفکر و تعمق می شود و گفت بهتر است  مثلا تا حدود ۱۰ صبح گوشی را چک نکنیم تا فرصتی برای تحلیل و فکر داشته باشیم و فرصت صبح را از دست ندهیم!

وی در ادامه به مولفه هایی از آینده فضای مجازی پرداخت و به مواردی از این دست اشاره کرد:
هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، اینترنت ماهواره ای، اینترنت کوانتومی، سایبورگ، میکروچیپ کاربردی، اینترنت اشیا، متاورس، جاودانگی دیجیتال و اقتصاد تمام دیجیتال

وی در مورد روش اجرای برنامه درسی برای طلاب نسل جدید هم گفت لازم است سبک آموزش اساتید مدارس علمیه و همچنین برنامه های آموزشی تغییر کنند و بعید است این نسل تغییر اساسی در خود ایجاد کنند و لذا لازم است سبک آموزش تغییر کنند و دیگر یک درس کم نیست و دو درس هم زیاد نیست و برنامه باید برای طلبه خروجی محسوس داشته باشد و نیاز به برنامه های مطالعاتی جنبی متنوع داریم تا نیاز به جولان فکری و حس دریافت اطلاعات زیاد را در حوزه هم تجربه کنند.

گفتنی است بخشی از مخاطبان این نشست که به همت معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار شده بود، به شکل مجازی در برنامه حاضر بودند.

لینک کوتاه : http://v-o-h.ir/?p=43908

    مطالب مرتبط

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.