• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
آیت الله اراکی در دیدار با استاندار قم مطرح کرد؛

ریشه برخی از انحرافات اخلاقی در سبک مسکن سازی غلط

  • کد خبر : 43359
  • 04 خرداد 1401 - 11:22
ریشه برخی از انحرافات اخلاقی در سبک مسکن سازی غلط
آیت الله اراکی: درخواست ما این است که چند شهر بر وفق معیارهای شهر اسلامی که روی آن کار شده و نیرو تربیت شده به عنوان شهر پایلوت بنا شود و معیار شهرسازی ها در جهان اسلام و بلکه در کل دنیا قرار بگیرد.

به گزارش صدای حوزه، استاندار قم به همراه مسئولان ستاد حوزوی مسکن و شهرسازی اسلامی با آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه دیدار کردند که مشروح سخنان آیت الله اراکی در این جلسه بدین شرح است:

شهر اسلامی یعنی، شهر سازگار با موازین فقه اسلامی

شهر اسلامی یعنی شهری که با موازین فقه اسلامی سازگار باشد. هویت یک جامعه را سبک شهری اش می سازد یعنی در یک جامعه ای که هویت خاصی دارد این هویت خاص نمی تواند با سبک معماری شهری و تنظیم زندگی شهری با هم در تضاد باشند و هماهنگ نباشند.

اسلام تعلیمات و احکام گسترده ای درباره سبک زندگی شهری و معماری شهری دارد.

با دغدغه استنباط دستورات اسلامی در حوزه عمران شهری کتابی به نام فقه عمران شهری نوشتیم که به پیشنهاد شهردار وقت درسهایش در حوزه علمیه برگزار شد و ثمره آن درس ها تربیت نیروی مناسب و چاپ کتاب فقه عمران شهری است.

کلام اصلی ما این است که اگر شهری که اسلام می خواهد، ایجاد کنیم، بسیاری از بیماری های روحی و جسمی از بین می رود.

بخش عمده ای از انحرافات اخلاقی و معنوی که الی ما شاء الله زیاد است می تواند محصول سبک شهرسازی و مسکن سازی غلط باشد؛ از طرفی می توان گفت این همه سرطان و کلسترول و مرگ و میرهایی که نتیجه بیماری هاست، محصول همین سبک زندگی غلط شهری است.

لزوم طرح شهر و مسکن اسلامی

حال که دولت اسلامی است و سعی دارد با موازین اسلامی پیش برود و امروز بصورت جدّی وارد عرصه خانه سازی شده است، لازم است طرح شهر و مسکن اسلامی پیگیری جدی شود.

درخواست ما این است که چند شهر بر وفق معیارهای شهر اسلامی که روی آن کار شده و نیرو تربیت شده بنا شود به عنوان شهر پایلوت که معیار شهرسازی ها در جهان اسلام و بلکه در کل دنیا قرار بگیرد.

امروز مهندسین ما توانستند طرح شهر اسلامی که در فضای علمی و فقهی تولید شده را به ماکت و نقشه های سه بعدی تبدیل کنند و  برای اجرایی کردن طرح شهر و مسکن اسلامی کاملا آماده هستند.

این طرح قطعا در فضای عملیاتی و اجرایی جواب خواهد داد و ان شاءالله نقاط دیگر کشور هم از این سبک تقلید خواهند کرد و معتقدیم حتی اروپایی ها در اجرای این طرح از ما سبقت می گیرند.

پیشنهاد ما تشکیل یک کمیته مشترک بین مهندسین و فقهایی که این طرح را کاملا تلقی کردند و نیز اعضای استانداری و شهرداری می باشد که این مسئله را عملیاتی و اجرایی کنند.

سودآوری، یکی از بنیادهای معماری غربی

یکی از اساسی ترین بنیادهای معماری غربی، جذب سرمایه و کار اقتصادی و سودآوری است. هدف خدمت به جامعه نبوده است. غربی ها دنبال این بودند که برای سرمایه دار بیشتر سود ایجاد شود.

در مسئله برج سازی و مرتفع سازی هم سود سرمایه دار لحاظ شده است نه نفع عموم مردم؛ آنان به دنبال صرفه جویی در زمین بوده اند تا با کمترین سرمایه، بیشترین برداشت را داشته باشند؛ ما اینگونه نگاه نمی کنیم؛ بلکه باید نفع عموم مردم در نظر گرفته شود نه نفع نظام سرمایه داری که بیست درصد سرمایه گذاری کند ولی صددرصد سود ببرد.

ما معتقدیم به نحوی باید برنامه ریزی شود که حتی طبقه فقیر بتوانند از این خانه ها استفاده کنند و این مسئله می تواند با تسهیلات دولتی برای قشر محروم باشد.

همچنین نوع مصالحی که در ساختمان به کار می بریم، می تواند مصالح مقاوم و ارزان قیمت بدون ضررهای روحی و بدنی باشد.

پایش امکانات درون شهری برای بکارگیری ایجاد یک محله و شهرک اسلامی

یکی از مهمترین پیشنهادات ما پایش امکانات درون شهری برای بکارگیری ایجاد یک محله و شهرک اسلامی است. ما زمین های بسیاری در درون شهر داریم که موقعیت بسیار خوبی برای ایجاد مسکن های اسلامی دارند که متاسفانه معطل مانده اند و استفاده مناسب نمی شود.

احیاء بافت های فرسوده هم مسئله خیلی مهمی است که می توانید با پیشنهاد طرح های تشویقی مناسب، احیای مناسب این بناها هم توسط خود مردم انجام شود.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد تدارک دارالقرآن های کوچک محلی در طرح نهضت ملی مسکن

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43359
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

01تیر
حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است
مشروح سخنان آیت الله اراکی در دیدار جمعی از اساتید حوزه؛

حوزه غیر از سیاست چیزی نیست / همه‌ فقه ما از اول تا آخر قانونِ مدیریتِ جامعه است

17فروردین
تامین بیش از ۷۰ درصد اراضی طرح نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تامین بیش از ۷۰ درصد اراضی طرح نهضت ملی مسکن

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.