• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

پیشنهاد تدارک دارالقرآن های کوچک محلی در طرح نهضت ملی مسکن

  • کد خبر : 43104
  • 29 اردیبهشت 1401 - 17:38
پیشنهاد تدارک دارالقرآن های کوچک محلی در طرح نهضت ملی مسکن
محمدی: می توان جهت احداث دارالقرآن های کوچک محلی، از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند شد. بر این اساس ما نیازمند یک تبصره و قانون مصوبیم که آپارتمان‌هایی که از این پس احداث می‌شوند، یک واحد را در طبقه آغازین یا میانی برای فعالیت‌هایی از جمله جلسات قرآن در نظر بگیرند.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشنهادهایی در خصوص احیای نهضت جلسات خانگی گفت: پیشنهاد می‌کنم که شهرداری به خانه‌هایی که ساخته یا بازسازی می‌شوند، مجوز دهد تا در صورت تمایل قسمتی از منزل را (مثلا طبقه زیر همکف) به مکانی برای برگزاری جلسات قرآن یا هیئات مذهبی تبدیل کنند و شهرداری امتیازاتی به صاحبخانه دهد.

وی افزود: البته سازمان ثبت اسناد و املاک برای این مکان‌ها باید سند بهره‌برداری عمومی صادر کند تا نتواند قابلیت اداری، تجاری و مسکونی پیدا کند. در واقع این اماکن تبدیل به مراکز دارالقرآن در محلات و کوچه‌ها می‌شود. کافی است که در هر کوچه چند دارالقرآن راه‌اندازی شود تا ضمن برگزاری جلسات خانگی، محلی برای سایر محافل باشد.

بهره‌مندی از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن

محمدی بیان کرد: موضوع دیگر بهره‌مندی از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن است. براساس آن ما نیازمند یک تبصره و قانون مصوبیم که آپارتمان‌هایی که از این پس احداث می‌شوند، یک واحد را در طبقه آغازین یا میانی برای فعالیت‌هایی از جمله جلسات قرآن در نظر بگیرند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: برای تأمین هزینه‌ها هم می‌توان مجموع مبلغ را در کل مجتمع تقسیم کرد و کسی هم به عنوان مالک واحد مشخص نشود یا دولت هزینه این واحد را از منابع حوزه فرهنگی مشخص کند و به عنوان مثال در یک مجموعه ۵۰ واحدی یک واحد را به این موضوع اختصاص دهد. هدف اصلی این است که می‌توان نهضت جلسات خانگی را در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها به صورت نظام‌مند و قانونی احیا کرد. البته باید اداره این مراکز برعهده مردم باشد.

کمک گرفتن از ظرفیت دانش آموزان در امر قرآن

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر در مورد نمازخانه‌‌ها، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی کارخانه‌هاست که می‌توان در آنها جلسات را برپا کرد. همچنین حوزه‌های علمیه، طلبه‌ها، قاریان و حافظان می‌توانند موظف باشند که در خانواده و اقوام خود یک جلسه خانگی را راه‌اندازی کنند.

بحث دیگر در مورد جلسات خانگی با محوریت دانش‌آموزان است که توصیه می‌شود برای ترویج این فرهنگ، این کار با مدیریت یک دانش‌آموز انجام شود.

حلقه های کوچک به جای تجمعات بزرگ

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مواردی که به جلسات خانگی لطمه می‌زند، گفت: هیئت‌ها و تجمعات بزرگ به جلسات و هیئت‌های خانگی لطمه می‌زند. لذا مهمترین راهبرد برگزاری جلسات، تجمعات و حلقه‌های کوچک مؤمنانه است.

یکی دیگر از اقدامات مهم این است که هیئت‌های بزرگ که از ترکیب ده‌ها هیئت کوچک شکل می‌گیرند، توجه داشته باشند که شکل و اساس هیئت‌های کوچک را از بین نبرند. لذا باید مسئولان هیئت‌های بزرگ از اعضای آنها بخواهند که هیئت‌های کوچک را در خانه‌ها و محله‌شان راه‌اندازی کنند.

بیشتر بخوانید:

باید تلاوت قرآن را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید/جوانهای ما باید وارد عرصه‌ی قرآن‌خوانی، بخصوص حفظ قرآن بشوند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43104
  • منبع : ایکنا

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
بررسی فقهی حقوقی اتانازی (مرگ خودخواسته)
در برنامه فقه پویا صورت گرفت؛

بررسی فقهی حقوقی اتانازی (مرگ خودخواسته)

26اردیبهشت
نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی
تمرکز بر کشاورزی؛

نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.