• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

1
بودجه درمان ناباروری چگونه هزینه می شود؟

فقط ۱۵ درصد بودجه حمایت از زوجین نابارور به دستشان رسیده است

  • کد خبر : 42817
  • 25 اردیبهشت 1401 - 15:06
فقط ۱۵ درصد بودجه حمایت از زوجین نابارور به دستشان رسیده است
مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا:‌ از کل بودجه‌ای که در سال ۹۸ به حمایت از زوجین نابارور تخصیص یافته بود، تنها ۱۵ درصد به دست زوجین رسیده و ۸۵ درصد صرف منابع و مصارف دیگر شده بود!

به گزارش صدای حوزه، دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در نشست خبری پویش حمایت از زوجین نابارور با بیان این‌ که حمایت از زوجین نابارور از دو منظر اهمیت دارد، اظهار کرد:‌ اول آن که حق جوانان ایرانی است که مشکلاتشان را رفع کنیم. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند و باید زندگی سالمی داشته باشند.

دوم آنکه جمعیت در کشور ما مقوله مهمی است؛ مشکل جمعیت در برخی کشورهای خارجی با پذیرش مهاجران تعدیل می‌شود و در کشور ما جوانی جمعیت با ایجاد شرایط و تسهیلاتی برای خانواده‌ها محقق می‌شود.

ماجرای واگذاری اختیار توزیع بودجه حمایتی به بیمه‌ها

وی افزود:‌ سالیان زیادی بود که وزارت بهداشت بودجه حمایت از جوانی جمعیت را در اختیار داشت اما پس از چندسال اثربخشی آن نامناسب اعلام شد؛ زیرا بودجه‌ها به دست زوجین نمی‌رسید و ممکن بود این بودجه‌ها صرف زیرساخت‌ها شود؛ بنابراین این وظیفه از وزارت بهداشت گرفته و به بیمه‌ها داده شد.

وی ادامه داد:‌ الان دو سال است که بودجه حمایت از زوجین نابارور به بیمه‌ها داده شده اما هنوز این بودجه به خوبی به دست زوجین نمی‌رسد؛ در این دو سال بیمه سلامت بودجه‌های درمان ناباروری را دریافت و توزیع کرده است.

سازمان‌های بیمه ۷۰ درصد خدمات دولتی را تحت پوشش دارند اما بودجه‌ای که به زوجین نابارور تخصیص داده شده معادل ۷ میلیون تومان به ازای هر دوره درمان ناباروری است و در نظر گرفته نمی‌شود که چه قدر دارو و خدمات تشخیصی و درمانی استفاده کرده است بلکه پکیج ۷ میلیون تومانی به این زوجین داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین بروکراسی زیادی برای تخصیص این ۷ میلیون تومان وجود دارد و درمان‌ها شامل درمان‌های تشخیصی، داروها، ویزیت تیم درمان و … است؛

برای دریافت این مبلغ باید مستندات این پرونده درمانی به مهر و امضای متخصصین برسد و این روند بسیار کند می‌شود زیرا آماده‌سازی مستندات مربوط به پاتولوژی مدت زمانی به طول می‌انجامد. باید در بدو درمان بدون بروکراسی اداری این ۷ میلیون تومان در اختیار زوج نابارور قرار بگیرد.

فقط ۱۵ درصد بودجه حمایت از زوجین نابارور به دستشان رسید!

صادقی‌تبار تصریح کرد:‌ از کل بودجه‌ای که در سال ۹۸ به حمایت از زوجین نابارور تخصیص یافته بود تنها ۱۵ درصد به دست زوجین رسیده و ۸۵ درصد صرف منابع و مصارف دیگر شده بود! در آن زمان وزارت بهداشت تنها حدود ۳۰ میلیارد تومان از طریق دانشگاه‌ها به دست زوجین رسانده بود و ۱۷۰ میلیارد را صرف توسعه زیرساخت‌های عمرانی و سایر هزینه‌‌های زیرساختی کرده بود.

بودجه حمایت از زوجین نابارور چگونه به دستشان می‌رسد؟

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر این‌که بودجه تخصیص یافته به درمان ناباروری چگونه به دست زوجین نابارور می‌رسد؛‌ بیان داشت:‌ درمان ناباروری متناسب با شرایط هر فرد هزینه‌های متفاوتی دارد و بنابراین نمی‌توان در بدو درمان بیمار برآورد کرد که چه تجویزهایی برای زوجین صورت می‌گیرد و چه درمان‌هایی انجام خواهد شد.

وی افزود:‌ به ازای هر دوره درمانی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در بخش دولتی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حمایت در نظر گرفته شده که باید به دست زوجین برسد اما بیمه‌ها مانند روال گذشته باید شناسنامه خدمت را داشته باشند.

تا سال ۱۴۰۰، خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها نبوده‌اند و بنابراین اسامی خدمات درمان ناباروری در شناسنامه خدمات بیمه وجود نداشته است و در سال جاری این خدمات تدوین شده اما مشکلاتی در تنظیم آن وجود دارد؛

‌یعنی خدماتی که ممکن است برای یک زوج موردنظر باشد را در یک جدول آورده‌اند و برای این خدمات ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حمایت در نظر گرفته شده است در حالی که بسیاری از این خدمات برای همه این زوجین انجام نمی‎شود.

وی ادامه داد:‌ باید روند به گونه‌ای باشد که به ازای IUI یا درمان‌های پیشرفته‌تر بیمه باید خیلی راحت این مبلغ را به دست زوجین برساند.

تنها هزینه اتاق عمل بیماران نابارور در مراکز جهاد دانشگاهی در سال گذشته ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در مراکز خصوصی تا ۱۴٫۵ میلیون تومان بوده است؛‌ به این هزینه‌ها،‌ هزینه داروها و سایر خدمات نیز اضافه می‌شود.

صادقی‌تبار گفت:‌ الان روند این است که مرکز درمان ناباروری باید با بیمه قرارداد منعقد کند؛ سپس بیمار را معاینه و خدمات را ارائه کند و پس از اتمام ارائه خدمات، صورتحساب برای بیمار صادر شود و این صورتحساب به تأیید متخصصین برسد و سپس سازمان بیمه پولش را پرداخت کند.

بودجه ۷۰۰ میلیاردی مقابله با ناباروری

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا،‌ با بیان این‌که بودجه حمایت از زوجین نابارور در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: ‌با این وجود زمانی که این بودجه به دست سازمان بیمه سلامت رسید نیز نیمی از سال گذشته بود و قرار بود ۱۰۰ هزار دوره درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما عملاً به دلیل تأخیر در تخصیص این بودجه و بوروکراسی موجود در بیمه‌ها، این بودجه به خوبی مصرف نشد.

در ادامه این نشست نیز دکتر محمدرضا صادقی،‌ رئیس پژوهشگاه مرکز درمان ناباروری ابن سینا،‌ با بیان این‌که بودجه مربوط به درمان ناباروری است در اختیار بیمه سلامت است‌؛‌ گفت:‌ باید این مسئله از بیمه‌ها مطالبه شود که بیمه سلامت ایرانیان چگونه بودجه را توزیع و هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید:

فقط یک دهه تا تله جمعیتی کشور فاصله داریم/در این سی سال، حوزه علمیه به وظایف خود در زمینه جمعیت عمل نکرده است/دولت قبلی و دولت‌های توسعه‌گرا اعتقادی به افزایش جمعیت نداشتند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42817

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.