• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
نیم قرن تلاش مخلصانه و بی‌وقفه؛

تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر

  • کد خبر : 41698
  • 06 اردیبهشت 1401 - 17:11
تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر
درست ۵۲ سال پیش، با هدف کمک به محرومان، در یک اتاق کوچک، بنیان مؤسسه‌های امام صدر گذاشته شد. مؤسساتی که امروز در ۲۵ واحد، در چهار زمینه‌ی آموزشی، اجتماعی، درمانی و توسعه‌ای فعالیت می‌کند.

به گزارش صدای حوزه، سیده رباب صدر فرزند آیت الله سید صدرالدین صدر از علمای برجسته و مراجع تقلید بزرگ شیعه و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۲۳ در قم متولد شد. خاندان صدر از خاندان‌های علمی معروف ایران، عراق و لبنان در دو قرن اخیر می‌باشند. پدربزرگ مادری وی عالم مبارز، آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی قمی بود که به دلیل اعتراض به سیاستهای ضد اسلامی رضاشاه به عتبات عالیات تبعید شد. در سال ۱۹۶۲ بنا به اصرار برادرش امام سید موسی صدر به لبنان رفت و مدتی بعد با سید حسین شرف‌الدین نوه آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین رهبر فقید شیعیان لبنان ازدواج کرد و در همان جا اقامت گزید.

نیم قرن تلاش سیده رباب صدر برای تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند

حضور در بیت آیت الله صدر و پس از آن در کنار برادرش امام موسی صدر و درک فیض از محضر آن بزرگوار برای وی علاوه بر فراگیری نکات بسیار اخلاقی، آشنایی با روش‌های مدیریتی و شیوه تعامل با مردم را نیز به همراه داشت. جامعه لبنان در آن سال‌ها اوضاع مخصوصی را تجربه می‌کرد، این اوضاع موجب شد که با دردهای مردم و به خصوص با تبعیض‌هایی که علیه شیعیان اجرا می‌شد آشنا شده مصائب آن را لمس کند. مجموعه این مسائل ایشان را به پذیرش مسولیت‌هایی در تشکیلات و مؤسسات امام موسی صدر متقاعد نمود.

آغاز فعالیت اجتماعی سیده رباب صدر به دستور امام موسی صدر

سیده رباب صدر فعالیت‌های اجتماعی خود را بنا به دستور امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخه زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاه» را نیز به عهده گرفت. بیت الفتاه مدرسه‌ای بود برای آماده ساختن زنان به منظور وارد شدن آنان به عرصه‌های اجتماعی. در لبنان، شیعه مظلوم بود. آن قدر مظلوم که یتیم‌های شأن پناه نداشتند. مهدکودک راه انداختند و مدرسه‌ی پرستاری و سرپرستی از دختران یتیم و دختران دارای وضعیت ویژه‌ی اجتماعی را برعهده گرفتند.

نیم قرن تلاش سیده رباب صدر برای تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند

پس از ربودن امام موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با ۹ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژِیم معمر قذافی مسؤلیت اداره مؤسسات امام صدر عملاً بر دوش ایشان قرار گرفت و در پی تحقق اهداف امام صدر به ارائه خدمات اجتماعی و احداث مراکزی در جنوب لبنان و بیروت همت گماشت. چنانکه دارالایتام حضرت زهرا (س) و مدرسه پرستاری را نیز تأسیس کرد. این مراکز تازه تأسیس در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی، بهداشتی فعالیت می‌کنند و زیر نظر مؤسسات امام موسی صدر اداره می‌شوند. مؤسسات امام موسی صدر جمعیتی غیر دولتی است که برای تحقق عدالت و جامعه‌ای خالی از جهل و فقر و بیماری می‌کوشد.

سیده رباب صدر همچنین ریاست هیئت مدیره «مرکز مطالعاتی و پژوهشی امام موسی صدر» (مرکز الامام الصدر للأبحاث و الدراسات) را به عهده دارد. این مرکز مسؤول جمع‌آوری کلیه اسناد، سخنرانی‌ها، مقالات، عکس و… درباره امام صدر و دیگر علما و فقها می‌باشد وی می‌کوشد این اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این مؤسسه با فعالیت‌های فکری و ابداعی تلاش دارد بر اهمیت کارهای فرهنگی در توسعه روابط انسانی و ملت‌ها تأکید کند. علاوه بر آن این مرکز کنفرانسی سالانه با عنوان «کلمه سواء» با عناوین کنفرانس‌های مختلف از جمله هویت فرهنگی (نوامبر ۱۹۹۹)، جامعه مقاوم (نوامبر ۲۰۰۳)، ابعاد انسانی و ملی و حقوقی مسئله ربودن امام موسی صدر (دسامبر ۲۰۰۳) و… را برگزار کرده است.

رباب صدر بیش از ۴۰ سال است که در لبنان زندگی می‌کند، وی گرچه متولد شهر مقدس قم است و هر سه ماه یک بار برای دیدار بستگان به ایران می‌آید. ایشان با توجه به مسولیت‌های خود اقدام به سفر به نقاط مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، هند، کشورهای خلیج فارس، سفر به آفریقا جهت دیدار از لبنانی‌های ساکن آنجا، بازدید از مراکز اجتماعی اروپایی و آشنایی با روش‌های اجرایی و فعالیت‌های این مراکز نموده است. علاوه بر آن شرکت در همایش‌ها، کنفرانس‌هایی در سطح جهانی و ارائه مقالات و سخنرانی‌های متعدد درباره موضوعات فقهی، اجتماعی، فرهنگی از دیگر فعالیت‌های ایشان به شمار می‌رود.

نیم قرن تلاش سیده رباب صدر برای تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند

ادامه تحصیل با وجود مشغله های اجتماعی

رباب صدر در کنار مشغله‌های اجتماعی به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۹۴ لیسانس ادبیات و سال ۲۰۰۸ مدرک کارشناسی ارشد فلسفه خود را از دانشگاه لبنان اخذ کرد و نیز در دوره‌های آموزشی در زمینه‌های تربیتی و خدمات اجتماعی را زیر نظر امام موسی صدر و دوره‌های آموزشی مدیریت انستیتو، مدیریت صنایع دستی، صنایع تولیدی، آموزش خیاطی صنعتی، طراحی لباس را در ایتالیا گذراند و موفق به دریافت گواهینامه تخصصی از انستیتوی عالی هنری marioty رم ایتالیا شد.

ایشان همچنین به زبان عربی، انگلیسی، و فارسی تسلط کامل دارد. وی مفتخر به دریافت نشان ملی ارز از ریاست جمهوری لبنان (۱۹۹۳)، نشان استحقاق از سازمان «فرسان مالطا» (۱۹۹۳)، نشان «الوشاح الاکبر» از کمیتۀ «المکافات للعمل الانسانی و الاستحقاق الخیری» (۱۹۹۲) شدند. سال ۲۰۰۰ تقدیر نامه‌ای از سوی دبیرکل سازمان ملل (کوفی عنان) برای مشارکت در توسعه انسانی و صلح جهانی و دکتری افتخاری از دانشگاه «لبنان و آمریکا» به وی اعطا شد.

نیم قرن تلاش مخلصانه برای خدا

سیده رباب صدر در این باره می‌گوید: همه ی ما، به رغم تفاوت‌هایی که در نگرش و دیدگاه‌های مان داریم، حداقل در یک امر مهم، وحدت عقیده داریم. آن هم این واقعیت است که مسلمانان شیعه‌ای هستیم که جهانی فکر می‌کنیم و در این جهان پرتلاطم، قلب مان برای آینده‌ی بهتر منطقه و نسل‌های آینده می تپد؛ اما همیشه از تشکیل این گونه جلسه‌ها برای تشکر و بزرگداشت رباب صدر پرهیز کرده‌ام؛ حتی وقتی که نهادهای بین المللی و نهادهای مهم جهانی هم می‌خواستند از مدیر مؤسسه ها و دست اندر کاران آن تقدیر کنند و نشان و مدال بدهند، نپذیرفتم.

صمیمانه بگویم وقتی کوفی عنان هم می‌خواست مدال سازمان ملل را به این جانب هدیه کند، اجازه ندادم مراسم عمومی بگیرند. این گونه تقدیرها و تکریم ها ممکن است آدمی را فریفته کند و باعث لغزش آدمی به ورطه‌ی غرور و خودپرستی شود. ما به خاطر انسان و بهبود وضع علمی، اجتماعی، ایمانی، فرهنگی و دینی اش تلاش می‌کنیم. با امکان‌های کم و بدون عنایت و برکت خداوند متعال، هرگز موفق نخواهیم شد.

حقیقت این است که امام موسی صدر، برادر ربوده شده‌ام، بنیان گذار مؤسسه هاست. اوست که باید تکریم و تقدیر شود. اوست که تشکل‌ها و NGO های متعدد را برای کمک به محرومان لبنان و رشد و بهبود همه جانبه ی شیعیان ساخته است. در بازسازی هویت و نیز سامان دهی و ایجاد ساختار لبنان و شئون شیعیان و تعامل با دیگر طوایف و فرق لبنانی نوآوری کرده است؛ لذا این تکریم ها و تحسین‌ها را حق او می دانم. درست ۵۲ سال پیش، با هدف کمک به محرومان، در یک اتاق کوچک، بنیان مؤسسه‌های امام موسی صدر گذاشته شد.

مؤسسه هایی که امروز در ۲۵ واحد، در چهار زمینه‌ی آموزشی، اجتماعی، درمانی و توسعه‌ای و در مساحتی به وسعت ۳۲۰۰۰ مترمربع فعالیت می‌کند. این تشکل‌ها امروز بخش‌های گوناگونی دارد؛ از جمله حدود دوهزار دختر محروم، بی سرپرست، بدسرپرست یا فرزند شهید در مؤسسه ها آموزش می‌بینند، در بُعد دینی و علمی، پرورش می‌یابند، تخصص‌های گوناگون فرامی گیرند، به دانشگاه می‌روند، فارغ‌التحصیل می‌شوند و در مشاغل مهم و حساس اجتماعی به کار گرفته می‌شوند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41698
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

02مهر
غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان
خروش مردم ایران علیه اغتشاشگران؛

غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان

01خرداد
تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است
امام جمعه شهر دهلی هندوستان در قم؛

تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.