• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
طی گزارشی بررسی شد؛

ارتباط موثر، مهارتی ساده و کارآمد در خانواده

  • کد خبر : 39951
  • 05 فروردین 1401 - 13:28
ارتباط موثر، مهارتی ساده و کارآمد در خانواده
امسال که شرایط بهتر شده، مردم ایران واکسینه شده و خانواده ها می توانند دست بچه هایشان را بگیرند و به گوشه ای برای تلطیف روح و جسم ببرند، فرصتی بیشتر برای والدین فراهم است تا از تعطیلات استفاده کرده و با بچه ها ارتباط عاطفی بهتری برقرار کنند.

به گزارش صدای حوزه، عید نوروز و تعطیلات آن برای خانواده ها فرصتی برای تنفس، زنده شدن و ارتباط بیشتر با همدیگر را فراهم می کند، حتی در دو سال ایام کرونایی و برخی مواقع قرنطینه خانگی باز هم اعضای خانواده در کنار هم بودند.

امسال که شرایط بهتر شده، مردم ایران واکسینه شده و خانواده ها می توانند دست بچه هایشان را بگیرند و به گوشه ای برای تلطیف روح و جسم ببرند، فرصتی بیشتر برای والدین فراهم است تا از تعطیلات استفاده کرده و با بچه ها ارتباط عاطفی بهتری برقرار کنند.

**چه مواردی برای ارتباط موثر با فرزندان خانواده با اهمیت است؟

نخستین نکته ای که والدین می توانند در این ایام بدان توجه بیشتری کنند، رشد مهارت های ارتباطی فرزندانشان است. این مهارت ها می تواند هم در ارتباط با خود اعضای خانواده و هم دیگران تقویت شود. مفاهیمی چون درک احساسات دیگران، توان بیان احساسات، بیان کردن نظرات و تشریک مساعی در خانواده، همفکری و همدلی می تواند از جمله قواعد تقویت این مهارت باشد.

به طور مثال خانواده تصمیم دارند به یک سفر بروند، والدین می توانند از بچه ها نظرخواهی کنند و به نظرشان اهمیت دهند که به کجا و با چه شرایطی سفر کنند، همین نکته هم اعتماد به نفس بچه ها را بالا می برد هم ارتباط بین والدین و بچه ها را قوی تر می کند.

از جمله موارد دیگر ارتباطی می توان به ارتباط با طبیعت اهمیت داد. حال که ایام تعطیل است حتی اگر به سفر نرفته اید، با خانواده مشورت کنید و در شهر خودتان به دامن طبیعت بروید، پارک ها و بوستان ها، جنگل ، دریا، آبشار یا هر دیدنی طبیعی دیگری می تواند روح بچه ها را تازه و آنها را شاد و سرزنده کند. در ارتباط با طبیعت می توانید بچه ها را با حیوانات هم آشتی دهید، اگرفرزند شما از حیوانات می ترسد او را با حیوانات اهلی دوست کرده و ارتباطشان را تقویت کنید.

دیگر مورد ارتباطی و با اهمیت می تواند «صله رحم» و ارتباط با اقوام و خویشان به ویژه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها باشد. اگر در تمام ایام سال فرصت کمی می شود که با دوست و قوم و خویشان رفت و آمد کنید ، حال دست بچه ها را بگیرید و به منازلشان ببرید البته سعی کنید وسیله شاد سازی و تفنن بچه ها را هم فراهم کنید تا دچار کسالت نشوند و در کنارش به دید و بازدید سال جدید هم کنار بیایند و از آن لذت ببرند.

*فرصت با هم بودن را به تجربه ای شیرین تبدیل کنید

برخی پدر و مادرها هستند که اگر چند ساعت در کنار هم باشند ، مهارت ارتباط خوب با هم را بلد نیستند ، به جای اینکه کاری کنند هم خودشان و هم فرزندانشان لذت ببرند، فضای خانه را متشنج می کنند و بچه ها به غار تنهایی خودشان پناه می برند. بهتر است تمرین در کنار هم بودن کنیم. تعطیلات نوروز این فرصت را فراهم می کند که ساعاتی طولانی کنار هم باشیم.

بنابراین خوب است که این با هم بودن را به یک تجربه شیرین تبدیل کنید مثلا در منزل قصه گویی راه بیاندازید، با هم ورزش کنید، بازی هایی متناسب با سن و سال بچه ها انجام دهید و از این طریق رابطه عاطفی و صمیمی تان را بدست بیاورید یا تقویت کنید. یا مثلا اگر در یک میهمانی هستید که احساس می کنید بچه ها کسل شده اند، بازی های تیمی و دسته جمعی راه بیاندازید تا آنها شاد شوند.

این نکته نباید فراموش شود که در ایام تعطیلات تماشای بیش از حد تلویزیون یا بازی های رایانه ای تحرک بچه ها را کاهش می دهد و آنها را بیشتر کسل می کند، بهتر است یک پیاده روی در اطراف منزل، گپ و گفت با بچه ها را جایگزین این فعالیت های بی تحرک کنید.

بنابراین برای نزدیک تر شدن بیشتر والدین به فرزندان می توان برای هر روز تعطیات یک فعالیت روزانه مشخص که مشارکتی هم باشد، ترتیب داد که همه اعضا در آن شرکت کنند مثل همین پیاده روی دسته جمعی یا بودن در یک فضای آرام و دلنشین که احساس امنیت به اعضای خانواده می دهد.

*ارتباط موثر در سفر

برخی از والدین تصور می کنند بچه ها می بایست مدل لذت هایشان در مسافرت مثل بزرگترها باشد، خیلی آرام و موقر به طور مثال در ماشین بنشینند تا زمانی که به مقصد برسند یا غذایی بخورند و بعد در زمان هایی که والدین تمایل به تفریح دارند آنها همه هیجان زده بشوند، در حالیکه اینطور نیست. بچه ها سیستم تفریح و سرگرمی شان با بزرگترها متفاوت است در هر لحظه از سفر دوست دارند، بازی کنند.

برای اینکه شما هم در این هیجانات و شادی ها نقش داشته باشید می تواند بازی هایی در قالب داستان سرایی، همخوانی یک شعر و سرود، نقاشی کشیدن از مناظر، تئاتر، پانتومیم، درست کردن کاردستی یا دیگر سرگرمی های فکری را به آنها پیشنهاد دهید و خودتان نیز آنها را همراهی کنید. حتی اگر شده نقشه سفر را در اختیارشان قرار بدهید تا به شما در یافتن مسیر کمک کنند این یکی از کارهای سرگرم کننده برای بچه ها می تواند باشد.

برای والدینی که دارای فرزندانی نگران یا استرسی هستند ، بازی کردن با بچه ها می تواند بسیار موثر باشد که در نگرش خوش بینانه، ایجاد اعتماد به نفس، از بین رفتن چالش های فکری و تنظیم احساسات آنها اثرگذار است. یک کودک با نقاشی اش می تواند مکنونات قلبی اش را نشان دهد به شرطی که والدینی آگاه و موثر داشته باشد. همچنین مشارکت دادن بچه ها در امور مربوط به منزل، نظافت تا آشپزی در تعطیلات و همینطور برنامه ریزی سفر باعث می شود تا حس موثر بودن بچه ها قوی تر شود.

*والدین گفت وگوی موثر را تمرین کنند

یکی از موارد مهم ارتباط موثر بین والدین و فرزندان، گفت وگو با هم است. نیاز بشر به گفت وگو، شنیده شدن و حرف زدن خیلی مهم است که می تواند در ایام در کنار هم بودن نوروز تقویت شود. در این رابطه تشریک مساعی، همدلی، صحبت کردن موثر در خانه و بازی کردن مصادیق مهم این مورد می تواند باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39951
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

04خرداد
هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است
نشست بررسی نسبت هیأت و مسجد و طراحی سیاستگذاری مطلوب؛

هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.