• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
مدیر شبکه نسیم طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

خندوانه و دورهمی می‌مانند/ شبکه نسیم و نمایش و تماشا ادغام میشوند؟

  • کد خبر : 39872
  • 03 فروردین 1401 - 14:45
خندوانه و دورهمی می‌مانند/ شبکه نسیم و نمایش و تماشا ادغام میشوند؟
رامبد جوان و مهران مدیری با دو برنامه پرمخاطب «خندوانه» و «دورهمی» جزو سرمایه‌های سازمان‌ و محبوبِ مردم‌اند. این‌ها اصلاً نکاتی نیست که سلیقه‌ای به آن نگاه شود. چیزی که اتفاق می‌افتد ارتقای محتوایی بیشتر و بحث‌های فرمی است که ضرورت دارد، اتفاق بیفتد.

به گزارش صدای حوزه، بِرندسازی موضوع مهمی است که صدا و سیما باید جدّی بگیرد. البته در کنار آن امروز از هرچیزی مهم‌تر مخاطبان تلویزیون به سرگرمی نیاز دارند. نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند و مورد رقابتِ جدّی وی‌او‌دی‌ها با تلویزیون هم هست.

برندهایی مثل خندوانه و دورهمی که در شبکه نسیم روی آنتن‌اند یا خیلی از برندهای سرگرم‌کننده دیگر تلویزیون باید با ایجاد تنوع، برنامه‌ریزی و نگاهِ علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص، قسمت‌ها و فصل‌های جدید را برای آن‌ها طراحی کرد.

بعضاً برخی از برنامه‌ها بدون تغییرِ رویه، از کلیشه، تکرار و فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی، رنج می‌برند. به گونه‌ای که خلاقیت در ادامه راه برخی از برنامه‌های پرمخاطب، سَر بریده می‌شود. در این مسیر تلاش‌هایی شده خصوصاً رامبد جوان در «خندوانه» با یکسری ابتکارات، کارهایی پیش برده‌ است.

خیلی از بخش‌های دیگر کوشیده‌اند در گفت‌وگو و روندِ ساری و جاری تغییراتی داشته باشند. برخی از برنامه‌سازان مثلِ دست‌اندرکاران «کودک‌شو» به سراغِ کارهای متنوعی همچون «تهمتن» رفتند و کار جدیدی را خلق کردند. کاری که هم فضایِ مردمی دارد و هم می‌تواند تندرستی و شادابی را در جامعه رونق دهد.

ناگفته نماند که در اصولِ برنامه‌سازی گاهی هم برخی از محورها و رویکردها باید ثابت بمانند و در کنار آن برخی رویکردها تغییر کنند و شاهد تنوع و بعضاً اتفاقات جدید باشیم.

شبکه نسیم رسالت اصلی‌اش سرگرمی است که برخی اوقات وابسته برخی از برندها بوده و حالا با حضورِ مدیر جدید قرار است برندهای جدیدی خلق شود. نباید از این نکته هم غافل شویم که این شبکه در جذب مخاطب انتظارات را بالا برده و مردم منتظر برنامه‌های جدیدند.

به نظر می‌رسد شبکه نسیم به دلیل مأموریت طنز و سرگرمی که دارد در این روزهای پرفشار و پراسترس مردم را به سمت تلویزیون جذب کند و البته هرچه زودتر از این حالت انتظار خارج شود و فارغ از چند برنامه پرمخاطب خود، روی برنامه‌ها و طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند.

محمدرضا خوشرو به تازگی بعد از دوره‌ کوتاه سرپرستی، حکمِ مدیریت او در شبکه نسیم رسماً اعلام شد. در حالی که او اهتمام جدّی نسبت به سیاست‌های جدید سرگرم‌سازی تلویزیون دارد که با محتوای سالم به عنوان فرهنگ درآید و تلویزیون پیش‌قراول این موضوع باشد.

او حتی درباره سیاست رقابتی با وی‌او‌دی‌ها و حفظ برندها نکته جالبی اشاره کرده که هر دو را در دستور کار دارند و حتی قصدِ طراحی و اضافه کردن برندهای جدید را دارند.

چندی پیش با پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما درباره سرگرمی‌سازی و رقابتی که وی‌او‌دی‌ها در این باره ایجاد کرده‌اند گفت‌وگویی داشتیم و او به این نکته اشاره کرد: یکی از عناصر اصلی تلویزیون سرگرمی است. برای سرگرمی هدفمند، اصیل و سالم در دوره‌ی جدید برنامه‌های بسیاری داریم.

به تعبیرِ رئیس رسانه ملّی، متناسب با شرایط رقابتی و سیاست‌های تحولی؛ سیاست‌های تحولی، شعارهای محوری همچون «عدالت‌گستری» و «هویت‌محوری» در کنار ارتقای محتوا در سرگرم‌سازی، اهمیت دارند. به هر حال بحث سرگرمی‌سازی، ارائه اطلاعات و آگاهی‌ها مهم است در دوره تحولی توأمان با هم پیش بروند.

سرگرمی‌سازی با طرازِ مبانی دینی و اندیشه‌ای و ارزشی

خوشرو همچنین درباره تغییرات در شبکه نمایش و تماشا و اتفاقات جدید در راه شبکه سرگرمی‌ تلویزیون نکاتی اشاره کرده که می‌توانید مشروح آن را در ادامه بخوانید:

محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم در گفت‌وگویی درباره مخاطرات و الزامات سرگرم‌سازی در تلویزیون، گفت: سرگرمی در این شرایط ایران یک مسئله است که بسیار ضرورت دارد و باعث می‌شود توجه مخاطب به مفاهیم و نکات و مسائل جلب شود. دنیا هم به همین نتیجه رسیده‌اند که در مهندسی پیام، قالبِ سرگرمی جواب می‌دهد. لذا بازی‌هایی را با بن‌مایه‌های سرگرمی، جایگزین انواع روش‌های آموزش کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که پیشرفته‌اند این موضوع را رسماً وارد آموزش‌شان کرده‌اند. مدارسی بنابر بازی آموزش می‌دهند و سبک‌های آموزشی حالتِ سرگرمی به خودشان گرفته و در دنیا رایج‌تر است. در رسانه بحث مدیریت پیام، مضامین و مفاهیم در پوشش سرگرمی و برنامه‌های تفریحی روز به روز جایش را بیشتر باز می‌کند.

مدیر شبکه نسیم افزود: در تمام حوزه‌های فرهنگساز و اطلاع‌رسانی، این جنس برنامه‌های رسانه‌ای پیشتاز می‌شود. جنس نرم خبرها این قالب را پیدا کردند. لذا به طورکل، بحث آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح اطلاعات و دانش و آموزشِ مخاطب از طریق سرگرمی ضرورت جدّی پیدا کرده است. این مسئله‌ای که ما در کشور با آن روبروییم که مردم نیاز به سرگرمی و تفریح در شرایطی که فشارهای مختلف زیادی وجود دارد لازم‌تر است. یک بخش دیگر ضرورت وجود و توجه به سرگرمی، مدل‌ها و الگوهای رسانه‌ای سرگرمی است که طرازِ مبانی دینی و اندیشه‌ای و ارزشی ما باشد.

خوشرو با اشاره به اینکه قالب‌های ایجاد جذابیت سرگرمی در دنیا با مبانی فکری و اندیشه‌ای ما نه تنها همسو نیست بلکه مغایرت دارد، گفت: نهایت سرگرمی در دنیا قالب‌های جذابیتی دارد که برخی از آنها نه تنها با مبانی فکری و اندیشه‌ای ما همسو نیست بلکه مغایرت هم دارد. لهو و لعبِ بی‌هدف و تخدیرکننده مخاطب و دور کردن از واقعیت‌های روز و به گونه‌ای پرت کردن حواسِ مخاطب از اتفاقات روز؛ آنها عمدتاً سعی می‌کنند مخاطب را سرگرمِ این بازی‌های رسانه‌ای کنند که در غرب رایج است.

مخاطب را فریب نمی‌دهیم!

مدیر شبکه نسیم تأکید کرد: ما در کشور دنبالِ این هدفیم که در تمام قالب‌های رسانه‌ای‌مان مهندسی محتوا داشته باشیم. مجالی که در ارتقای سطح فرهنگ عمومی تأثیرگذار باشد و آگاهی‌ها را بالا ببرد. نه اینکه مخاطب را فریب بدهیم و سر او را به هر قیمتی، گرم کنیم که متوجه پیرامون خودش نباشد.

وی افزود: اتفاقاً نقد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در قالب طنز داشته باشیم تا مخاطب مطالباتش را هم در این قالب، ببیند. البته به صورت شیرین اطلاعات سازنده را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. نه به سبکِ مدل‌های رایج غربی که اوجِ لهو و لعب را به رخ می‌کشند ما در اینجا به دنبال سرگرمی هدفمندیم. سرگرمی که به شعور مخاطب احترام گذاشته شود و سطح دانش و فرهنگ را بالا ببرد. توجهش را به برخی از موضوعات بالاتر ببرد و بیشتر جلب کند؛ راهکار بدهد تا تعامل اتفاق بیفتد.

خوشرو خاطرنشان کرد: عمدتاً در حوزه برنامه‌سازی به الگوهای رایج و موفق دنیا توجه می‌کنند که الان به هر حال درگیرِ این چالشیم. ضمنِ توجه به الگوهای رایجِ دنیا، دنبال سرگرمی طراز انقلابیم. ما یک نظام و جامعه‌ای داریم که مبناهای فرهنگی و اندیشه‌ای ایدئولوژیک دارد؛ فعالیت‌های رسانه‌ای مترصد این است در راستای هدف مبتنی بر فرهنگ جامعه، اتفاق بیفتد.

تلویزیون به این جنس برنامه‌ها نیاز دارد…

وی در پاسخ به این سؤال که الگوسازی باید اتفاق بیفتد و فقط نباید منتظرِ کپی‌برداری باشیم پس جایِ خلاقیت و نوآوری کجاست، تأکید کرد: باید در حوزه برنامه‌سازی، مدل و نقش پیشرویی داشته باشیم و بتوانیم کارهای جدید خلق کنیم. خلاقیت و نوآوری اتفاق بیفتد که هم هدف جذب مخاطب محقق شود و هم تعالی و ارتقای مخاطب. از طرفی برای رفعِ برخی از معضلات فرهنگی و اجتماعی، راهکار داشته باشیم. همه این‌ها ضرورت را بیشتر می‌کند و از طرفی چالش‌ها را افزایش می‌دهد. تلویزیون به این جنس برنامه‌ها نیاز دارد که هم مخاطب را بتوانیم به واسطه آن برنامه‌ها بخندانیم و فضایِ مفرحی شکل بگیرد و هم مجموعه‌ای از محتواهای قابل اعتنا به آنها منتقل شود.

مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سؤال که سرگرمی طراز انقلاب چیست، گفت: من فکر می‌کنم نباید وقتِ بیننده را بیهوده تلف کنیم و باید با غنایِ‌محتوایی، برای مخاطب‌مان ارزش قائل شویم. اگر فعالیت رسانه‌ای می‌کنیم در همه حوزه‌ها هدفمند باشد و تأثیرگذار عمل کنیم. در حوزه ساخت کارهای سرگرم‌کننده و مفرح، به مراتب مسیر سخت‌تری را پیش‌رو داریم. حتماً در قالب طنز یا بایستی یک انتقال آگاهی و اطلاع‌رسانی داشته باشیم؛ این اتفاق با فضای شیرین و سرگرم‌کننده محقق شود بیشتر جلب توجه خواهد کرد.

به جای از هم‌گسیختگی اجتماعی یک انسجامی شکل می‌گیرد

وی خاطرنشان کرد: فضای سرگرم‌کننده می‌تواند در بحبوحه فشارهای معاندین، حفظ امید و نشاط را در جامعه ایجاد کند. مثلاً خودباوری فردی را بالاتر می‌برد و با درست پیش رفتن در این حوزه به یک خودباوری اجتماعی خواهیم رسید. ضمن اینکه معضلات را می‌بیند برای آنها راهکار پیدا می‌کند. به جای از هم‌گسیختگی اجتماعی یک انسجامی شکل می‌گیرد.

خوشرو ادامه داد: خیلی از مشکلات با توجه به کارکردهای رسانه‌ای، حل‌شدنی است. یکی از راهکارهای دشمنان در کشورهایی که مورد هدف‌شان است ایجاد یأس و ناامیدی است. راهکار رسانه‌ای طراز انقلاب و رسانه‌‌ای که می‌خواهد فعالیت سرگرم‌کننده داشته باشد در وهله اول ایجاد امید، حال خوب، نشاط و سرگرمی است. همه این اتفاقات با پیرنگِ مفاهیم و مضامینی که مدنظر است باید به مخاطب انتقال پیدا کند.

چابک‌سازی صداوسیما، شبکه‌ نسیم، نمایش و تماشا را ادغام می‌کند؟

او در خصوص بحث چابک‌سازی صداوسیما و اینکه آیا در این میان ادغام شبکه نمایش، شبکه تماشا و شبکه نسیم با همدیگر کار مناسبی است که گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمده، گفت: حوزه نمایش، حوزه خیلی مهمی است که هرچه‌قدر به آن توجه کنیم همچنان ظرفیت کار دارد. این توجه می‌تواند به صورت ادغام مدیریتی برخی از این شبکه‌ها باشد اما کانال‌ها و خروجی‌های حوزه آثار نمایشی همچنان گسترده است. به جهت افزایش تولیداتی که در دنیا به این سبک انجام می‌شود ما هم در کشور تولیدات قابل اعتنایی داریم.

مدیر شبکه نسیم، تصریح کرد: در واقع آن مجال برودکست و پخش باید وجود داشته باشد به جهت تفکیک این حوزه و رفتار تخصصی؛ هم حجم دارند و هم تنوع و حجمِ قابل اعتنایی وجود دارد. از طرفی تقاضای زیادی نیز برای این حوزه به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد به لحاظ مدیریتی لازم باشد برخی از حوزه‌های موضوعی، متمرکزتر عمل کنند و منجر به ارتقای کیفیت‌شان شود. منافاتی با انواع حجم ندارد. هر دو شبکه نمایش و تماشا جزو پرمخاطب‌ترین کانال‌های تلویزیون‌اند. با توجه به اینکه هزینه زیادی هم ندارند خیلی استقبال زیادی می‌شود. به این کانال‌ها می‌گویند کانال‌های آرشیوی، سروری که از این‌ها با حداقل هزینه، مبتنی بر آرشیو بیشترین استفاده می‌شود و مخاطب هم استقبال قابل توجهی دارد.

اتفاقات جدید در شبکه نمایش و تماشا

او درباره اتفاقات جدید در شبکه نمایش و تماشا گفت: در حوزه برنامه‌سازی برای نقدِ سینما، سال ۱۴۰۱ دنبال تولید برنامه‌هایی هستیم که به سوادِ‌ نمایشی مردم اضافه کند. اطلاعات‌شان و دانش سینمایی‌شان را بالا ببرد که هم قدرتِ نقد و تحلیل پیدا کند و هم اطلاعات‌شان از فرآیند ساخت یک اثر سینمایی و بازخوردی که در این حوزه دارند، به دست آید. در شبکه تماشا هم به دنبالِ پخش سریال‌های جدیدی هستیم که سریال‌های مفید و جذابی‌اند که مورد توجه رسانه‌ قرار نگرفته که آنها را در معرضِ دید مخاطبان قرار دهیم.

برنامه‌های تجاری متناسب نباشند حذف می‌شوند

خوشرو در پاسخ به این سؤال که برخی از برنامه‌های تأمینی که بیشتر جنبه تجاری دارد آیا حذف خواهند شد یا تغییراتی در آنها ایجاد می‌شود، توضیح داد: این نکته شما مورد توجه ما هم هست. برنامه‌هایی که نگاه تجاری صرف دارند را نمی‌پذیریم. باید حتماً آموزشی در دل آنها باشد و آموزش متناسب با شرایط فرهنگ و اقتصادی بومی خودمان باشد. هر دوی اینها مورد توجه قرار دارد. نوع غذایی که آموزش داده می‌شود و امکان تولیدش هست. به جهت اینکه این برنامه‌ها در بیرون تولید شده شاید تاکنون دقت کمتری روی آنها شده، سفارش کردیم توجه بیشتری روی آنها شود. تا برنامه‌ها در چارچوب مخاطب‌مان باشد وگرنه ضرورتی نمی‌بینیم چنین برنامه‌هایی داشته باشیم و مایل نیستیم؛ متناسب نباشند حذف می‌شوند.

فاصله گرفتن از کپی‌کردن، اولویتم است

او در پاسخ به این سؤال که برخی از برنامه‌هایی که به تلویزیون آمدند بیشتر کپی‌اند و هیچ تلاشی برای ایده‌پردازی و خلاقیت در آنها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خیلی از ایده‌ها را می‌شنوم که از خودمان است و قابلِ طراحی و ساخت است. طنزهای حلال و سرگرمی‌های سالمی که می‌توانند جذاب باشند. اینکه از کپی کردن بتوانیم فاصله بگیریم یکی از اولویت‌های خودِ من است. ضمن اینکه کارهای موفق جهان که فرمی جذاب دارند را بومی‌سازی می‌کنیم؛ به هر حال ما یک گام در این حوزه از دنیا عقبیم. ضمن اینکه به جهت مأموریتی که داریم این حوزه باید متناسب با محتوا و اهداف ما همراه باشد، طبیعتاً الگوبرداری ما را دچار مشکلات و با تغییراتی مواجه خواهد کرد. طبیعتاً این فرم‌های جدید نیازمند نگاه‌های فرهنگی و دینی و انقلابی است که درخواست کردیم فرم‌های جذاب و جدیدی طراحی شود و براساس آنها برنامه‌سازی اتفاق بیفتد.

خوشرو درباره ساخت “شوتبال” ویژه بانوان، “نفس” با محوریت بانوان و همچنین فصل جدید “کتاب باز” گفت: “شوتبال” ویژه بانوان خواهیم داشت؛ برنامه “نفس” با محوریت بانوان و با تغییراتی به آنتن برخواهد گشت. درباره “کتاب باز” هم مشغول گفت‌وگو و اتاق فکریم. برای کودک و نوجوان هم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. طرح‌های شگفت‌انگیزی به دست‌مان رسیده که روی آنها کار می‌کنیم که حتماً در باکسِ صبحگاهی برای این اقشار برنامه داشته باشیم.

خندوانه و دورهمی می‌مانند/ آیا شبکه نسیم واردِ سریال‌سازی می‌شود؟

او درباره ماندگاری دو برنامه «خندوانه» و «دورهمی» در شبکه نسیم‌، افزود: رامبد جوان و مهران مدیری با دو برنامه پرمخاطب «خندوانه» و «دورهمی» جزو سرمایه‌های سازمان‌ و محبوبِ مردم‌اند. این‌ها اصلاً نکاتی نیست که سلیقه‌ای به آن نگاه شود. چیزی که اتفاق می‌افتد ارتقای محتوایی بیشتر و بحث‌های فرمی است که ضرورت دارد، اتفاق بیفتد. در همین مدت جلساتی داشتیم مباحثی مطرح شده که در فرم تغییراتی داده شود و به تکرار نیفتند. اما تمرکزمان روی ارتقای محتوا است و چندین برند جدید هم در حال طراحی است. دو سه طرح به مرحله پیش‌تولید رسیده‌‌اند و برنامه‌های فوق‌العاده جذاب و پرمحتوایی خواهیم داشت.

خوشرو در خصوص ورود شبکه نسیم به سریال‌سازی، گفت: سریال‌هایی که تِم طنز داشته باشند به صورت سیتکام،‌ اپیزودی و کمدی اهداف شبکه نسیم بوده و هست.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39872
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

10بهمن
پروژه تخریب علیه مدیر جوانی که توانایی تحول در سرگرمی آموزی دارد
به بهانه انتخاب دکتر محمدرضا خوشرو به سمت مدیریت شبکه نسیم؛

پروژه تخریب علیه مدیر جوانی که توانایی تحول در سرگرمی آموزی دارد

05بهمن
دکتر سید محمدرضا خوشرو سرپرست شبکه نسیم شد
انتصاب یک مدیر کاردان، جوان و انقلابی در شبکه نسیم؛

دکتر سید محمدرضا خوشرو سرپرست شبکه نسیم شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.