• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
نتایج یک پژوهش:

تلویزیون ذائقه مخاطبان را تنزل بخشیده اما همچنان محبوب است

  • کد خبر : 39536
  • 25 اسفند 1400 - 10:49
تلویزیون ذائقه مخاطبان را تنزل بخشیده اما همچنان محبوب است
همیشه برایم سؤال بوده است که چرا ذائقه مخاطبان سینمای ایران، نازل است و وقتی فیلم‌های کمدی اکران می‌شوند، همیشه گوی سبقت را از فیلم‌های جدی اکران می‌ربایند.

به گزارش صدای حوزه، نشست آنلاین «سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان» (تحلیلی بر یافته‌های پیمایش ملی) با حضور محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، اعظم راودراد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، بهارک محمودی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محمد رضایی ناظر علمی پیمایش، به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

راوَد راد در این نشست گفت: همیشه برایم سؤال بوده است که چرا ذائقه مخاطبان سینمای ایران، نازل است و وقتی فیلم‌های کمدی اکران می‌شوند، همیشه گوی سبقت را از فیلم‌های جدی اکران می‌ربایند. نقش تلویزیون را در این پژوهش پررنگ دیدم و معتقدم تلویزیون ذائقه مخاطبان را تنزل بخشیده است؛ حتی برای مخاطبان سینما. چون تعداد فیلم‌های بیشتری را از تلویزیون تماشا می‌کنند. رسانه‌های جایگزین نظیر شبکه‌های ماهواره‌ای و سامانه‌های اینترنتی هم دخیل هستند اما نقش تلویزیون پررنگ‌تر است، چون مخاطبان عام دارد اما رسانه‌های جایگزین، مخاطبان خاص دارند.

 

 

وی افزود: در پژوهش سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان، فیلم و سریال ذیل یک عنوان آمده‌اند در حالی که معتقدم مخاطبان این دو را باید از هم جدا کرد. بیش از ۵ هزار نفر مورد پرسش قرار گرفتند و طبق یافته‌ها، بیش از ۸۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال در ایران، مخاطب فیلم و سریال هستند.

این پژوهشگر گفت: طبق این پژوهش، بیش از ۹۰ درصد فیلم‌ها را از تلویزیون تماشا می‌کنند. پس از تلویزیون، سینما ۲۲ درصد مخاطب دارد و پس از آن، سامانه‌های اینترنتی هستند. از میان افرادی که سینما می‌روند، ژانر کمدی انتخاب اول است و سپس فیلم‌های خانوادگی.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: طبق این پژوهش، بیشترین میزان تماشای فیلم سینمایی و سریال از طریق تلویزیون است، بنابراین می‌توان گفت که تلویزیون یکی از اصلی‌ترین ذائقه‌سازان در ایران است. بنابراین لازم است تلویزیون فیلم‌‌ها را صرفاً برای سرگرمی پخش نکند و به مقوله ذائقه‌سازی هم توجه داشته باشد.

راودراد گفت: ۸۲ درصد پاسخگویان فیلم و سریال را از تلویزیون تماشا می‌کنند. تا پیش از مطالعه نتایج این پیمایش گمان می‌کردم تلویزیون محلی از اعراب برای مخاطبان ندارد، اما دیدیم که در سال ۱۴۰۰ همچنان تلویزیون منبع اصلی تماشای فیلم و سریال است. یکی از دلایل آن، ارزان و در دسترس بودن است. البته استفاده از تلویزیون، به معنای طرد دیگر رسانه‌ها نیست، آن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای و پلتفرم‌های اینترنتی هم مدیا تماشا می‌کنند، بنابراین شاید این همزمانی موجب شده بود که ما فکر کنیم تلویزیون دیگر مخاطب ندارد.

 

 

تلویزیون همچنان یک رسانه محبوب است

بهارک محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقل قولی از «آدام گاپنیک» در کتاب دیدار اتفاقی با دوست خیالی گفت: «ذائقه هنر دانستن چیزهای کوچک است، همین است که بزرگش می‌کند.» بنابراین دانستن چیزهای کوچک، به ذائقه معنا می‌بخشد. بنابراین می‌شد به جای «ذائقه سینمایی» در عنوان پژوهش، بگوییم ذائقه دیداری مخاطبان ایرانی.

وی افزود: این پژوهش ثابت کرد فرض اینچنینی که تلویزیون از دور خارج شده است و با نسلی No TV مواجه هستیم، اشتباه است. بنابراین تلویزیون همچنان به عنوان یک دستگاه ایدئولوژیک کار می‌کند و دلالت‌های پنهان ایدوئولوژیک خود را از طریق فیلم و سریال به مخاطب عرضه می‌‌کند.

این پژوهشگر با اشاره به ۱۶ درصد افراد در این پژوهش که اصلاً فیلم و سریال نمی‌بینند. این افراد معمولاً سن بالا و تحصیلات پایین دارند و در هیچ شبکه اجتماعی عضو نیستند. آن‌ها تنها چیزی که از تلویزیون می‌بینند، اخبار است.

وی در پایان اظهار داشت: ذائقه یک امر مجادله‌پذیر است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39536
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

02خرداد
به جوان یا پیر بودن مدیر فرهنگی اعتقاد ندارم؛ کاربلد بودن مهم است
واکنش مهدی فخیم زاده به تغییر مدیران صداوسیما؛

به جوان یا پیر بودن مدیر فرهنگی اعتقاد ندارم؛ کاربلد بودن مهم است

10اردیبهشت
تلویزیون موسوم به سیمای آزادی منافقین درباره سراج چه می‌گوید؟!
05اردیبهشت
فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند!
رئیس رسانه ملی در دیدار با هنرمندان مطرح کرد؛

فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.