• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

11
عضو شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با صدای حوزه مطرح کرد؛

با وجود مشکلات شدید اقتصادی، وزن این مشکلات نسبت به فرزندآوری خیلی زیاد نیست/ در سال ۱۴۲۰ به یکی از کشورهای پیر دنیا تبدیل خواهیم شد!

  • کد خبر : 36422
  • 01 بهمن 1400 - 0:42
با وجود مشکلات شدید اقتصادی، وزن این مشکلات نسبت به فرزندآوری خیلی زیاد نیست/ در سال ۱۴۲۰ به یکی از کشورهای پیر دنیا تبدیل خواهیم شد!
وافی: مرکل، صدراعظم پیشین کشور آلمان، به مدت ۱۱ سال، ۵ درصد از درآمد ناخالص ملی آلمان را به مردم داد تا نرخ فرزندآوری بیش تر شود اما این کشور هنوز هم نتوانسته مشکل جمعیت را با این راهکار حل کند.

حجت الاسلام مسلم وافی، عضو شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور و مدیر موسسه اندیشه کوثر(کانون تخصصی فرزندآوری و افزایش جمعیت) در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی صدای حوزه، در رابطه با بحران جمعیت به گفتگو پرداخت. وی گفت: فرصت ما برای فرار از تله جمعیتی بسیار محدود است و بر این اساس لازم است تا سال ۱۴۰۵، بالای ده میلیون تولد داشته باشیم. نرخ زاد و ولد به ازای هر مادر در حال حاضر ۱/۶ درصد و همین نرخ نیز در حال کاهش است در حالی که نرخ جایگزینی جمعیت جوان کشور، حداقل ۲/۱ است.

وافی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم نرخ فعلی رشد جمعیت، در سال ۱۴۲۰ به یکی از کشورهای پیر جهان تبدیل خواهیم شد و در ادامه طبق یکی از سناریوهای سازمان ملل،در سال ۱۴۸۰، جمعیت کشور به ۳۱ میلیون نفر کاهش خواهد یافت!

فرزندآوری

وی در توضیح جمعیت جوان مستعد برای افزایش جمعیت اظهار داشت: در زمینه جمعیت ما با چهار بحران تجرد، پیشگیری(عدم تمایل به فرزندان بیش تر)، ناباروری و سقط مواجه هستیم که اگر فقط مشکل عدم تمایل به فرزند بیش تر را حل کنیم، از خطر تله جمعیت عبور خواهیم کرد.

وافی افزود: خانواده هایی که تمایل به فرزند بیش تر ندارند عبارتند از، آن خانواده هایی که یا فرزند ندارند یا به دلایل مختلف تمایل ندارند تعداد فرزند بیش تری داشته باشند. بالای ده میلیون زوج داریم که با اینکه نابارور نیستند،حاضر به فرزندآوری نیستند، اگر این تعداد خانواده در فرصت باقیمانده تا سال ۱۴۰۵ هرکدام فقط یک فرزند به خانواده خود بیافزایند، خطر پیری جمعیت از کشور دفع خواهد شد و از همین جهت شعار موسسه ما اینست:  با گلی دیگر، ایران گلستان می شود!

۵۷ مانع برای فرزندآوری

حجت الاسلام وافی بیان کرد: این گروه از خانواده ها از لحاظ باروری مشکلی ندارند و از طرفی اهل سقط فرزند نیز نیستند اما با بررسی های کارشناسی که صورت گرفته به ۵۷ دلیل مختلف از فرزندآوری منصرف شده اند و از بین این ۵۷ دلیل، فقط یک مورد آن مشکل اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در موسسه اندیشه کوثر(کانون تخصصی فرزندآوری و افزایش جمعیت)، برای همه این ۵۷ مانع، پاسخ داریم و در حال حاضر در دوره های خود، ۱۸ گام را برای رفع این مشکل طراحی کرده ایم و در استان های مختلف در حال ارائه این گام ها و راه حل موانع به مسئولین و مردم هستیم.

فرزندآوری - حجت الاسلام وافی

وافی گفت: متاسفانه امسال اولین سالی است که آمار سقط در کشور بر آمار موالید پیشی گرفته که بر این اساس در یک سال گذشته، بصورت متوسط روزانه هزار اسقاط جنین داشته ایم که متاسفانه طبق اخبار موثق فقط روزانه ده مورد از این تعداد دارای مجوز قانونی بوده است!

وی اضافه کرد: در کشور ما نرخ فرزندآوری ۱٫۶ و نرخ فرزندخواهی ۳٫۲ است و ایران تنها کشوری است که فاصله بین این دو به این میزان زیاد است که این فاصله، برای رفع مشکل جمعیت یک فرصت است؛ بنابراین اگر گره های ذهنی و زمینه های لازم برای خانواده ها فراهم شود، انگیزه کافی برای فرزندآوری در بین خانواده های ایرانی وجود دارد.

نقش موانع اقتصادی در مسئله جمعیت

وافی ضمن ابراز رضایت از مشوق های اقتصادی قانون جوانی جمعیت اذعان کرد: با توجه به بررسی های کارشناسی، نقش موانع اقتصادی در مسئله جمعیت طوری که گفته می شود، نیست و ما به میزان فراوان خانواده هایی سراغ داریم که در یک محل کار می کنند و درآمد یکسان دارند، درآمد دوم یا ارثیه پدری هم ندارند، اما یک خانواده فقط یک بچه اما دیگری سه بچه دارد! پس معلوم می شود ریشه مشکل جمعیت، منحصر در مسائل اقتصادی نیست.

حجت الاسلام وافی - فرزندآوری

وی افزود: مرکل، صدراعظم پیشین کشور آلمان، به مدت ۱۱ سال ۵ درصد از درآمد ناخالص ملی را به مردم داد تا نرخ فرزندآوری بیش تر شود اما این کشور هنوز هم نتوانسته مشکل جمعیت را با این راهکار حل کند. تنها کشوری که توانسته در مسئله جمعیت موفق عمل کند روسیه بوده است که راهکارهای متعدد این کشور که از قضا منحصر در اقتصاد هم نبوده، در حل مشکل جمعیت جواب داده است.

مطالب.مرتبط:

بی خیالی ها و افتادن در تله جمعیتی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36422
  • نویسنده : عمار جوکار

مطالب مرتبط

07فروردین
کاهش جمعیت و حوزه علمیه
03خرداد
تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت
نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه مطرح کرد؛

تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. ممنون که بحث جمعیت رو مطرح می کنید سن ازدواج و فرزند آوری باید بیاد پایین
    بحث چند همسری هم باید قانونی بشه و اجازه همسر اول نیاز نباشه و حق طلاق به خانم اول تعلق نگیره تا مردان واجد شرایط با آرامش خیال به بحت تعدد زوجات و فرزند آوری بپردازند و دغدغه از دست دادن همسر اول رو نداشته باشند

  2. سلام من مادر ۴ فرزند هستم با اینکه سنم خیلی کمه اما از هیچ ارگانی حمایت نشدم خیلی مسائل مالی اذیتم کرد ۲بچه آخرم ۸ ماه زود تر از قانون فرزند آوری به دنیا اومدن حتی بهشون وام هم ندادن الان نمیدانم کجا مراجعه کنم برای حداقل حمایت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.