• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
نگاهی به عرصه فرهنگ در بودجه 1401؛

بودجه BBC، هفت برابر بودجه فرهنگی کشور!/ سرانه فرهنگی هر ایرانی فقط ۹ دلار

  • کد خبر : 34600
  • 09 دی 1400 - 13:35
بودجه BBC، هفت برابر بودجه فرهنگی کشور!/ سرانه فرهنگی هر ایرانی فقط ۹ دلار
سرانه هزینه فرهنگی هر ایرانی تنها ۹ دلار (به ازای هر نفر) است. این در حالی است که همین سرانه در رژیم صهیونیستی چیزی معادل ۷۲ برابر ایران، یعنی ۶۵۲ دلار به ازای هر نفر است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، نسبت به برخی فضاسازی ها علیه بودجه فرهنگی ۱۴۰۱، این گونه واکنش نشان داد: «بودجه فرهنگی کشور ۲۳ همت یعنی معادل ۱.۵٪ کل بودجه کشور است که ۶۰٪ آن برای حوزه هنر، گردشگری، تفریح و صنایع دستی است. این در حالی است که بودجه ‎بی‌بی‌سی ۷ میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار است؛ یعنی ۷ برابر بودجه فرهنگی کشور ایران. علت این همه هیاهو کاملا مشخص است.»

بودجه فرهنگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی صدای حوزه، این بودجه فرهنگی به شدت کاسته شده، شامل موارد گوناگونی است که خود نیز در فصول هشتگانه ای دسته بندی می شود که عبارتند از: «دین و مذهب»، «ورزش و تفریحات»، «فرهنگ و هنر»، «میراث فرهنگی»، «رسانه»، «گردشگری»، «صنایع دستی» و «تحقیق و توسعه در امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری».

همه این ها حاکی از این است که سفره فرهنگی کشور، بسیار کوچک تر از حد انتظار و نیاز است. با این بودجه فرهنگی عرصه های زیادی با چالش مواجه خواهند بود؛ به عنوان مثال، سه محور ضروریِ «تحول آفرینی»، «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» و «طرح جمعیت» که اساساً نیازمند پیوست های فرهنگی پشتیبان است، با مشکل روبه رو خواهد شد، که در ادامه با تفصیل بیشتری بدان اشاره می شود.

  • تحول آفرینی: شاید مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم تحول آفرینی در عرصه های مختلف بوده است. تحول آفرینی علاوه بر برنامه های جامعه، اراده قوی، روحیه جهادی و … ، به همراهی اقشار مختلف مردم نیازمند است. طرح های فرهنگی در این میانه جایگاه مهمی را خواهند داشت که غفلت از آنها مسیر را پر مشقت می کند. تحول آفرینی به صورت چشمگیری نیازمند سامان بخشی افکار عمومی و گفتمان سازی یکپارچه است. بدون یکپارچگیِ افکار عمومی، هرگز نمی توان حرکت عمیق و تاثیرگذاری را فراهم نمود. جای جای تاریخ انقلاب اسلامی گواه بر همین مطلب است. علاوه بر این موفقیت در عرصه حکمرانی بیش از همیشه نیازمند فرهنگ‌سازی هاست. تغییر عادات اجتماعی و سبک زندگی تنها با درست شدن مسئله معیشت عمومی قابل حل و فصل نیست، بلکه نیازمند فرهنگ‌سازی های عمیقی است که تنها به دست فرهنگ­ چی­ ها محقق می شود. بدون طرح‌های فرهنگی و بودجه های کلان، مسیر تحول خواهی کُند و پرمشقت خواهد بود.
  • دومین محور ضروری، طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. هرچند بحث از جزئیات طرح حمایت، در مجال این مقاله نیست اما تحقق این طرح، بدون در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی، با چالش های جدی مواجه خواهد شد. بی شک حتی طرح حمایتِ مطلوب نیز نیازمند تبیین جدی است. بدون تبیین موفق، بهترین طرح، بدترین طرح تصویر خواهد شد و افکار عمومی آن را نخواهد پذیرفت. پس از تبیین، در مقام اجرا نیز نیازمند پیوست ها و پشتوانه های فرهنگی بسیاری است تا سبک زندگی جدیدی را شکل دهد. پرواضح است که دغدغه ی مقام معظم رهبری برای سامان بخشی فضای مجازی یک دغدغه ی ایجابی است، به گونه ای که فضای مجازی با تمام فوایدش حفظ شود و معضلات آن کم و کمتر گردد. طرح های فرهنگی هم در تبیین و هم در تحقق این طرح ها نقش بی بدیلی را ایفا می‌کنند. بی شک بدون پیوست های فرهنگی، تحقق این گونه طرح ها، طی کردن مسیر پر سنگلاخی خواهد بود.
  • سومین مسئله، موضوع جمعیت و تعالی خانواده است. مسئله جمعیت که در سال های پیش رو تبدیل به یک ابربحران خواهد شد را از هم اکنون باید تدبیر کرد. اقناع افکار عمومی و ارائه مدل‌های جدیدی که در آنها چند فرزندی، ارزش تلقی شود را نمی تواند یک شبه ایجاد نمود. طرح های فرهنگی بسیاری لازم است تا خرده فرهنگ ها و انگاره های غلط را تصحیح کند، نگرش ها را تکمیل نماید و زندگی‌های نوعی را رواج دهد.

به تعویق انداختن محورهای اساسی این چنینی، رهاکردن گلوگاه های مهم بودجه ۱۴۰۱ است و نباید از این موارد غفلت نمود. اقتصاد یک حوزه متباین و مستقل از دیگر حوزه ها نیست و اگر دولت به دنبال تحول اقتصادی است، نمی تواند از تحول در دیگر عرصه های در هم تنیده با آن، به خصوص عرصه فرهنگ غفلت نماید.

سرانه بودجه فرهنگی

مقایسه سرانه بودجه فرهنگی با برخی کشورها

مطابق نمودار تحلیلی-مقایسه ای بالا، سرانه هزینه فرهنگی در ایران تنها ۹ دلار (به ازای هر نفر) است. این در حالی است که کشوری هایی که رقیب فرهنگی به حساب می آیند، بودجه های سرسام آوری را به بحث فرهنگ اختصاص می دهند. رژیم صهیونیستی چیزی معادل ۷۲ برابر یعنی ۶۵۲ دلار به ازای هر نفر، کره جنوبی، ۴۳۹ دلار و ترکیه معادل ۲۰ برابر ایران یعنی ۱۸۸ دلار به ازای هر نفر را به مسائل فرهنگی اختصاص داده اند!

ناگفته نماند که بودجه فرهنگی، علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به طیف گسترده ای اعم از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات و برخی دانشگاه ها نیز تخصیص داده می شود.

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34600
  • نویسنده : محمدجواد مردانی

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

23اردیبهشت
فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کرد؛

فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.