• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
کتاب کریستال آبیدین با ترجمه احسان شاه قاسمی منتشر شد؛

شیوه عمل میکروسلبریتی‌ها و تحلیل فرهنگ شهرت در فضای مجازی

  • کد خبر : 30830
  • 18 آبان 1400 - 11:17
شیوه عمل میکروسلبریتی‌ها و تحلیل فرهنگ شهرت در فضای مجازی
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه سیتی لندن: یک مجموعه زنده از اطلاعات به‌روز و اثرگذار برای حوزه میکروسلبریتی‌های جهانی. این کتاب مجموعه اثرگذاری از ایده‌ها و استدلال‌های نو را عرضه می‌کند تا به ما کمک کند یکی از پدیده‌های اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره آن پژوهش کنیم.

به گزارش صدای حوزه، کتاب سلبریتی‌های اینترنتی نوشته کریستال آبیدین، پژوهشگر فرهنگ شهرت و ترجمه احسان شاه‌قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۱۷ به معرفی یک ژانر نو در میان سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها  می‌پردازد: سلبریتی‌های اینترنتی.

سلبریتی‌های اینترنتی کسانی هستند که در اینترنت شهرت دارند، گرچه بعداً از این شهرت برای وارد شدن به صنایع رسانه‌ای سنتی و به دست آوردن پول استفاده می‌کنند. میکروسلبریتی‌ها و نفوذداران دو گروه از سلبریتی‌های اینترنتی هستند که به خوبی توانسته‌اند جایگاه محبوب خود در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را به یک جریان پایدار درآمدی تبدیل کنند.

با پیشرفت تکنولوژی‌های دیجیتال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شکل‌های نوی از ارتباطات میان شخصی را نهادینه کرده‌اند و به نظر می‌رسد شهرت اینترنتی به صورت فزاینده‌ای دسترس‌پذیر می‌شود و آدم‌های معمولی از همه گروه و فرهنگ می‌تواند از آن بهره‌مند شوند. در همین راستا، موفقیت سلبریتی‌های سنتی و چهره‌های همگانی، مانند تکثیر سلبریتی‌های هالیوودی که برای ارتباط گیری با هواداران به سوی رسانه‌های اجتماعی رفته‌اند، یا سیاست‌مدارانی که برای تشکیل حلقه شهروندان هوادار به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند، هم شاهدی بر اهمیت پایدار رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار اصلی ارتباطی است.

افزون بر آن، در میانه تلاش رسانه‌های میراثی برای رفتن به سمت امکانات دیجیتال و مقابله با شمار رو به کاهش خوانندگان رسانه‌های چاپی، و برآمدن اقتصاد گیگ که در آن جوانان برای به دست آوردن درآمد سراغ انتشار وب‌بنیاد و محتوای خودگردان می‌روند، شکل‌های نوی از شهرت اینترنتی با فرمت‌های کهنه‌تر رسانه‌ها درگیرند و با نوآوری هایشان از این فرمت فاصله می‌گیرند.

در پاسخ به این وضعیت، کتاب کریستال آبیدین یک نگاه به‌روز شده به چیستی شهرت اینترنتی امروز و چگونگی شهرت آنلاین عرضه می‌کند.

مطالعات موردی آبیدین به این امر می‌پردازد که امروزه چگونه شهرت اینترنتی با اکثر پلتفرم‌های مردم‌پسند رسانه‌های اجتماعی انگلیسی‌زبان همچون فیسبوک، اینستاگرام، ردیت، تامبلر، توییتر، و یوتیوب امکان‌پذیر شده‌ است.

البته، با توجه به اینکه بیشتر پژوهش‌های دانشگاهی روی فرهنگ شهرت به شدت روی شمال جهانی متمرکز بوده‌اند، و بر این اساس که تمرکز پژوهشی کریستال آبیدین روی فرهنگ‌های اینترنتی شرق آسیاست، مطالعات موردی کتاب عمدا طوری نمونه گیری شده‌اند که مثال‌های اصلی از کشور‌های چین، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان را در کنار نمونه‌هایی از استرالیا، انگلستان، سوئد و آمریکا دربربگیرند.

کریس روجک، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه سیتی لندن، درباره این کتاب می‌گوید: «یک مجموعه زنده از اطلاعات به‌روز و اثرگذار برای حوزه میکروسلبریتی‌های جهانی. این کتاب مجموعه اثرگذاری از ایده‌ها و استدلال‌های نو را عرضه می‌کند تا به ما کمک کند یکی از پدیده‌های اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره آن پژوهش کنیم».

همچنین، گریم ترنر، پژوهشگر فرهنگ شهرت در دانشگاه کوئینزلند، درباره این کتاب می‌نویسد: «کریستال آبیدین کتابی بسیار سودمند نوشته است. این کتاب فهم ما از سلبریتی‌های اینترنتی را بروز می‌کند و این کار را با توجهی مثال‌زدنی به تکثیر گونه‌گونی شکل، محتوا، ساختار و مکان این شهرت انجام می‌دهد.»

در پس‌گفتار این کتاب می‌خوانید: شما زمانی این کتاب درباره سلبریتی‌های اینترنتی را می‌خوانید که شاید بتوان آن را هم عصر طلایی و هم عصر تاریک این صنعت دانست. برای تازه‌کاران، امروز شهرت اینترنتی و صنایع نفوذ‌داری در نهادی‌شده‌ترین، ساختار‌مندترین، تنظیم‌شده‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین شکل خود است و از میانه دهه ۲۰۰۰ از راه تکرار کردار‌های مختلف فرهنگی در حال آماده شدن بوده است. شمار رو به فزونی از جوانان ماهرانه شهرت اینترنتی خود را به شغل‌های زیست‌پذیر تمام‌عیار بدل می‌کنند، به نحوی‌که ده‌ها نفر از آن‌ها در همه جای دنیا به میلیونر‌های اینترنتی بدل شده‌اند. به نظر می‌رسد نوید تبدیل شدن احتمالی به یک سلبریتی اینترنتی، به هر دلیل و انگیزه‌ای، اکنون بسیار جاندارتر از یک دهه پیش است. همانطور که ژانر محتوا‌های بی‌معنا و عجیب و غریب در اینترنت همچنان به گونه‌گونی ادامه می‌دهد و سلبریتی‌ها به دلایل نوتری از دل فرهنگ اینترنت بیرون می‌آیند، انگار فرهنگ شهرت اینترنتی آمده تا برای مدت طولانی اینجا با ما بماند…

در پشت جلد کتاب آمده است: مجموعه‌ای زنده از اطلاعات به‌روز و اثرگذار برای حوزه میکروسلبریتی‌های جهانی است. این کتاب مجموعه‌ای اثرگذار از ایده‌ها و استدلال‌های نو را عرضه می‌کند تا به ما کمک کند یکی از پدیده‌های اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره آن پژوهش کنیم.

این کتاب در ۱۵۶ صفحه، شمارگان ۱۲۵۰ و به قیمت ۲۸۰۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30830
  • منبع : ایکنا

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
دوستم سندرم داون دارد
03فروردین
کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند
یک راهکار خوب برای شناسایی کتاب های خوب؛

کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.