• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

سند اسلامی شدن دانشگاه باید مطالبه عمومی شود

  • کد خبر : 30537
  • 16 آبان 1400 - 12:19
سند اسلامی شدن دانشگاه باید مطالبه عمومی شود
فاطمی‌پور: اسلامی شدن دانشگاه‌ها یعنی آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یک مبنای دقیقی داشته باشد و مبنای فقط حسی و تجربی نباشد.

به گزارش صدای حوزه، جت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور درباره سند اسلامی شدن دانشگاه و برنامه نهاد برای این موضوع گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید از فرمایشات مقام معظم رهبری وام بگیرم که در سال‌های گذشته فرمودند که ما اول فکر می‌کردیم موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوع ساده ای است و به آسانی محقق می‌شود اما هر چه جلو رفتیم و تلاش کردیم بعد متوجه شدیم این موضوع پیچیده‌ای است.

وی ادامه داد: حقیقت امر این است که یکی از قدیمی ترین سندهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده همین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و اتفاقاً سندی است که یک بار هم ویرایش خورده و امروز یک سند خیلی متعالی در عرصه اسلامی شدن دانشگاه‌ها داریم.

به جای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بگوییم سند تحول نظام آموزش عالی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شاید بهتر باشد به جای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بگوییم سند تحول نظام آموزش عالی، چون برخی وقت‌ها وقتی از واژه سند اسلامی شدن صحبت می‌کنیم برخی گمان می‌کنند که شاید قرار است از این پس در دانشگاه مسجد بسازیم، یا در پوشش دانشجویان تغییری ایجاد شود، یا قرار است یکسری تغییرات در ظواهر ایجاد شود اما اسلامی شدن دانشگاه‌ها اصلاً این نیست، اسلامی شدن دانشگاه‌ها یعنی آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یک مبنای دقیقی داشته باشد و مبنای فقط حسی و تجربی نباشد.

وی افزود: علم فقط حسی و تجربی نیست و لایه‌های دیگر علم را هم داریم، بالاخره لایه عقلانی و فلسفی علم هم هست و انسان همه چیز را لازم نیست تجربه کند و ما از عقلانیت هم می‌توانیم برای دانش استفاده کنیم. علاوه بر این، وحی هم می‌تواند منشأ خوبی برای بخشی از علم بشر باشد، بالاخره یک بخش‌های ما نسبت به آن آگاهی و تجربه نداریم اما علم الهی از طریق وحی کمک کرده و جهل بشر را زدوده، دانشگاه هم جایی است که قرار است در آن جهل زدوده شود.

این زدودن جهل هم فقط حسی نیست که اتفاقاً این زدودن حسی گاهی وقت‌ها ما را دچار اشتباه می‌کند و در گذر زمان و تاریخ مشخص می‌شود این روش تجربی و روش حسی به چه دلیلی به نتیجه نرسیده است.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور افزود: اگر ما این‌ها را پذیرفتیم و این رویکرد را گرفتیم یعنی یک عقلانیت حقیقی و واقعی و عقلانیتی که وحی و نظام و دستگاه فلسفی را بپذیرد و عقلانیتی که خودش را از بخشی از علم و معرفت محروم نکند، را حاکم بر دانشگاه کردیم خود به خود به سمت اسلامی شدن حرکت کردیم. آن وقت دیگر راحت تر می‌پذیریم در این دانشگاه هرچیزی به این علم ضربه بزند طبیعتاً باید برای آن محدودیت‌های ایجاد کرد. در همه دنیا هم قوانینی گذاشته شده که اگر کاری باشد که به نظام علمی ضربه بزند باید برایش محدودیت ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما یک سند متعالی داریم و این سند متعالی علاوه بر راهبردها، اقدامات آن هم تهیه شده است آنچه امروز نیاز است این است که مدیران بیایند و این اقدامات را تبدیل به برنامه کنند و هر کدام در بخش خودشان آن را اجرا کنند. این کاری است که این دولت فرصت انجام و اجرای آن را دارد.

وزیر علوم زمان انتصاب رؤسای دانشگاه، درباره چگونگی تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه سوال کند

وی ادامه داد: چقدر خوب است وزیر علوم، اگر رئیس دانشگاهی را قرار است منصوب کند از او بپرسد رابطه خود را با این قانون و سند تعیین کن و بگو قرار است در این باره در دانشگاه چه کارهایی انجام دهی. در مورد پیشران‌های آموزشی و پژوهشی و مدیریتی و فرهنگی و هنری سند چه کاری قرار است انجام دهی؟ اگر این اتفاق رخ داد و خود وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و نگاهشان این باشد که بروند برنامه عملی و اجرایی خودشان در دل این سند تعریف کرده و سند را محقق کنند این بهترین کاری است که می‌شود کرد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاه باید مطالبه عمومی شود و اگر مطالبه عمومی شد تحقق آن هم راحت است و این هم با گفتمان سازی از پایین به بالا و از طریق تشکل‌های دانشجویی اساتید و دانشجویان می‌شود ایجاد کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30537
  • منبع : نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها

مطالب مرتبط

18بهمن
یک گپ بسیار بزرگی میان علوم انسانی ما و غرب وجود دارد
استادیار گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛

یک گپ بسیار بزرگی میان علوم انسانی ما و غرب وجود دارد

29دی
ضرورت تخصص قرآن پژوهان در یکی از شاخه های علوم انسانی در دیدگاه آیت الله مصباح(ره)

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.