• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
در مصاحبه معاون راهبردی و سیاسی بسیج اساتید و طلاب مطرح شد؛

به دنبال صیانت از کنترل جهانی/ ۲۰ سال بعدی که رهبری گفته بودند!

  • کد خبر : 30241
  • 13 آبان 1400 - 11:07
به دنبال صیانت از کنترل جهانی/ ۲۰ سال بعدی که رهبری گفته بودند!
فضای مجازی، هم فرصت هست و هم تهدید؛ لکن آنچه که ما مشاهده می‌کنیم این است که تقریباً زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرحیم علیزاده، معاون راهبردی و سیاسی بسیج اساتید و طلاب در گفتگویی پیرامون ضرورت ساماندهی فضای مجازی گفت و در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به نکاتی اشاره کرد که در ادامه نکات مهم آن از نگاهتان می گذرد…

آمده اند برای تسلط نه صرفا تامین سرعت بالای انتقال اطلاعات

از جمله اهداف و اغراض جبهه استکبار برای تولید این نرم‌افزارها و این فضاها این نبوده که فقط نیاز آن‌ها را برطرف کند و انتقال اطلاعات با سرعت بالا رخ دهد؛ بلکه از همان ابتدا هدف آنها تسلط بر دنیا، تسلط بر کشورهای مختلف و همچنین کنترل جهانی برای رسیدن به اهداف‌شان بوده است.

قطعاً حوزه فرهنگ، حوزه سبک زندگی و حوزه اندیشه‌ای که امروز در دنیای غرب به نوعی به تکنولوژی برگشته است، خیلی با دنیای اندیشه قدیم فرق می‌کند.

امروزه در دنیای غرب، تکنولوژی -یعنی همین فن‌آوری‌ها- را علم می‌دانند. این‌ها طبیعتاً جزو اهداف اولیه آنها بوده است و اینکه بتوانند به دهکده فضای مجازی برسند.

پس این فضا قطعاً تاثیرات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی می‌گذارد؛ این فضا حتی در زندگی حوزویان هم وارد شده و به وضوح مشاهده می‌شود و همه اقشار، حتی جامعه نخبگان نیز درگیر این موضوع هستند و همیشه نمی‌توانند تاثیرگذار باشند، بلکه گاهی اوقات هم تاثیرپذیر هستند. به محتواهای فضای مجازی که نگاه کنیم این محتواها حتماً تاثیرگذار است.

در واقع این فضا، فضای مجازی نیست؛ بلکه فضای حقیقی است که دارد نقش خود را در زندگی بشر نشان می‌دهد؛ هرچند این فضا در اختیار قدرت‌های استعماری دنیاست اما در اختیار کشورها نیز قرار گرفته است و به آن گرایش پیدا کرده‌اند و از آن بهره برداری حداکثری می کنند. در کشور ما هم به عنوان یک کشور فرهیخته از این فضا استفاده فراوانی -فارغ از خوب یا بد- می شود.

فضای مجازی، هم فرصت هست و هم تهدید؛ لکن آنچه که ما مشاهده می‌کنیم این است که تقریباً زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است.

۲۰ سال بعدی که رهبری گفته بودند!

رهبر معظم انقلاب فرمودند: ۲۰ سال آینده هیچ شباهتی به امروز نخواهد داشت از جهت اینکه این رسانه ها و فناوری های مربوط به رسانه، روز به روز و به سرعت گسترش پیدا می‌کند؛ لذا ۲۰ سال آینده هیچ شباهتی به الان نخواهد داشت.

در آن زمان که مقام معظم رهبری این مطلب را فرمودند، نرم افزارهای اندرویدی و غیره خیلی مطرح نشده بودند و شناخت ایشان از آینده و درکشان بسیار عالی بود.

رهبر انقلاب فرمودند که حوزه باید خودش را با این تغییرات و تحولات همراه کند و باید بتواند پاسخگوی نیازهای مربوطه باشد. همچنین رهبری فرمودند یک نوع حکمرانی جدید بر جهان حاکم خواهد شد که حتی قدرت‌های بزرگ هم نمی‌توانند آن را مدیریت کنند.

سازندگان این نوع فضا نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. رشد آن هم خیلی زیاد است و از دسترس آنها خارج می‌شود و در فضای خانوادگی، اجتماعی و زیست ما هم اثر می‌گذارد؛ دولت، دولت الکترونیک می‌شود؛ علم، علم مجازی می‌شود؛ اخلاق و تربیت هم تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرد.

کسانی که دنبال آزادی های مطلق هستند با هر طرحی که قانونمند، کنترل کننده و محدود کننده باشد، مخالفند؛ آنها همیشه دنبال این هستند که آزاد باشند و آزادی بدون قید و شرط را می خواهند.

درباره طرح صیانت

طبیعتاً حاکمیت اسلامی نمی تواند فضای باز و یله و رها را بپذیرد. البته این طرح مانعی برای آزادی‌های مشروع نخواهد بود.

هیچ کشوری آزادی مطلق، در هر زمینه ای را نمی پذیرد. امروزه کشورهای صاحب همین فناوری هم این فضا را کنترل می کنند و اجازه ورود هرکسی را نمی دهند.

حتی فیلم های غیراخلاقی ای که خودشان تولید می کنند با لحاظ سن مخاطب ارائه می دهند و کنترل می کنند؛ یعنی قائل به کنترل هستند و شاید اثرات منفی این فضاها را خود آنها دیده اند.

قربانی آزادی های مطلق، خود دنیای غرب است و غیر از این نیست. از جمله این که در غرب، نهاد خانواده از بین رفته است؛ از جمله اینکه نمی‌تواند آن جمعیت نامشروعی که شکل گرفته را کنترل کند؛ حتی در فیلم‌های آنها هم مشهود است که یا پدر، تنها با دختر یا مادر با پسر زندگی می کند؛ این اثر آزادی مطلق است که می خواهند نهاد خانواده را بزنند.

اگر ما بخواهیم زمینه و فرصت را برای استفاده بهتر از فضای مجازی ایجاد کنیم، بایستی کاری بزرگ و غنی انجام شود که تضمین بدهد کاربران در این فضا مصونیت دارند و اگر هم کسی بخواهد که وارد فضاهای بد و آلوده شود؛ نتواند. البته باید در همه زمینه ها ، فرصت و مصونیت و تضمین ایجاد شود.

در فتنه ۸۸ به‌خوبی از فضای مجازی و  فضای فکری بسیاری از مردم که ناآگاه بودند استفاده شد و باعث شد که جریان هایی بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند و امنیت کشور ما را به خطر اندازند و نفوذ جریانی داشته باشد.

در انتخابات های گذشته لیستی که مورد انتظار جریان انگلیسی بود، توسط تلگرام تبلیغ گسترده شد و آن ها پیروز شدند. چرا ما با هزینه خودمان و با دست خودمان یک چنین فرصتی را برای دشمن ایجاد کنیم؟

یک نگاه بدبینانه نسبت به این طرح وجود دارد که می گویند فضای مجازی کلاً در اختیار دشمن است. بیش از ۸۰ درصد آنچه که در فضای مجازی است کار دشمن است؛ مثلاً گفته می شود ربات ها و گردان های سایبری اسرائیل فضای مجازی را تحت کنترل دارند و این ها را به زبان‌ ما ترجمه می‌کنند؛ من این را قبول ندارم؛ اما نقش دشمن را در این مسئله به خوبی می بینیم.

از همان مسیر هایی که افکار مردم دچار نوسان شده باید از همان مسیرها ثبات و آرامش برگردد. از ظرفیت خود رسانه و فضای مجازی باید در این راستا بهره گیری شود؛ البته توسط مسئولین رده بالا ، خود مسئولین فضای مجازی ، وزارت مربوطه، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس و حتی از ناحیه طراحان اقناع سازی انجام شود.

به حد کافی در این زمینه توضیح داده نشده است. پذیرش مردم ما خوب است اما  وقتی رفتار غیر منطقی نشان می دهند، دال بر این است که خوب اقناع نشده اند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30241

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.