• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

7
رسانه‌ها چگونه ذهن ما را مهندسی می‌کنند؟

تکنیک رسانه‌ای “خط اتصال جیوه” در علوم شناختی

  • کد خبر : 29824
  • 09 آبان 1400 - 11:53
تکنیک رسانه‌ای “خط اتصال جیوه” در علوم شناختی
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی: اتصال جیوه یعنی اتصال همه فکت ها ، محورها ، استدلال ها ، رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک آدم از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته است.

به گزارش صدای حوزه، یکی از فلزات جالب در طبیعت است، بسیار کم است و بسیار کاربردی، بله فلز جیوه. یکی از خصوصیات این فلز آن است قطره های آن هر کجا که باشند با گرما به هم می چسبند و یکی می شوند. این خصلت فلز جیوه شبیه یک شگرد رسانه ای است با عنوان ” خط اتصال جیوه “ ایران به هیچ عنوان نباید توان هسته ای داشته باشد.

این شعاری است که سال هاست علیه ایران و توان هسته ای اش استفاده شده است. هنوز هم همین جملات تکرار می شود. همه خبرهای مختلفی که درباره ضعف ایران در علم و دانش استفاده می شود را بگذارید کنار این مساله، در نهایت می خواهند بگویند ایران را چه به دانش های پیشرفته…!!!

تکنیک خط اتصال جیوه

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” خط اتصال جیوه “ گفت: اگر شما به جیوه گرما بدهید و به هزاران تیکه هم تقسیم بندی بکنید ، این در یک محیطی که قرار بگیرد دوباره بهم جذب و متصل و تجمع می شود ، دوباره کل واحد را برای خودش تشکیل می دهد.

داودی افزود: اتصال جیوه یعنی اتصال همه فکت ها ، محورها ، استدلال ها ، رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک آدم از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: یکباره در یک جایی، در یک واقعه ای همه آنها را فراخوان می کند ، آنان جمع می شوند و بهم متصل می شوند و بهم پیوند می خورند ، حتی اگر سرما و گرما دیده باشند، حتی اگر شرایط در نگه داری قطعات آن موضوعاتی که مطرح شده  نامناسب باشد اما در یک شرایط مناسب آنها بهم متصل می شوند و یه کل واحد را تشکیل می دهند و همیشه در حوزه شناختی ، عملیات بر اساس کل واحد است و شکل می گیرد.  

داودی گفت: رسانه معاند ۲۰ سال روی ذهن مخاطب  کار می کند و می گوید  که مردم شما توانمند نیستید و هر کاری هم بکنید نمی توانید، چرا نمی توانید؟ ببینید ، ماشین نمی توانید بسازید ، آبگرم کن نمی توانید بسازید ، هتل نمی توانید  بسازید ،  جاده نمی توانید بسازید ، پل نمی توانید بسازید و در کل هیچی نمی توانید بسازید.

پمپاژ نا امید و یاس

داودی ادامه داد رسانه معاند این موارد را ظرف ۲۰ سال در عرصه های مختلف مطرح می کند ، یکباره در یک نفوذ و غافل گیری ، مجموعه هسته ای را می زنند، حال می بایست شما یک واکنشی نشان بدهید، رسانه معاند در اینجا  می گوید ببینید  شما که نمی توانستید ، وارد کنید ، صنعت هسته ای برای چه می خواهید شما که نمی توانید بسازید ، چرا اینقدر اصرار دارید و روی آن موضوع متمرکز هستید ، که در نتیجه تحریم باشید و نتوانید موارد دیگر را پیش ببرید، پس رهایش کنید.
آقای داودی گفت اینجاست که این رسانه های بیگانه و معاند همه ناتوانی ها را که اشاره کرده بودند و آن نمی توانستی هایی را که القا کردند را تجمیع می کند، اینجا وقتی که نمی توانید پس رهایش کنید و بجای هسته ای تحریم ها را باز کنید.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: بعد از این همه القائات منفی، مخاطب پیش خودش می گوید پس نمی توانم، آن تیکه ها همه در ذهنش جمع شده است.اشرافی گری متعدد و ناتوانی هایی که مطرح کرده است، همه آنها  اینجا معلوم می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد پس تکنیک ” خط اتصال جیوه “ یعنی رسانه  در زمان های مختلف نقاط مختلف را در ذهن مخاطب کِشت می کند ، بگونه ای که در مقاطع زمانی و جاهایی همه این ذره های کدگذاری شده در ذهن ، به یک محتوا و تصمیم گیری در ذهن مخاطب تبدیل می شود. 

دادوی گفت: ”خط اتصال جیوه“ معمولا مختص زمانی است که رسانه بخواهد مخاطب نسبت به آن چیزی که در جامعه در حال رخ دادن است ، در برهه های مختلف تصمیم گیری کند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

رسانه ها از طریق نظرسازی، نظرسنجی، تولید خوراک تبلیغاتی ، دو قطبی کردن جامعه و … جریان حاکم را متحجر و ناکارآمد و جریان خود را که به غرب وفادار است معرفی کرده و زمینه را برای براندازی فراهم می کنند . مهمترین ابزار رسانه ای عبارتند از شبکه های ماهواره ای بین اللی، سایت های اینترنتی ، وبلاگ ها، جنگ سایبری ، روزنامه ها و نشریات ، پیامک ها ، فیلم های سینمایی و…

رسانه ها با بهره گیری از تکنیک های تحریف، سانسور، ساختن یک یا چند دشمن فرضی، افکارسازی، اغراق، شایعه سازی، فریب، دروغ ، قانون گریزی ، تفرقه ، ابهام گویی ، برچسب زنی ، ترور شخصیت، استفاده از نهاد های جنسی و ده ها روش دیگر فضای یأس و تاریکی را در جامعه هدف خلق می کنند، سپس با پاره ای شعارهای عوام فریبی  مردم را به سوی اهداف خود هدایت می کنند، به گونه ای که خیلی از افراد غافل متوجه ترفند دشمن نمی شوند و وقتی از خواب برمی خیزند که کار از کار گذشته است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=29824
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.