• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
نقدی بر میدان سرخ و شبکه نمایش خانگی؛

فیلمنامه اولیه این پروژه اصلا برای ساخت در قالب سریال به نگارش درنیامده و شکست خواهد خورد

  • کد خبر : 28861
  • 30 مهر 1400 - 8:26
فیلمنامه اولیه این پروژه اصلا برای ساخت در قالب سریال به نگارش درنیامده و شکست خواهد خورد
صاحبان این vodها که خودشان را با کمپانی‌های مشهوری مثل نتفلیکس مقایسه می‌کنند، آیا به‌جز حق اشتراک، درباره کیفیت آثارشان هم این قیاس را انجام می‌دهند؟ آیا «قبله عالم» و «میدان سرخ»، زنگ خطری به حساب می‌آید و صدایش آنقدر بلند هست که آن‌ها بشنوند؟

به گزارش صدای حوزه، «میدان سرخ» مجموعه‌ای نمایشی به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال۱۴۰۰ است که به‌صورت اختصاصی در فیلیمو و شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. فیلمنامه میدان سرخ داستان زنی تنهاست به نام شیدا (مهتاب کرامتی) که ناخواسته وارد بازی وحشتناکی می‌شود که ازسوی همسر او و یک تروریست خارجی شکل گرفته است. او برای نجات جان دخترش در معرض انتخاب میان عشق، انتقام و قدرت قرار می‌گیرد و با سه قاچاقچی مطرح و قدرتمند به نام‌های پاپ (حمید فرخ‌نژاد)، تورج مبینی (علی مصفا) و عبد مکین (سعید داخ) مدتی همراه می‌شود، غافل از آنکه پایان این بازی، خونبار خواهد بود. «میدان سرخ» در هنگام تولید دچار مشکلات زیادی شد که بخشی از آن به بیرون هم درز کرد اما حالا و با گذشت چند هفته از پخش این سریال، انتقادات زیادی نسبت‌به آن شده است.

نمایش خانگی فیلمنامه میدان سرخ

سکه شدن بازار نمایش خانگی

دو سال اخیر را باید دوران خوش‌خوشان vodها بدانیم. با شیوع گسترده کرونا و نیمه‌تعطیل بودن سینما از یک‌سو و ضعف رسانه ملی در تولید و پخش آثار نمایشی ازسوی دیگر باعث شد که سامانه‌های آنلاین پخش محتوا بازارشان حسابی سکه شود. آن‌ها هم فیلم‌ها و سریال‌های روز خارجی را بدون دردسر و پرداخت حق کپی‌رایت پخش می‌کنند و هم سریال‌های اختصاصی خودشان را تولید می‌کنند. مخاطب ایرانی که در زمان فیلتر سایت‌های فیلم و سریال و ضعف تلویزیون خودمان، انتخاب‌های متعددی ندارد، حاضر می‌شود دست در جیبش کند و با رقم‌های قابل‌توجه حق اشتراک پلتفرم‌ها را بپردازد تا بلکه در این کویر سریال‌سازی رسانه ملی، هفته‌ای یکی، دو سریال سرگرم‌کننده ببیند. اما انگار طبق معمول بیشتر کسب‌وکارهای این‌چنینی، vodها هم حالا که خیال‌شان از صید مخاطبان راحت است، تمرکز و برنامه‌ریزی درستی در حوزه تولیدات‌شان ندارند و لااقل در ماه‌های اخیر چند سریال متوسط و ضعیف را عرضه کرده‌اند.

فیلیمو پس از موفقیت با «می‌خواهم زنده بمانم» و «زخم کاری»، با دو شکست جدی روبه‌رو شد. مورد اول «قبله عالم» ساخته حامد محمدی بود که پس از انتقادهای جدی نسبت‌به کیفیتش و همین‌طور ممیزی‌های اعمال‌شده، نیمه‌تمام رها شد و فیلیمو عطایش را به لقایش بخشید. اما سریال جدیدتر نمایش خانگی که چند هفته‌ای است روی سبد فیلیمو قرار گرفته، «میدان سرخ» است. هرچند تا به امروز از ابراهیمیان به‌عنوان کارگردان این سریال نام برده می‌شود اما درواقع باید گفت که به‌سختی می‌توان نام یک یا حتی دو کارگردان را برای «میدان سرخ» برگزید. در ادامه این گزارش به حواشی تولیدی و مسائل کیفی «میدان سرخ» اشاره خواهیم کرد.

یک سریال با سه کارگردان

همان ابتدای تولید بود که نوروزبیگی تهیه‌کننده «میدان سرخ» خبر تغییر کارگردان این مجموعه را بیان کرد. جواد نوروزبیگی در ششم مردادماه ۱۴۰۰، تهیه‌کننده سریال «میدان سرخ» در گفت‌وگو با صبا، درباره شایعه‌هایی که برای این سریال و تغییر کارگردان‌های آن به‌ وجود آمده است، گفت: به‌تازگی بهرام بهرامیان به‌شدت درگیر بیماری کرونا شده به‌حدی که این بیماری تا نزدیک بستری شدن این کارگردان نیز پیش رفت و ما هم با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که پیش‌تر کرده بودیم باید تولید سریال را ادامه می‌دادیم به همین دلیل با مشورت با بهرام بهرامیان، کارگردان کار تصمیم گرفته شد تا در این مدت، تولید پروژه با همکاری کارگردان دیگر ادامه پیدا کند. او افزود: درنهایت قرار شد کمال تبریزی به پروژه «میدان سرخ» اضافه شود که این کارگردان لطف کردند با توجه به سابقه همکاری‌های گذشته پذیرفتند ادامه کار را کارگردانی کنند.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: با توجه به شدت بیماری بهرام بهرامیان، پزشکان او توصیه کرده‌اند که حداقل تا یک‌ماه نیاز به استراحت دارد و درحال‌حاضر نیز بخش‌های باقی‌مانده سریال با کارگردانی کمال تبریزی درحال فیلمبرداری است. نوروزبیگی درباره شرایط فعلی سریال بیان کرد: خوشبختانه همه چیز خوب است و هماهنگی درستی بین من و ابراهیم ابراهیمیان، بهرام بهرامیان و کمال تبریزی به‌عنوان سه کارگردان کار وجود دارد. هیچ شخصی از این پروژه اخراج نشده و هر جایگزینی و تغییری با مشورت پیش رفته است. مانند زمانی که ابراهیم ابراهیمیان به‌دلیل پروژه سینمایی که در دست داشت از من خواست تا از پروژه کناره‌گیری کند و با مشورت با او به همکاری با بهرام بهرامیان رسیدیم.

او اضافه کرد: روند کار به‌خوبی درحال پیش رفتن بود و حتی پس از ابراهیم ابراهیمیان توانستیم تقریبا پنج قسمت را با کارگردان جدید مقابل دوربین ببریم. به همین دلیل واژه‌هایی مانند اخراج از اساس اشتباه هستند چراکه پروژه با برنامه‌ریزی و هماهنگی مسیر خود را می‌رود و مانند هر پروژه دیگری درگیر مصائب کرونا می‌شود. به همین دلیل توقع داریم هر آنچه می‌شنوید پیش از اینکه آن را خبری کنید با تهیه‌کننده اثر برای صحت خبر صحبت کنید.

مشکلات متعدد و محسوس در فیلمنامه و…

اما در ۲۵خرداد ۱۴۰۰ «هفت‌صبح» نوشت: «بهرامیان برای بازسازی قسمت‌های اولیه، فیلمنامه‌ای که به‌شکل مشترک با قلم سارا سلطانی و علی مسعودی‌نیا به نگارش درآمده را کنار گذاشته و قرار شده تا عباس نعمتی تغییرات موردنظر را برای بازسازی چند قسمت اول در فیلمنامه اعمال کند. این گزارش هفت‌صبح همزمان می‌شود با توقیف سریال «می‌خواهم زنده بمانم.»

انگار همه می‌دانستند که «میدان سرخ» رضایت مخاطبان را جلب نمی‌کند. به گزارش روز پلاس، فیلمنامه اولیه این پروژه به قلم سارا سلطانی، همسر ابراهیم ابراهیمیان نوشته شده و قرار بود پروانه ساخت سینمایی دریافت کند و اصلا برای ساخت در قالب سریال به نگارش درنیامده است. سینمای ایران به قدر کافی با مشکل فیلمنامه دست‌وپنجه نرم می‌کند و گسترش پلات یک فیلم سینمایی و عرضه آن در قالب سریال به قدر کافی دشوار است و براساس شنیده‌ها ظرفیت تبدیل فیلمنامه این اثر به یک سریال با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

در همین قسمت، روایت خانم لیلی اشراقی (سوگل قلاتیان) که در دفتر یک مرکز مبارزه‌ و شرطی‌بندی استراحت می‌کند، روایتی در قسمت اول رهاشده و بی‌منطق است و این خرده‌روایت به روایت بدنه متصل نمی‌شود که این موضوع ماحصل سلیقه نازل سازندگان و تولید باری به‌هرجهت سریال است. فضای هارلم‌طوری که سریال «میدان سرخ» ارائه‌ می‌دهد بیشتر شبیه الواط‌های چاله‌میدانی راسته میوه‌وتره‌بار است. با تماشای قسمت نخست «میدان‌سرخ» می‌توان حدس زد که این سریال در شبکه نمایش خانگی شکست خواهد خورد. مهم‌ترین نکته سریال حضور حمید فرخ‌نژاد است که افکارعمومی بابت مصاحبه او با« تی‌وی‌پلاس» رابطه سمپاتیکی با این بازیگر ندارند. بازیگری که در این مصاحبه گفت: «۸۰ میلیون ایرانی می‌خوام نباشه اگه خم به چشم بچه‌ام بیاد!»

مدیران پلتفرم شبکه نمایش خانگی صدای زنگ خطر را بشنوند

مشکل کجاست؟ انتخاب‌های اشتباه صاحبان پلتفرم‌ها؟ کم‌فروشی برخی سینماگران که معمولا ادعاهای بزرگی دارند؟ یا باید اصولا شبکه نمایش خانگی را بستری برای پخش آثار نازل بدانیم که گاهی یکی، دو سریال دیدنی هم پخش می‌کنند؟ اما به‌هرحال، چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز سامانه‌های آنلاین پخش محتوا مخاطبان قابل‌توجهی دارند و نباید آن‌ها را نادیده گرفت. پس باید نسبت‌به پخش محصولات ضعیف واکنش‌های جدی نشان داد. از طرفی مساله مهم مربوط با صاحبان پلتفرم‌هاست. حالا که به‌دلیل شرایط خاص، این میزان مخاطب به سمت این بستر سرازیر شده و از طرفی برای میزبانی و خدمات به آن‌ها رقم‌های قابل‌توجهی دریافت می‌کنند، آیا اخلاقا و البته بنابر سنت حرفه‌ای، لازم نیست که آن‌ها برای میزان کیفیت تولیدات‌شان حساس‌تر باشند تا مخاطب راضی باشد؟

صاحبان این vodها که خودشان را با کمپانی‌های مشهوری مثل نتفلیکس مقایسه می‌کنند، آیا به‌جز حق اشتراک، درباره کیفیت آثارشان هم این قیاس را انجام می‌دهند؟ آیا «قبله عالم» و «میدان سرخ»، زنگ خطری به حساب می‌آید و صدایش آنقدر بلند هست که آن‌ها بشنوند؟ امروز با سریالی روبه‌رو هستیم که به‌رغم استفاده از بازیگرانی مشهور و احتمالا هزینه زیاد، با ایرادات متعدد فیلمنامه‌ای مواجه است. این فیلمنامه چندپاره و لگدمال‌شده در کنار تغییر متعدد کارگردان باعث شده که «میدان سرخ» شبیه به یک شکست تمام‌عیار در همین ابتدای کار باشد؛ سریالی که نام سه کارگردان را یدک می‌کشد اما آن‌طور که شنیده شده حتی نهایتا در بخش زیادی، کار را دستیارکارگردان کمال تبریزی پیش برده است. «میدان سرخ» نمونه یک کم‌فروشی فرهنگی است.

صاحبان این vodها که خودشان را با کمپانی‌های مشهوری مثل نتفلیکس مقایسه می‌کنند، آیا به‌جز حق اشتراک، درباره کیفیت آثارشان هم این قیاس را انجام می‌دهند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=28861
  • منبع : صبح نو

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
از پروژه‌هایی نیمه کاره و شکست خورده تا داستانهای پر زرق و برق و کم مایه
02فروردین
پلتفرم هایی با فیلم های نیمه کاره و کم مخاطب
نقد و بررسی فیلم های نمایش خانگی در سال 1400؛

پلتفرم هایی با فیلم های نیمه کاره و کم مخاطب

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.