• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

2
یادداشتی در نقد سریال تلویزیونی افرا:

ضعف در فیلمنامه و فقدان طرحی برای فرهنگ سازی و عدم ارائه راه حلی برای معضلات اجتماعی

  • کد خبر : 27939
  • 22 مهر 1400 - 12:10
ضعف در فیلمنامه و فقدان طرحی برای فرهنگ سازی و عدم ارائه راه حلی برای معضلات اجتماعی
این سریال فقط توانست وضعیت فرهنگی برخی خانواده ها در جامعه را نشان دهد، بدون اینکه راه حلی برای معضلات ارائه کند و دست اندرکاران چنین مجموعه هایی باید توجه داشته باشند.

به گزارش صدای حوزه، خانم وحیده محمدلو، ، استاد حوزه خواهران آذربایجان غربی، در یادداشتی به نقد سریال تلویزیونی افرا پرداخت و نوشت:

در سریال «افرا» میحط بان، مسعود شخصیتی با وجدان، پرکار و مسئولیت پذیر است که می توانست الگوی خوبی برای جوانان باشد اما متاسفانه به دلیل ضعف نویسنده و فیلمساز در فرهنگ سازی، در خانواده ضعیف عمل می کند به گونه ای که همسرش از او ناراضی و اقدام به طلاق می کند.

و از طرف دیگر شخصیت مسعود در سریال افرا بر اثر خطای دید، مجرم شکارچی به نام پیمان را به قتل میرساند و به زندان می افتد و تا آخر سریال در آن جا می ماند و موجب تاسف است که برای یک محیط بان که در حین انجام وظیفه اقدامی کرده بود، قانون هیچ تبصره حمایتی ندارد .

نقطه ضعف سریال هم آنجا بود که ماموران تحقیق و تفحص صحنه جرم در سریال خیلی ضعیف عمل کردند و تلاشی برای بازسازی صحنه جرم و پیدا کردن شاهد پرونده نکردند، اما وحید پسر کینه ای سریال توانست شاهد را پیدا کرده و تا پایان فیلم حبس کند تا نتواند شهادت به خطای غیر عمد رخ داده، دهد.

وحید جوانی که به دلیل نبود پدر، مسئولیت خانواده اش را سالها عهده دار بوده است و بعد از کشته شدن برادرش پیمان، به غیر از قصاص قاتل به هیچ چیزی راضی نیست و از ابتدای قضیه تا پایان سریال شاهد عقده گشایی و کینه شتری وی هستیم که به حرف هیچ کسی گوش نمیدهد و طرف مادر، پدر، خواهر و برادرانش تصمیم میگیرد و حتی شاهد قضیه که می خواست درباره خطای غیر عمد مسعود حرفی بزند را در جایی حبس می کند و خانواده اش را غیر مستقیم به گروگان می گیرد .

وحید برای پدر مسعود شرط سند کارخانه را برای بخشیدن پسرش می گذارد و حاج محمود که از کودکی با سختی و تلاش صاحب کارخانه شده، برای دادن سند کارخانه به برادر مقتول حتی تا سرحد مرگ هم میرود و کینه وحید اینجا هنوز تمام نشده تا در پایان با بازسازی صحنه قتل و زدن تیر به سمت مسعود ادامه پیدا می کند.

اینکه صدا و سیما هیچ راهی نتوانست برای درمان کینه شتری آدمهایی مثل وحید ارائه دهد و او تا پایان سریال همچنان در آتش انتقام گیری بود، بسیار جای تاسف دارد.

قسمتی از سریال هم درباره پیمان، است جوانی که با خواهر مسعود پنهانی رابطه دوستی ایجاد کرده بود و بعد از اینکه هنگام خواستگاری ،پدر مسعود او را تحقیر می کند و بی پولی اش را به رخش می کشد عازم جنگل می شود تا از کار غیر قانونی صاحب پول فراوان شود و همانجا هم به خطا کشته می شود.

رفتارهای شخصیت مائده در این سریال هم متاسفانه آن قدر مشمئز کننده است که از اول رابطه خود را با یک نامحرم مخفی می کند و بعد از مرگ او هم، علی رغم مخالفت والدینش، و بدون توجه به نگرانی های آن ها با مادر مقتول رفت و آمد می کند و شب و روزها در خانه وی دیده می شود؛ حتی در جایی به خاطر مادر دوست پسر متوفی اش، مقابل پدر خود می ایستد و با درشتی با او صحبت می کند که چرا باعث خجالت آن مادر شد!!!

این حد از ترویج دوستی و رابطه ها با نامحرم در سریال و عادی جلوه دادن آن و مظلوم نمایی از این دو فرد واقعا مشمئز کننده بود و البته اینکه سریال در پی ترویج این نکته بود که رفتار ثروت مندان جامعه و تفاخر آنها و تحقیرشان نسبت به فقرا باعث ایجاد عقده و کینه در آن ها می شود هم نگاه درستی بود و حتی آن قسمت از فیلم که اشاره به این دارد که متموّلین و صاحبان مناصب ، بایستی دست جوانان را بگیرند و کمک کنند و شغل مناسبی پیدا کنند هم نگاه دقیقی بود.

ضعف فیلمنامه افرا در فرهنگ سازی

تاثیر منفی ازدواج های اجباری، برخورد غلط در جلسه خواستگاری، تحقیر افراد و قراردادن شرائط سخت برای جوانان بدون در نظر گرفتن سوء عاقبت آن که در سریال افرا نمایش داده شد، اقدام قابل تحسینی بود اما متاسفانه سریال به دلیل ضعف فیلمنامه پایان خوبی نداشت و نتوانست فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را به مخاطبان معرفی کند.

این سریال فقط توانست وضعیت فرهنگی برخی خانواده ها در جامعه را نشان دهد، بدون اینکه راه حلی برای معضلات ارائه کند و دست اندرکاران چنین مجموعه هایی باید توجه داشته باشند که هزینه آن ها از بودجه های بیت المال است و نباید به راحتی بدون انتقال مفاهیم اصیل و ناب هزینه شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27939
  • نویسنده : وحیده محمدلو
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.