• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
برکات امام محله جهادی و فعال:

اشتغال‌زایی برای ۳۰ نفر توسط مسجد/ هر ماه یک معتاد را ترک می‌دهیم

  • کد خبر : 27332
  • 17 مهر 1400 - 10:08
اشتغال‌زایی برای ۳۰ نفر توسط مسجد/ هر ماه یک معتاد را ترک می‌دهیم
آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در هر منطقه‌ای وجود دارد. ما با کمک خیرین و با یک برنامه‌ریزی دقیق، هر ماه یک معتاد را برای ترک اعتیاد ترغیب و تشویق می‌کنیم و صفر تا صد هزینه‌های درمان او را هم تقبل می‌کنیم.

به گزارش صدای حوزه، شیوع ویروس کرونا در کنار تمام سختی‌ها و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرد، موجب شد تا دوباره روحیه جهادی و کمک‌رسانی به مساجد کشور دمیده شود و درست مانند دوران دفاع مقدس، مساجد پای کار مشکلات مردم بیایند.

ارائه خدمات اجتماعی بسیاری از قبیل تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی و همچنین ارائه کمک‌های مالی برای پرداخت بدهی‌های مردم و اجاره خانه‌ها و از همه مهمتر اشتغال‌زایی از جمله این خدمات بود. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مساجد نقش پررنگ و اثرگذاری دارند. کارهایی که با اجرای طرح‌هایی مانند «مهرواره اوج » از سوی بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی نیز رونق بیشتری گرفت.

شهرکی که فاقد امکانات رفاهی و فرهنگی است

یکی از مساجدی که در این ایام اثرگذاری‌های بسیاری داشت، مسجد ولیعصر(عج) واقع در شهرک مسکن مهر نظرآباد استان البرز بود. نظرآباد شهرستانی است در استان البرز که در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ واقع است. مرکز این شهرستان شهر نظرآباد است. استقرار این شهرستان در کنار جاده ترانزیت و آزادراه تهران – تبریز و راه‌آهن تهران – تبریز موجب توسعه آن در پنجاه سال اخیر شده‌است.

این شهرستان بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که در شهرک مسکن مهر آن، حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت ساکن است. این شهرستان نیز مانند دیگر مناطق کشور دارای مناطقی مرفه و مناطقی محروم است. حجت‌الاسلام عباس بختیاری امام محله شهرک مسکن مهر نظرآباد می‌گوید: «در شهرک ما امکانات رفاهی مانند خدمات درمانی، امکانات فرهنگی مانند پارک و … و امکانات امنیتی مانند پایگاه نیروی انتظامی وجود ندارد. اخیراً توانستیم ذیل مسجد یک پایگاه بسیج ایجاد کنیم تا کمک‌رسان نیازهای مردم باشد.»

اشتغال‌زایی برای ۳۰ نفر توسط مسجد

«ترکی ساوجبلاغی» یکی از شاخه‌های ترکی آذربایجانی، زبان غالب اهالی شهرستان نظرآباد است. حضور لهجه‌های دیگری از زبان ترکی و نیز انواع لهجه‌های زبان فارسی در این شهرستان از نتایج مهاجرپذیری آن است. خاک سبک و آب فراوان دشت نظرآباد، بسیار برای کشاورزی مناسب است و دامپروری در کنار زراعت، از عمده منابع درآمد روستاییان نظرآبادی است.

بختیاری می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی مردم این منطقه اشتغال‌زایی است. برای این امر در سال‌های گذشته مشاغل گوناگونی چون تأسیس هایپر مارکت، سوپر پروتئین و میوه، رستوران، گیم نت و … ذیل مسجد برای مردم انجام شد که چندین نفر هم شاغل شدند.

اما به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ایجاد شده تمامی آن‌ها جز هایپرمارکت تعطیل شد. در هایپر مارکت ۵ نفر مستقیم و ۱۰ نفر غیرمستقیم شاغل هستند و ان شاء الله در روزهای آتی نیز بانک نان مسجد ایجاد می‌شود که ۵ نفر مستقیم و ۱۰ نفر غیرمستقیم در آن مشغول می‌شوند.»

با این اقدامات صورت گرفته حجت‌الاسلام عباس بختیاری در سطح شهرستان به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده است. او می‌گوید: « صفر تا صد هزینه‌های این اشتغال‌زایی صرف فعالیت‌های فرهنگی آموزشی، اردویی و … می‌شود که در واقع با تقویت برنامه‌های مسجد سعی کردیم همه آن‌ها را به نوعی عملیاتی کنیم.»

دو طرح اشتغال‌زایی دیگر برای جوانان

احداث و راه‌اندازی پارکینگ شبانه‌روزی و کارواش برای مسجد از دیگر برنامه‌های این طلبه برای مردم است. او می‌گوید: «با این دو طرح نیز ان شاء الله جمعی دیگر از جوانان شهرک شاغل خواهند شد تا ان شاء الله بخشی از مشکلات مالی آنان مرتفع شود.»

۱۸۰ خانواده تحت حمایت مسجد

تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان از دیگر برنامه‌های این مسجد برای کمک به وضعیت معیشتی مردم است. بختیاری می‌گوید: «مرکز خیریه‌ای در پایگاه بسیج مسجد حضرت ولیعصر(عج) ایجاد شد که ذیل آن و با کمک مردم و خیرین، ماهانه حدود ۴۵ میلیون تومان برای افراد بد سرپرست، بی‌سر پرست و بی‌بضاعت کمک‌رسانی می‌شود. در مجموع حدود ۷۰۰ نفر یعنی معادل ۱۸۰ خانوار را ماهانه تحت پوشش این مجموعه داریم و به آنان در قالب‌های مختلف مادی و یا بسته‌های معیشتی کمک‌رسانی می‌کنیم.»

آموزش امداد و کمک‌های اولیه در خانه هلال

راه‌اندازی خانه هلال را از اتفاقات خوب ایام کرونا در مسجد حضرت ولیعصر(عج) بوده است. این طلبه می‌گوید: « آموزش امداد و کمک‌های اولیه برای هر خانواده‌ای لازم است چراکه ممکن است فردی در شرایط مختلف با موارد مشابه مواجه شده و در آن صورت بتواند اقدامات مناسب را انجام دهد. در قالب خانه هلال با کمک نیروهای هلال احمر این آموزش‌ها را به صورت رایگان به ساکنان شهرک ارائه می‌کنیم.»

هر ماه یک معتاد را ترک می‌دهیم

ارائه خدمات فرهنگی از جمله برنامه‌های آموزشی در قالب کلاس‌های مشاوره در بین خانواده‌هایی که با مشکلات مختلف اقتصادی، بزهکاری، طلاق و … درگیرند از دیگر برنامه‌های این مسجد است.

بختیاری می‌گوید: «آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در هر منطقه‌ای وجود دارد. ما با کمک خیرین و با یک برنامه‌ریزی دقیق، هر ماه یک معتاد را برای ترک اعتیاد ترغیب و تشویق می‌کنیم و صفر تا صد هزینه‌های درمان او را هم تقبل می‌کنیم. برای خانواده‌های این افراد نیز دوره‌های مشاوره‌ای برگزار می‌کنیم تا ان شاء الله پس از بهبودی کامل به آغوش خانواده بازگردند.»

اشتغال‌زایی امام محله

پرداخت وام و اهدای جهیزیه به نیازمندان

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند و معرفی افراد بی بضاعت به کمیته امداد و سپاه برای دریافت وام‌های ضروری نیز از اقدامات مسجد حضرت ولیعصر(عج) است، بختیاری می‌گوید: «الحمدلله با کمک مردم و خیرین توانستیم مجموعه کمک‌رسانی خوبی به مردم شهرک داشته باشیم که ان شاء الله امیدواریم با حمایت‌های بیشتر از سوی مسئولین و مردم بتوانیم اقدامات بهتری نیز انجام دهیم.»

ظرفیت‌های خدمات‌رسانی هر مسجدی اگر در محلات مختلف کشور فعال شود می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم در مناطق مختلف به دست مردم شود و این ظرفیت مردمی لازم است که بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27332
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.