• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
یادداشت؛

سوگواری دهه محسنیه عمومی یا خصوصی؟!

  • کد خبر : 27265
  • 16 مهر 1400 - 10:52
سوگواری دهه محسنیه عمومی یا خصوصی؟!
فضای عمومی و رسمی ما سیاه پوش بودن و حاکم بودن جو عزاداری را بعد از ماه صفر بر‌نمی‌تابد. اما اهل ولا و هیاتی‌ها با درک ریشه‌ای بودن مصائب این ایام علاقه دارند در این روزها نیز عزاداری کنند.

به گزارش صدای حوزه، سیدمحمدحسین میرلوحی، مدیر دبیرستان علوم انسانی و معارف اسلامی امام صادق(ع) در یادداشتی به مناسبت آغاز ایام مظلومیت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها به موضوع «دهه محسنیه» پرداخته که می‌خوانید:

۱. سنی و شیعه معتقدند بعد از شهادت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله سقیفه تشکیل شد.

۲. شیعه و برخی از سنی‌ها معتقد به حمله یا احراق خانه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در ایام بعد از شهادت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله یعنی همین روزها هستند. شهادت حضرت محسن هم بنا به برخی از نقل‌ها در این ایام بوده است.

۳. ملاک بدعت بودن یا نبودن فعلی این است که سنتی به این عنوان که داخل شریعت بوده عنوان شود نه اینکه هر مراسمی که افراد بگیرند که روایتی از معصومین (ع) نداشته باشد بدعت است که در این صورت اعلام ایام فاطمیه و دهه فجر هم بدعت است.

۴. بنا به بیان امام صادق (ع) گرچه مصیبت کربلا اعظم مصائب است، اما مصیبت هتک حرمت بیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها تلخ‌تر و جانگدازتر است.

۵. آن عزای عمومی که به صورت جدی برای همه محبان اهل بیت علیهم السلام توصیه به آن شده و دستور داده شده است برای آن عزم همه مسلمانان تعلق بگیرد عزای سیدالشهداست و به واسطه عرف و سنتی که مخصوصا در جامعه ما صورت گرفته و پذیرفته شده است ماه صفر نیز به محرم برای عزاداری عمومی ملحق شده است.

۶. هدایت فرهنگ و سنت عمومی یک مساله است و پسند خوش‌ذوقانه هیاتی‌ها هم مساله دیگری. فضای عمومی و رسمی ما سیاه پوش بودن و حاکم بودن جو عزاداری را بعد از ماه صفر بر‌نمی‌تابد. اما اهل ولا و هیاتی‌ها با درک ریشه‌ای بودن مصائب این ایام علاقه دارند در این روزها نیز عزاداری کنند.

دهه محسنیه مصداق فلیحزن لحزننا

۷. مصلحت جمع اقتضا می‌کند سیاست عمومی و فضای شهر و کشور از عزا در بیاید و محبت و عشق آن دسته از هیاتی‌ها که بنا بر «فلیحزن لحزننا» عمل می‌کنند این اقتضا را دارد که آنها هم در عزای فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در برنامه‌های خودشان ماجور باشند.

۸. اختلاف بین شیعیان از بدترین گناهان است که شیطان به شدت دنبال آن است. مومن کیس باید مراقب باشد از این مساله دشمنی نسازد. هر کس علاقه دارد برای خود و جمع دوستان خود عزا برپا کند نباید مورد ملامت واقع شود و هر کس از عزا در می‌آید نباید مجبور به ماندن در فضای عزا باشد.
هدانا الله باحسن الوجه

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27265
  • منبع : حجت الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی

مطالب مرتبط

13دی
مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود
همزمان با ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود

12دی
اگر جایگاه مادری در جامعه ارتقاء پیدا کند مساله فرزند آوری نیز حل خواهد شد/ تولید ۱۰ محصول محتوایی در مورد ایام فاطمیه و شهید سلیمانی
مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی از تولید ۱۰ محصول محتوایی در مورد ایام فاطمیه و شهید سلیمانی خبر داد و افزود:

اگر جایگاه مادری در جامعه ارتقاء پیدا کند مساله فرزند آوری نیز حل خواهد شد/ تولید ۱۰ محصول محتوایی در مورد ایام فاطمیه و شهید سلیمانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.