• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
طی یادداشتی روند اصلاحی شیوه عزاداری‌ها در سال های اخیر بررسی شد؛

نقش هدایتگری فرهنگی نظام در اصلاح مناسک عزاداری

  • کد خبر : 27090
  • 14 مهر 1400 - 20:50
نقش هدایتگری فرهنگی نظام در اصلاح مناسک عزاداری
امروزه آحاد مردم، در مردمی‌ترین و غیر حکومتی‌ترین رفتارهای خود، متاثر از شیوه صحیح عزاداری هستند؛ مجموعه اقدامات در طول سال‌های اخیر، باعث شده تا ایستگاه‌های صلواتی، ضبط خودروها، تلفن‌های همراه و ... همه تحت تاثیر مادحین طرازی همچون:‌ محمود کریمی، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدحسین پویانفر و... باشند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، نقش حاکمیت در فرهنگ، ظرافت‌ها و الزامات فراوانی دارد و در طول سال‌های بعد از انقلاب، تجربیات موفق و ناموفق متعددی در این رابطه به دست آمده است.

همین تجاربِ بعضا ناموفق، برخی از سیاست‌گذاران و مسئولان فرهنگی را به این باور رسانده‌ است که حاکمیت هرچه در فرهنگ دخالت کمتری داشته باشد آسیب‌ها نیز کمتر خواهد بود. اما تجارب موفق در این زمینه، خلاف این ادعاست؛ البته بعضی از این اظهارنظرهای به ظاهر دلسوزانه از سوی چهره‌هایی صادر می‌شود که در پس پرده این حرف، به دنبال قطع ید نظام در مسائل فرهنگی و در نهایت استحاله فرهنگی هستند.

تجربه موفق اصلاح روند عزاداری در جامعه

یکی از تجربه‌های موفق این موضوع، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح در مورد مناسک و جلوه‌های عمومی عزاداری اهل بیت علیهم السلام خصوصا حضرت اباعبدالله علیه السلام می‌باشد که با دقت نظر در ذائقه عمومی مردم طی سال‌های اخیر، تفاوت فاحشی در سلیقه عمومی مردم مشاهده می‌شود.

در سال‌های گذشته، مداحی‌های محبوب و فراگیر، عموما ریتم و سبک‌های مطلوبی نداشت و با شیوه‌های عزاداری نامناسبی همراه بود. مداحی‌های اصطلاحا اگزوزی، ریتم‌های تند و تقلیدی از موسیقی‌های پاپ، اشعار سبک و دور از نگاه آرمانی شیعه (استفاده از عبارت‌های مانند سگ رقیه و … ) رفتارهایی سبک مثل لطم‌زنی‌های نمایشی، قلاده آویزان کردن، برهنه شدن هنگام سینه‌زنی، قمه‌زنی، استفاده از تمثال اهل بیت علیهم السلام و … از جلمه مواردی بود که سال‌های نه چندان دور مورد توجه جامعه و جوانان قرار داشت.

مسائلی از این دست، هر یک در طی چندسال به واسطه اقدامات نرم و یا قهری نظام اصلاح و بهبود یافته است که برخی از آن به عنوان نمونه بیان می‌شود:

  1. استفاده از اشعار سبک و وهن‌آلود

مجموعه های فرهنگی مرتبط با ادبیات و شعر، خصوصا با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و عنایت ویژه ایشان به شعر، خصوصا شعر آئینی و انقلابی، به تدریج و بعد از اقداماتی همچون برگزاری رویدادهای متنوع شعری، تربیت شعرای جوان و مستعد، ارج نهادن به اشعار صحیح و پر مغز و … توانستند علاوه بر ارتقاء سطح کیفی اشعار، بر اشعار مورد استفاده در مداحی‌ها و عزاداری‌ها نیز تاثیر مطلوبی داشته باشند.

  1. برهنه شدن در هنگام سینه‌زنی

اقدامی که چندان شایسته مراسم منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نبود و در سال ۹۳ با اقدام بجای دفتر رهبر معظم انقلاب بهبود چشم‌گیری پیدا کرد؛ در آن سال و در پی انتشار صحبت‌های حجت الاسلام فلاح زاده راجع به نظر حضرت ایت الله خامنه‌ای مدظله العالی  درباره مطلبوب نبودن برهنه شدن در مجالس، مورد استقبال هیئت‌های انقلابی و به تبع آن دیگر هیئت‌ها واقع شد؛ و الان معمولا در هیئات مذهبی، برهنه شدن جو غالب نیست.

  1. سبک‌های تند و تقلیدی

رسانه‌های رسمی از جمله صداوسیما، با بها دادن به مادحین انقلابی، جوان، خوش صدا و خوش سبک، توانسته در سال‌های اخیر ذائقه مردم را تغییر دهد. در این بین مداحان با استعداد زیادی نیز پرورش یافتند که هنر رسانه‌های رسمی، کشف به موقع و ارج نهادن به آن‎ها بود.

  1. استفاده از تمثال اهل بیت علیهم السلام

از دیگر مسائلی که موجب نازل شدن معارف دینی و سطحی نگری می‎شد، استفاده از تمثال اهل بیت علیهم السلام بود که الان تقریبا هیچ اثری از آن در بین مردم دیده نمی‌شود. این مورد اما با تصویب قانون توانست مسیر درستی به خود بگیرد. قانونی که در سال ۸۵ به تصویب رسید و بر آن اساس چاپ تمثال و استفاده از آن در هیئات مذهبی ممنوع شد.

  1. قمه زنی

اما جمع شدن قمه زنی از مناسک آئینی در کشور، کاملا به واسطه یک امر قهری و ورود نیروی انتظامی به ماجرا بود. بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب بر حرمت قمه‌زنی، قوه قهریه نظام با هر شکل آن در سطح جامعه مقابله کرد و با همراهی مردم، اکنون دیگر اثری از قمه زنی در ایام عزاداری نیست و حتی قمه‌زنی‌های مخفی نیز رونقی ندارد.

برکات نظام اسلامی

این اتفاقات مبارک و اصلاح رفتار جامعه در شیوه عزاداری، از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و از نمونه‌های نقش مثبت حاکمیت در ترویج و تصحیح شعائر دینی به شمار می‌رود. نقشی که اگر نظام اسلامی نباشد، نمی‌توان در جامعه پیاده‌سازی کرد.

البته رد پای اقدامات رهبر معظم انقلاب در تمامی این موارد به وضوح روشن است؛  از برگزای جلسه سالیانه با مادحین، تا جلسات منظم با شعرا و فتواهای شرعی و بها دادن به شعر و سبکِ فاخر و به طور کلی، برگزاری مناسک آئینی به شیوه صحیح.

نکته قابل توجه موضوع آن است که آحاد مردم، در مردمی‌ترین و غیر حکومتی‌ترین رفتارهای خود، متاثر از شیوه صحیح عزاداری هستند؛ مجموعه اقدامات در طول سال‌های اخیر، باعث شده در ایستگاه‌های صلواتی، ضبط خودروها، تلفن‌های همراه و … همه تحت تاثیر مادحین طرازی همچون:‌ محمود کریمی، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدحسین پویانفر، حسین طاهری، رضا نریمانی، مجید بنی فاطمه باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27090
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

مطالب مرتبط

19اردیبهشت
تفاوت مخرج مشترک نداشتن با صورت مشترک داشتن
حواشی دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان؛

تفاوت مخرج مشترک نداشتن با صورت مشترک داشتن

03فروردین
کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند
یک راهکار خوب برای شناسایی کتاب های خوب؛

کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.