• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد:

از عملکرد پارادوکسی شبکه نمایش خانگی تا اقدامات جزیره ای نهاد های انقلابی

  • کد خبر : 26585
  • 09 مهر 1400 - 12:07
از عملکرد پارادوکسی شبکه نمایش خانگی تا اقدامات جزیره ای نهاد های انقلابی
در زمانی که ما با چین و روسیه در ارتباط مناسبی هستیم، سریال «خاتون» به نقد روسیه می‌پردازد و از جنایات انگلیس سخنی به میان نمی‌آورد.

به گزارش صدای حوزه، نشست رونمایی از شماره هشتم نشریه تاملات رشد با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صابر میرزایی، معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در سالن شماره ۲ دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، غلامحسین خسروپناه با بیان اینکه وقتی مساله‌ای حل می‌‌کنید از روح علما استمداد بجویید، اظهار داشت: ارتباط قلبی و معنوی با شخصیت‌های عرفانی نقش مهمی در فعالیت‌ها و به ویژه حل مسأله دارد.

ضرورت توجه به حل مسائل از مسیر درست

وی با اشاره به اینکه حل مساله با چند افت مواجه است که باید از آنها پرهیز شود، ادامه داد: برخی اوقافت نظریه‌های موجودی که مبتنی بر استراژی و پژوهش خاص است که ما در این باب حرف داریم. برخی دوستان می‌خواهند معضل اقتصادی یا فرهنگی را حل کنند، می‌آیند با پارادایم گفتمانی ورود پیدا می‌کنند. نمی‌خواهم بگویم پارادیم گفتمانی را قبول ندارم. اما نقدهایی درباره آن وجود دارد. چرا که برخی بدون اینکه بخواهند بدانند آن موضوع از چه مباحثی نشات می‌گیرد به دنبال حل مساله با آن هستند. این امر در حالی است که هر مساله‌ای باید از نظریه و بعد فرانظریه حل شود. اگر توجه نشود به آفتی مواجه می‌شویم.

عدم مواجهه با واقعیات جامعه

خسروپناه ادامه داد: آفت دوم این است که معمولا حوزویان و دانشگاهیان که به مباحث فکری و اندیشه‌ای متمرکز هستند، دغدغه حل مساله دارند و مبانی را می‌شناسند، اما با واقعیت جامعه مواجه نیستند و مساله را به خوبی درک نمی‌کنند؛ به طوری که کار عینی و موضوع شناسی دقیقی انجام ندادند. یکی از ضعف‌های اهالی علم این است که ارتباط مستمر با نهادهای درگیر در موضوعات را نداریم. کاش طلاب یا دانشجویان دو روز در هفته ناظر بر تخصصی که دارند در میدان قرار گیرند. برخی از دوستان که به وزارتخانه‌ها رفتند و ایده عدالتی دارند، می‌گویند ما در چه عالمی بودیم و واقعیت چه عالم دیگری است.

وی با بیان اینکه باید به هر مساله‌ای که میخواهیم بپردازیم مقام رویکرد حکمرانی را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: در شورای انقلاب فرهنگی می‌بینیم که اسنادی می‌نویسند اما تنظیم آن با مقررات و قوانین همخوانی ندارد. به همین دلیل خروجی قابل قبولی نخواهیم داشت. ساختار دانشگاه ها علم محور است نه موضوع محور. اما در اسناد دانشگاه می‌خواهیم که مساله را حل دانشجویان حل کنند.

لزوم گفتمان سازی ایده ها و نظرات

خسروپناه با اشاره به اینکه همانطور که رهبری فرمودند تا ایده و نظریات گفتمان سازی نشود چندان در جامعه موفق نخواهیم بود، گفت: برای این امر باید از ابزار رسانه استفاده شود. قرار است فیلم حضرت خدیجه ساخته شود که فیلمنامه آن را برایم آوردند. اما دیدم این یک داستان است و از منابع سنی استفاده شده و چندان معتبر نیست. چند روز قبل هم یک فیلم امریکایی دیدم که ساختار حکمرانی قرن ۲۱ آمریکا در آن به نمایش گذاشته شده بود. ما فیلم دینی تاریخی و دفاع مقدسی می‌سازیم اما قصه است ولو واقعی باشد. فیلم مختارنامه مثلا می‌خواست مظلومیت امام حسین و مختار را نشان دهد اما طوری دیگر عمل کرد. باید اصحاب رسانه و به ویژه کارگردان‌ها را آگاه کرد.

پارادوکس موجود در محصولات شبکه نمایش خانگی

وی با اشاره به سریال های سینمای خانگی تصریح کرد: سریال‌های خانگی اخیر،  سبک زندگی لاکچری را ترویج می‌کردند. مثل همین زخم کاری؛ البته اصل پیام خوب بود. سریال خاتون هم که اخیر در حال پخش است، به نقد روسیه می‌پردازد و زمانی که ایران از شمال درگیر روس‌ها و از جنوب درگیر انگلیسی‌ها را به نمایش گذاشته است. آن هم در زمان کنونی که ما با چین و روس‌ها در ارتباط هستیم، طوری نشان می‌دهد که ذهن ما خدشه دار شود. نمی‌گویم باید به روس‌ها اعتماد کنیم. اما جالب این که جنایات انگلیس و امریکا را نمی‌سازند. با پیام آشکار و پنهانی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

وی در پایان گفت: از یک چیز خیلی رنج می‌برم که بارها هم گفتم اما این عرض من مورد توجه قرار نگرفته است. ما این همه مراکز و نهادهای فکری و میدانی جریان انقلاب داریم، اما همه جزیره ای عمل می‌کنند و گرفتار رفتار سازمانی هستند که من همه مشکلات را باید حل کنم. این رفتار سازمانی خطرش کمتر از رفتار فردی برای حل مسائل نیست.

در ادامه صابر میرزایی، معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به شیوه‌های مدیریتی کشور گفت: سال ۸۰ به ما گفتند راه حلی برای توسعه کشور پیدا کنید. زیرساخت‌ها انجام شده اما توسعه پیدا نکرده است. دیدیم که همه رسانه ها و روزنامه‌ها اقتصاد لیبرالی را ترویج می‌کردند.

وی افزود: من می‌خواستم جلوی آنها باشم، اما واقعا می‌توانستم؟! کشور اکنون نیازمند سیاست در همه عرصه‌ها است. جریاناتی را پیش بردند تا جایی که مردم گفتند انقلاب کردیم که شکاف طبقاتی برداشته شود و عدالت حاکم شود. اما الان کجای این مسیر هستیم؟

بانک‌ها کارشان شبهه‌ناک است

میرازیی با نقد روند عدالت خواهی در ارکان اجرایی بیان داشت: بانک‌ها کارشان شبهه‌ناک است. این چه مناسباتی است که حاکم است. این همه شهید دادیم برای چه؟ ما می‌خواستیم تمدن اسلامی را احیا کنیم.

وی ادامه داد: اما کاری که همین اندیشکده‌ها راه انداختند پیامی را در جامعه منتشر کردند که ما این وضعیت را قبول نداریم و خودمان منتقد این وضعیت هستیم و راه حلی هم داریم.

نشریه تاملات

نشریه تاملات رشد یکی از رسانه های علمی مرکز دانشگاه امام صادق است که در شماره هشتم با عنوان متفکرمحوری، حل مساله بر مدار متفکر تلاش کرده است تا به مساله چالش و فاصله ابتنا بر مبانی و نظریه اسلامی از یک سو و حل مساله عینی اجتماعی و مسائل انقلاب اسلامی از سوی دیگر بپردازد و متفکر محوری به معنای رجوع به نظام فکری متفکران جامع انقلاب اسلامی را به عنوان راه میان بری برای پر کردن فاصله نظر و عمل برای اندیشکده ها و پژوهشکده ها در گفت و گو با صاحب‌نظران اندیشگاهی پژوهشگاهی و دانشگاهی و حوزوی ارائه دهد. لازم به ذکر است دکتر خسروپناه در مصاحبه ای که در نشریه تاملات امده است ضمن تاکید بر ایده متفکر محوری برای رفع فاصله نظر و عمل در اندیشکده ها و پژوهشکده ها تاکید کرده و صابر میرزایی نیز بر ارتباط زنجیره‌ای اندیشکده‌ها با یک متفکر اسلامی با رویکرد فلسفه مضاف توصیه کردند. این نشریه به همت هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق تنظیم شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت شماره هشتم نشریه تاملات (متفکر محوری؛ حل مساله بر مدار متفکر) می توانند به اینجا مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26585
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
از پروژه‌هایی نیمه کاره و شکست خورده تا داستانهای پر زرق و برق و کم مایه
02فروردین
پلتفرم هایی با فیلم های نیمه کاره و کم مخاطب
نقد و بررسی فیلم های نمایش خانگی در سال 1400؛

پلتفرم هایی با فیلم های نیمه کاره و کم مخاطب

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.