• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
همزمان با تعیین رئیس جدید سازمان صداوسیما؛

تولید محتوا و مخاطب آفرینی، چالش های امروزی صدا و سیما

  • کد خبر : 26580
  • 08 مهر 1400 - 16:28
تولید محتوا و مخاطب آفرینی، چالش های امروزی صدا و سیما
دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما در کنار مشکلات و معضلات مختلفی که بسیاری از کارشناسان به آن اعتقاد دارند تأکید دارد که چالش فعلی رادیو و تلویزیون، چالش محتوا و مخاطب است.

به گزارش صدای حوزه، پیمان جبلی که حالا با رفتن عبدالعلی علی عسکری، بر مسند ریاست سازمان صدا و سیما نشسته است، پنج سال قبل با حکم خودِ او معاون برون مرزی رسانه ملی شده بود. اما جبلی کیست؟ و چه نگاهی به رسانه دارد؟ او فارغ از مواضع و اظهارنظرهایی که در طول سال‌های مسئولیتش در رسانه ملّی داشته، در هفته گذشته با گروه‌های مختلف اصحاب فرهنگ، دفاع‌مقدس و دانشگاهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بررسی اجمالی کارنامه پیمان جبلی

جبلیِ ۵۵ ساله، در ارتباط با رسانه های داخلی، کارنامه نسبتا قابل قبولی داشته است؛ نگاه به تعداد مصاحبه‌های او با خبرگزاری‌های مطرح داخلی کشور در دوران حضور در معاونت برون مرزی صداوسیما هم مؤید همین نکته است. حتی او پنجم تیرماه ۱۳۹۸ از بخش‌های مختلف خبرگزاری تسنیم  بازدید و به سؤالات خبرنگاران تسنیم  پاسخ داد که مشروح این بازدید در اینجا  قابل مشاهده است.

جبلی در روزهای اخیر با نمایندگانی از دانشگاهیان و فرهنگیان دیدار داشت و نقطه نظرات آنها را شنید و شِمای کلی از سیاست‌هایش در قبال صداوسیما را ارائه کرد. او در اظهارنظری با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در صداوسیما گفته بود، تلاش برای توفیق صداوسیما به عنوان بزرگترین و فراگیرترین دستگاه فرهنگی کشور تنها وظیفه یک نفر یعنی رئیس این سازمان نیست، بلکه همه مجموعه‌های فرهنگی دیگر و به خصوص جریان‌های مردمی باید تلاش کنند تا این بار سنگین به سرانجام برسد.

رییس جدید صداوسیما همچنین تأکید کرده بود: جایگاه و توان رسانه ملی فراتر از نقش یک سازمان متصدی صرف است و می‌تواند در کسوت تسهیل‌گری و شتاب‌دهندگی به ظرفیت عظیم نسل‌های جوان و باانگیزه انقلاب ظاهر شود.

اما با پایان یافتن دوره مسوولیت علی‌ عسکری در سازمان صداوسیما، مقام معظم رهبری در حکمی پیمان جبلی را به ریاست این سازمان منصوب و بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»،«پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

عمده‌ترین مشکلات صداوسیما چیست؟

یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از کارشناسان و نخبگان رسانه به آن اذعان دارد، بحثِ فقدان خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی در رادیو و تلویزیون است. وقتی که در برنامه‌سازی و سریال‌سازی هیچ‌گونه خلاقیتی نمی‌بینیم که وجه تمایزی بین برنامه‌ها و سریال‌ها بتوان قائل شد حداقل در سال‌های اخیر. با نگاهی به نظرسنجی‌های مختلفی که از مردم گرفته می‌شود و گزارش‌های میدانی، می‌توان این نکته را دریافت که نوستالژی‌های دهه ۶۰ و ۷۰، بیش از دهه‌های اخیر بیننده دارد.

نکته دیگر که بسیاری از گلایه‌ها و انتقادات نسبت به آن وجود دارد بحث عقب‌ماندن خبرِ صداوسیما از فضای‌مجازی و بخش‌های دیگر است و همچنین از دست دادن مرجعیت خبری رسانه ملّی که مورد بحث گروه‌های مختلف است. یکی از نکات دیگر موضوعِ عدم توجه سریال‌سازان و برنامه‌سازان به سلایق و ذائقه مخاطب امروز و همچنین توجه به سرمایه‌سالاری زیاد از حد که در آگهی‌های بازرگانی، حضور برخی سلبریتی‌هایی که حتی تا مدت‌ها پیش جایگاهی برای رسانه ملّی قائل نبودند، همه مؤید این موضوع است.

با توجه به اشرافِ مناسب پیمان جبلی بر روی فضای مجازی و ایجاد صفحات اینترنتی برای شبکه‌های مهمِ برون مرزی صداوسیما، احتمالاً فصل جدیدی از فعالیت‌ها در این عرصه آغاز خواهد شد. مهمتر از همه توجه به شبکه نمایش‌خانگی و ساماندهی و قانونمند شدن حرکت‌های ساترا است. این ساماندهی جزو مطالباتی است که برخی از تهیه‌کنندگان و سازندگان این عرصه نسبت به صداوسیما داشتند که با توجه به نهادینه شدن نظارت رسانه ملّی بر نمایش‌خانگی، باید هرچه زودتر در این عرصه هم تعیین تکلیف داشته باشد.

مهمترین چالش رسانه ملّی به روایتِ دبیر شورای نظارت

محمد صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما که مدت‌ها به عنوان معاون و مدیر در بخش‌های مختلف رسانه ملّی فعالیت کرده به خبرنگار تسنیم گفت: چالش فعلی صداوسیما چالش محتوا و مخاطب است. حتماً بایستی رئیس جدید رسانه ملّی در راستای افزایش ضریب مخاطب قدم بردارد؛ به تعبیری مخاطب‌آفرینی و خلقِ مخاطب کند.

او افزود: برای اینکه رئیس جدید صداوسیما بتواند مخاطب موجود را حفظ و نسبت به افزایش مخاطب جدید اقدام کند، بایستی یک بازنگری جدّی در تولیدات و محصولات رادیو و تلویزیون داشته باشد که متناسب با این چهار مؤلفه تنظیم شوند. میل مخاطب، نیاز مخاطب، مصلحت مخاطب و ذائقه مخاطب؛ به تعبیری اگر این ۴ مورد مهم، به یک استاندارد درست می‌رسیم.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما تصریح کرد: وقتی مصلحت مخاطب درنظر گرفته شود رسانه ملّی به عنوان مسئول و مدیر هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه، می‌تواند متناسب با سنین، جنسیت و اقشار مخاطب برنامه و فیلم و هر نوع پارامتر نمایشی دیگر تولید کند.

صوفی خاطرنشان کرد: حتماً باید در کنار مصلحت، رضایت، میل و ذائقه مخاطب هم درنظر گرفته شود. برای اینکه به این مؤلفه‌ها دست پیدا کنیم به یک مهندسی و مدیریت پیام خوب و با دقت نیازمندیم. باید برای ایده‌پردازی و تولید آن خوب مراقبت و هوشمندانه پیش برویم تا بتوانیم به افزایش ضریب مخاطب دست پیدا کنیم.چون ما امروز با مخاطبی روبروییم که حق انتخاب دارد و انتخاب‌های گسترده‌ای هم پیش‌روی اوست.

وی در پایان افزود: بنابراین با توجه و دقت به این مؤلفه‌ها و چالش فعلی صداوسیما که محتوا و مخاطب است، سطح کیفی تولیدات رسانه ملی مستمراً افزایش پیدا خواهد کرد. و این پیام را می‌گویم نه به معنای انتقاد از وضع موجود، بلکه همیشه بایستی برنامه‌ها رو به رشد و تعالی و جهش حرکت کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26580

مطالب مرتبط

02مهر
موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!

21اردیبهشت
مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند
تغییرات در رسانه ملی با حکم معاون سیما؛

مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند

14اردیبهشت
طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود
دیپلمات سابق و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو:

طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.