• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
نظر آیت الله مصباح یزدی در ارتباط با طب اسلامی:

اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشیم، هیچ نقصی در دین اسلام یا در انجام وظیفه پیغمبر نیست

  • کد خبر : 25456
  • 27 شهریور 1400 - 13:58
اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشیم، هیچ نقصی در دین اسلام یا در انجام وظیفه پیغمبر نیست
اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه می‌‏توان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانه‌‏ای برای اين كار طراحی كنيم. صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمی‌‏كند. روايات در دسترس است، كتاب‏‌هايی هم نوشته شده و شرح‏‌هايی نيز برای آن، نگاشته‌‏اند، اين‌‏ها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده می‌كردند.

به گزارش صدای حوزه، آیا پیغمبر اکرم و ائمه اطهار(ع) در زمینه «طب اسلامی»؛ مطلب جدیدی آورده‌اند؟ یا آنچه نقل شده [مثلاً در کتاب‌های طب النبی و طب الرضا]، کم و بیش در کتاب‏های پیشینیان و هم دوره‏‌های آنان هست؟

آیا آن‌ها [ روایات اهل بیت] همان دستوراتی است که در طب‌‏های قدیم باستانی نظیر طب یونانی، طب ایرانی، هندی و چینی مطرح بوده است؟! به هر حال نخستین پرسش در این باب این است که بین آنچه در روایات اهل بیت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در کتب یونانی یا کتب ایرانی یا سایر تمدن‏‌های کهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟

اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهیم، و آن را بکاویم و بررسی کنیم که در این میراث دینی، چه چیزهایی وجود دارد که می‌‏توان از آن استفاده کرد، باید طرح تحقیقی عالمانه‌‏ای برای این کار طراحی کنیم. صرف قرائت چند آیه و روایت و نقل یک داستان، مشکل ما را در تحقیق طب اسلامی یا طب نبوی حل نمی‌‏کند. روایات در دسترس است، کتاب‏‌هایی هم نوشته شده و شرح‏‌هایی نیز برای آن، نگاشته‌‏اند، این‌‏ها اگر کارآیی داشت، تا به حال از آن استفاده می‌کردند.

آیا تعریف از طب بوعلی و محمدبن زکریا رازی، مفهوم طب النبی را شرح می‌‏کند؟ آیا طب النبی همان است که آنها گفته‌‏اند؟! درحالی که بیشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از یونانیان گرفته شده، و براساس نظر و روش آنها پیش رفته و تحقیق شده است. مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع یونانیان است.

مطالبی از قبیل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه که در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب یونانی و طب باستانی وجود دارد.

پس نمی‌‏توان مطالب ذکر شده را طب اسلامی نامید؛ چرا که در آن‏‌ها نه از اسلام اثری پیدا است، نه وحی در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقیقاتی که دیگران کرده‌اند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهیم برای ما خلط می‌‏شود.

اگر گفتیم طب اسلامی همان طب یونانی است ــ یا چیزی شبیه آن یا با یکی از طب‏‌های باستانی شباهت دارد ـ تحقیق درباره طب اسلامی (به عنوان اسلامی) دیگر جایگاهی نخواهد داشت، و اگر بخواهیم تحقیق کنیم باید در همان طب سنتی تحقیق کنیم.

وقتی می‌‏توانیم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ویژه تحقیق کنیم که، بر این باور باشیم اسلام موارد خاصی را در این زمینه آورده است و این می‌تواند پیش‌‏فرض تحقیق باشد، یعنی بدانیم که اسلام مطلب جدیدی را در این زمینه آورده که باید آن را کشف کرد.

برای مثال صرف این که روایتی را پیدا کنیم که مسأله‌‏ای را مورد تأکید قرار داده که هم در قانون بوعلی، هم در کتاب جالینوس، هم در کتاب بقراط و… نشانه‌‏ای از اشاره به آن مسأله دیده می‌‏شود، نمی‌‏توان اظهار داشت که آن را اسلام آورده است.

مرتبه و شأن پیغمبر(ص) هیچ وقت بیان مطالب طبی یا مطالب فیزیکی نبوده، بلکه شأن او هدایت است.

دلیلی که ما برای نبوت اقامه می‌‏کنیم این نیست که نیازهای مادی بشر را رفع کند.

بشر با تحقیقات علمی خود و به همراه انگیزه‏‌های که در نهان دارد، می‏‌تواند راه زندگی دنیایی و راه تأمین سلامتی خود را کسب کند.

اگر پیغمبر اکرم و ائمه اطهار مطالبی را در این زمینه‌‏هایی فرموده‌‏اند، برای این نبوده که وظیفه نبوت و رسالت آنان اقتضاء می‏‌کرده است؛ بلکه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و کمک به مردم، عنایت می‌‏فرمودند، بیان و راهنمایی می‌‏کردند. وظیفه‌‏ی اسلام این نیست که مطالب طبی بیان کند.

در حقیقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشیم، هیچ نقصی در دین اسلام یا در انجام وظیفه پیغمبر نیست. اگر در این زمینه می‌خواهیم تحقیقی کنیم، برای دانستن این مهم است که بدانیم پیامبر و امامان علاوه بر وظیفه نبوت و رسالت چه کمک‌هایی به انسانیت کردند و چه مواریث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهره‏‌گیری برجا گذاشتند. پس اولین اصلی که ما باید به عنوان یک اصل و پیش‏‌فرض تحقیق درباره طب اسلامی یا طب النبی بپذیریم این است که پیغمبر مطالب جدیدی آورده باشد.

منبع:
استاد محمد تقی مصباح یزدی، پیش‌فرض‌های طب اسلامی: ‌پرسش‌‌هایی برای پژوهش، همایش طب‌النبی(ص) _
سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ٨۵/١٢/١٠

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25456

مطالب مرتبط

29فروردین
تشنگی در ماه مبارک رمضان را چگونه کنترل کنیم؟
در گفت‌وگو با متخصص طب سنتی مطرح شد؛

تشنگی در ماه مبارک رمضان را چگونه کنترل کنیم؟

22فروردین
بهترین زمان حجامت و شرایط آن
در گفت‌وگو با متخصص طب سنتی مطرح شد؛

بهترین زمان حجامت و شرایط آن

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.