• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
آیه‌ای که اباعبدالله (ع) هنگام ورود به مکه خواند؛

راه بی پایان و بدون بن بست عاشورا

  • کد خبر : 21714
  • 22 مرداد 1400 - 13:32
راه بی پایان و بدون بن بست عاشورا
موسوی مطلق با اشاره بر اینکه نگاه‌ها به پیروزی خیلی متفاوت است، گفت: برخی پیروزی را در غلبه نهایی می‌دانند، اما برخی پیروزی را در نتیجه حاصله‌ای می‌بینند که چه بسا در اثر کشته شدن حاصل می‌شود.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام موسوی مطلق در یک برنامه تلویزیونی با موضوعِ بررسی آیات مطروحه از سوی امام حسین علیه‌السلام در طول حرکت کاروان تا کربلا گفت: امام حسین موقع خروج از مدینه آیاتی را خواندند که موسای نبی هنگام خروج از مصر بیان داشت. موسی علیه‌السلام دو خروج داشت، یک خروج انفرادی که شبانه صورت گرفت و فرمود «رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.» (۲۱ قصص) یک خروج هم از مصر داشت که به دنبال ناسپاسی فرعونیان صورت گرفت.

طی آن، خداوند به موسی فرمان داد شبانه با بنی‌اسرائیل از مصر خارج شوند. ایشان حدود ۷۰۰ هزار نفر را به صورت معجزه‌آسا با خود از مصر خارج کرد و نتیجه آن، غرق شدن فرعونیان بود. در خروج اول، موسی تقریباً هشت روز در راه بود تا از قلمروی فرعونیان خارج شد و به مَدین رسید. نتیجه ورود ایشان به این شهر، آشنایی با جناب شعیب بود. این آشنایی برکاتی را به دنبال داشت. در حین بازگشت، در کوه طور آیات خدا را دریافت کرد. با همان‌ها سراغ فرعونیان رفت.

وی افزود: امام حسین علیه‌السلام در شب جمعه سوم شعبان سال ۶۰ هجری وارد مکه شد و تقریبا ۴ ماه در این شهر اقامت داشت. امام غریبانه از مدینه خارج شد، اما با تشریفات وارد مکه شد. آنجا جایگاهی بود که امام می‌ایستادند و عمره‌گزاران می‌آمدند و حضرت برایشان سخنرانی می‌کرد. وقت ورود آیه‌ای را خواندند که موسی علیه‌السلام هنگام ورود به مَدین داشت «وَ لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْیَنَ‏ قالَ عَسى‏ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنی‏ سَواءَ السَّبیل‏‌؛ و چون به سوى [شهر] مَدْیَن رو نهاد [با خود] گفت: «امید است پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند.»

از این آیه برداشت می‌کنیم که ما همیشه نیاز به هدایت داریم. اگر نیاز به هدایت نبود، بر ما واجب نبود که روزی ۵ مرتبه در نماز بایستیم و از خداوند درخواست هدایت کنیم. اهمیت سوره حمد به قدری است که نمی‌توان از نماز برداشت. امام وقتی سخن از هدایت می‌کند، یعنی امروز تاریخ را هم دیده و امید داشته همه امت هدایت شوند.امام وقتی این آیه مشابه ماجرای موسی را تلاوت می‌کند، یعنی بشارت پیروزی می‌دهد؛ یعنی ما بر می‌گردیم، اما پیروز خواهیم بود؛ به این معنا که این راه،‌ راهِ بی‌پایان و بن‌بستی نیست.

موسوی مطلق با اشاره بر اینکه نگاه‌ها به پیروزی خیلی متفاوت است، گفت: برخی پیروزی را در غلبه نهایی می‌دانند، اما برخی پیروزی را در نتیجه حاصله‌ای می‌بینند که چه بسا در اثر کشته شدن حاصل می‌شود. ایادی ابلیس از جن و انس با تمام قوا و قوت آمدند تا نگذارند این خیمه‌ها به‌پا شوند، اما ما می‌بینیم هر ساله عزاداری‌ها پر شورتر از سال قبل برگزار می‌شود؛

همچنان که عزای سیدالشهداء تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است، از ممنوعیت‌ها و سخت‌گیری‌ها گرفته تا بلاها و سختی‌ها. در زمان سلجوقیان سرکوب‌های شدیدی نسبت به عزاداری محرم داشتیم، اما هیچ‌گاه موفق نشدند آن را تعطیل کنند و مردم هم نخواستند کنار بکشند. این یعنی پیروزی. جبهه حق در زیر خیمه سیدالشهداء هر ساله خودنمایی می‌کند و این خیمه و این نور سبب هدایت مردم شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21714
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

13دی
مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود
همزمان با ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود

03دی
آنچه نزد علما مشهور بوده و سند صحیح دارد،فاطمیه اول به روایت ۷۵ روز است/ایام فاطمیه محدود به یک روز نبوده و در چند روز برای آن اقامه عزا میشد
مدیر موسسه یاوران اندیشه فاطمی در ارتباط با صحبت های حجت‌الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری قمی:

آنچه نزد علما مشهور بوده و سند صحیح دارد،فاطمیه اول به روایت ۷۵ روز است/ایام فاطمیه محدود به یک روز نبوده و در چند روز برای آن اقامه عزا میشد

01دی
انصاری، تنها راه دیده‌شدن را خودکشی معنوی پنداشته است
در پی صحبت های مجید انصاری در ارتباط با عزاداری منتشر شد؛

انصاری، تنها راه دیده‌شدن را خودکشی معنوی پنداشته است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.