• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
فاطمه داداشی در برنامه چراغ مطرح کرد:

جامعه اسلامی باید زمینه را برای بهره برداری از توانایی ها و استعدادهای زنان فراهم کند

  • کد خبر : 18288
  • 21 تیر 1400 - 13:34
جامعه اسلامی باید زمینه را برای بهره برداری از  توانایی ها و استعدادهای زنان فراهم کند
کارشناس حوزه حجاب و عفاف گفت: این وظیفه جامعه اسلامی است که بستری را برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان برای بروز استعدادها و توانمندی های زنان فراهم کند که از جمله آنها شرایط روانی و آسایش و رفاه اجتماعی برای حضور در جامعه است.

به گزارش صدای حوزه، برنامه «چراغ» در روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته گذشته میزبان «فاطمه داداشی» یکی از فعالان فضای مجازی با سابقه یک دهه حضور و فعالیت در این عرصه با محور فعالیت‌های پژوهشی، تبلیغی و ترویجی عفاف و حجاب و مسائل زنان بود.

نگاه اسلام به زنان، همه جانبه است

«داداشی» با اشاره به نگاه جامع و همه جانبه مکتب اسلام در همه مسائل به ویژه در حوزه زنان افزود: رویکرد اسلام به جایگاه زن بر محور کرامت فردی و اجتماعی زنان هست .

اگر کسی بگوید زن فقط باید درون خانه باشد و صرفا به امر همسری و مادری بپردازد  و فعالیت دیگری نداشته باشد، این یک نگاه تک بُعدی است و خلاف نظر اسلام است. اسلام زن را همه جانبه می نگرد؛ زن به ما هو زن، دارای نقش مادری و همسری است ولی به لحاظ بُعد انسانی، ابعاد اجتماعی دارد و اسلام برای فعالیتهای اجتماعی زن، برنامه دارد؛ یعنی نه تنها به فعالیت اجتماعی زنان اصالت و رسمیت می دهد بلکه برای آن  برنامه و تعریف دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما تاریخ را بنگریم، در سیره پیامبر (ص) و  ائمه معصوم (علیهم السلام) چنین نیست که زن الّا و لابُد در خانه بماند. در بخش دیگری از گفتگو و در پاسخ به سوال مجری برنامه، با اتکای به کلام بزرگان از جمله رهبر حکیم انقلاب و فقهای دین و مبانی اسلام، قائل بود اگر بخواهیم فعالیتهای اجتماعی زنان را سطح بندی کنیم،

نازلترین سطح – یعنی سطحی که حداقل حضور اجتماعی زنان مطرح است- بحث اشتغال و درآمدزایی است، البته اسلام این را از دوش زنان برداشته است که این به معنای منع حضور اجتماعی زنان نیست، بلکه خطوط کلی مثل پوشش و رعایت حریم ها و اخلاقیات و رفتارها مطرح هست.

وی ادامه داد: سطح دیگر حضور اجتماعی زنان، فعالیت های استعدادی آنهاست؛ هر انسانی از آن جهت که انسان هست علایقی دارد و حق دارد این استعداد ها را بروز دهد که ممکن است مستلزم حضور زن در اجتماع هم باشد و این حق طبیعی زن است.

اعم از اینکه این استعداد در زمینه تحصیل علم یا فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد و به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اگر کسی بخواهد مانع بروز این بخش از استعدادهای زنان شود این ظلم به زن هست.

وظیفه جامعه اسلامی فراهم کردن بستری برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان است

این پژوهشگر حوزه زنان یادآور شد: وقتی از حق صحبت می شود در مقابلش تکلیفی هم هست. این وظیفه جامعه اسلامی است که بستری را برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان برای بروز استعدادها و توانمندی های زنان فراهم کند که از جمله آنها شرایط روانی و آسایش و رفاه اجتماعی برای حضور در جامعه است.

این حضور زنان، مسئولیت محور هست یعنی در جامعه ای که زندگی  می کنند  وظایفی هم نسبت به آن جامعه و دیگر افراد جامعه دارند. بعبارتی جامعه اسلامی بر نوع زن به عنوان یک انسان – صرف نظر از اینکه زن هست- حقی دارد، یک وظیفه و مسئولیتی نسبت به آن جامعه دارد که آن مسئولیتِ رشد و اصلاح جامعه است.

داداشی تصریح کرد: هر چند نوع حضور افراد در جامعه مستلزم آموزش و تربیت افراد هست اما این کافی نیست و باید ضوابط و حد و حدودی هم برای نوع حضور افراد تعیین شود از جمله در مساله پوشش تا به کمک آن بحث آموزش و فرهنگ سازی بیاید.

برای رعایت ارزشهای اجتماعی و اخلاقی باید ضوابط و قوانینی باشد تا حد و حدود رعایت شود در همه جای دنیا هم این امر هست و نمی توان گفت در این حوزه آزادی اختیاری وجود دارد. تعیین حد و حدود هم بر اساس ارزش ها و اعتقادات هر جامعه ای متغیر هست اما اصل قانون یک امر ثابت در همه جای دنیاست.

قانون و مساله نوع پوشش

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که قانون در نوع پوشش دخالتی ندارد، غیر از پوشش های خاص و زننده و…، بلکه در تعیین حد و حدود دخالت می کند. هر مساله ای که بروز و ظهورش در جامعه هست و روی حریم دیگر افراد جامعه تاثیر می گذارد، یک امر اجتماعی محسوب می شود نه شخصی و باید برای آن حد و حدودی تعیین شود، پوشش هم یکی از این امور هست.

این کارشناس فرهنگی در بخشی از سخنانش اشاره کرد که حجاب وسیله ای است برای رسیدن به توانایی ها و استعدادهای زنان. رعایت پوشش و عفاف بستری را فراهم می کند که در جامعه نگاه ها متوجه جسمانیت و جذابیت های ظاهری زن نشود بلکه افکار، اندیشه ها و خلاقیت های زن دیده شود.

وقتی پوشش حذف شود، دیگر رقابت ها بر سر استعدادها و توانمندی ها نیست بلکه بر سر جسمانیت است که رقابتی نابرابر و به ضرر زنان است. کمترین آسیب هم سلب امنیت روانی و اجتماعی از همه افراد جامعه است.

ایشان با تجربه ای که در این یک دهه از فعالیت خویش در حوزه مسائل زنان داشتند به نتایج و آثار سوء عدم رعایت عفاف و حجاب در جامعه که دامنگیر خانواده ها و فروپاشی نظام خانواده ها می شود اشاره و مصادیقی را بیان کردند و کمترین آسیب عدم رعایت حریم ها اعم از پوشش و تعامل با غیرمحارم را سلب آرامش و امنیت روانی و فکری افراد بیان کردند که خود افراد جامعه هم به آن اذعان دارند.

برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار داده و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18288
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

28اردیبهشت
حجاب یکی از عوامل آزادی اجتماعی و بخشی از هویت ملی ما است
آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری:

حجاب یکی از عوامل آزادی اجتماعی و بخشی از هویت ملی ما است

06مهر
بانوان بایستی در فضای مجازی حضور بر مبنای شخصیت و بدون ظهور جنسیت را بیاموزند
در گفتگو با بانوی کارشناس خانواده و فعال حوزه مطرح شد؛

بانوان بایستی در فضای مجازی حضور بر مبنای شخصیت و بدون ظهور جنسیت را بیاموزند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.