• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5

روش تثبیت مطالب حفظی

  • کد خبر : 6936
  • 27 اسفند 1399 - 14:46
روش تثبیت مطالب حفظی
از این روش تثبیت محفوظات می‌توانید در تمامی رشته‌ها، خصوصاً حفظ قرآن و نهج البلاغه استفاده نمایید.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام مهدی درستی در کانال شخصی خود یادداشتی را با عنوان «روش تثبیت مطالب» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

متاسفانه در حوزه علمیه روش قاعده مندی برای تثبیت مطالب به طلاب آموزش نداده اند و تنها کلام شیخ طوسی ره را بر زبان می آورند:《الدرس حرف و التکرار ألف》؛ در حالی که《ألف》اگر توصیفی باشد و غیر روشمند، حرفی اشتباه است؛ اما اگر از باب تمثیل گفته شده باشد، موردی ندارد.

برای تثبیت مطالب و برنگشتن دوباره به کتب درسی، باید روش های علمی و محققانه مرور را اجراء نماییم تا از اسراف وقت در رجوع به مطالب خوانده شده دوری کنیم.

برای انتقال داده ها از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت و تثبیت مطالب خوانده شده در هر علمی، باید به روش ذیل عمل کنیم: (با انجام دقیق عملیات مرور، در صورت عدم عارضه بیماری آلزایمر، داده های ذهنی، مادام العمر در نفس شما تثبیت می شوند)

قبل از هر چیزی باید بدانیم که مرور مباحث دو صورت دارد:

۱.خواندن و مطالعه مجدد کل مباحث و تاکید بیشتر بر نکات مهم؛
۲.مطالعه خلاصه ها و یادداشت ها؛

روش دوم تاثیر بیشتری در ذخیره اطلاعات دارد.

البته باید بدانیم که مرور کردن قبل از تسلط بر مباحث، ایجاد استرس کرده و خود موجب فراموشی می شود.

ما باید بدانیم که مرور را در چه زمانی، چگونه و با چه روشی انجام دهیم.

مراحل مرور، زمان و تعداد عملیات در هر دوره به شرح ذیل است:

  1. اولین مرور: حین مطالعه؛ راهبرد 👈 یادداشت برداری، توضیح دادن مباحث برای خودمان؛ مشخص کردن نکات مهم با خط کشی، مثل ماژیک فسفری؛

۲. دومین مرور: ۲۴ الی ۳۶ ساعت پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ حل تمرین های مرتبط با هر بحث؛ مرور ذهنی مطالب مطالعه شده روز گذشته قبل از استراحت شبانه؛

۳. سومین مرور: یک هفته الی ۱۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ حل تمرینات اشکال دار جلسه قبل؛ علامت زدن قسمت های فراموش شده؛

۴. چهارمین مرور: دو هفته الی ۲۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ مطالعه قسمت های فراموش شده جلسه قبل؛ بررسی تمرین های اشکال دار و مهم؛

۵. پنجمین مرور: یک ماه الی ۴۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 مرور یادداشت ها و خلاصه دروس؛ حل تمرینات اشکال دار قبلی؛ مرور قسمت های فراموش شده قبلی و مطالب فرّار.

طلاب گرامی که یک عمر را (۱۰ سال تحصیل) در حوزه سپری می کنند، باید این روش را در یادگیری مطالب بکار برده تا مبتلا به اسراف وقت که حرمت شرعی دارد، نشوند.

از این روش می توانید در تمامی رشته ها، خصوصاً حفظ قرآن و نهج البلاغه استفاده نمایید.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.