• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

18
در پی انتقاد آموزشکده آمریکایی توانا از حضور طلاب در مهدهای کودک؛

حضور طلاب کاربلد برای شکست حصر تربیتی کودکان و رفع ابهام از سبک زندگی ایرانی-اسلامی

  • کد خبر : 32616
  • 13 آذر 1400 - 14:38
حضور طلاب کاربلد برای شکست حصر تربیتی کودکان و رفع ابهام از سبک زندگی ایرانی-اسلامی
نویسنده آموزشکده توانا روی دو نکته جهت تخریب حضور طلاب و روحانیون در امر تربیت کودکان پافشاری می کند؛ ابهام معنایی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دوگانگی تربیتی و آموزشی کودکان که اتفاقا هر دو تا حدودی و از جهتی و نه آنطور که گردانندگان توانا مرادشان هست، نکات درستی می باشند!

به گراش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، حجت الاسلام حمید برزگار، مدیر مسئول پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه طی یادداشتی به ارزیابی نگاه آموزشکده توانا به امر حضور طلاب جوان در مهدهای کودک پرداخته است که از نظر می گذرانیم.

آموزشکده توانا که به طور رسمی و علنی بودجه خود را از سوی دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا و گوگل تامین می کند و مقصدش را مقابله با نبود آزادی آموزشی در ایران اعلام کرده است طی یادداشتی کوتاه و البته در ادامه پروژه سابق خود جهت هراس افکنی پیرامون تبعات حضور روحانیون در آموزش و پرورش، این بار به سراغ حضور فعال طلاب و روحانیون در ساحت تربیت کودک رفته است.

در این مطلب می خوانیم؛ “به طور خلاصه می‌توان گفت در حیطه برنامه‌های آموزشی و محتوایی همان بلایی که بر سر مدارس ما آمده، بر سر مهدهای کودک هم خواهد آمد؛ ظهور یک دوگانگی آموزشی و فرهنگی و تربیتی که در یک طرف آن تراوشات فرهنگیِ حاکمیت و سبک زندگی موهوم و نامشخصی که آن را «ایرانی-اسلامی» نام نهاده‌اند قرار دارد و در سوی دیگر آن خانواده‌هایی هستند که اغلب خواهان آموزش‌های مدرن و مهیا‌شدن کودکان‌شان برای ورود به دنیایی متعارف همراه با مهارت‌های زندگی و رقص و شادی و یادگیری زبان‌های پرکاربرد بین‌المللی هستند. اگرچه تحلیلگران بر این باورند که چنین آموزش‌های رسمی در عصر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توان تاثیرگذاری محدودی دارند، اما علی‌رغم پذیرش این موضوع باز هم نمی‌توان نتایج منفی این دوگانگی تربیتی و آموزشی را در روح و روان و شخصیت کودکان انکار کرد.”

نویسنده آموزشکده توانا روی دو نکته جهت تخریب حضور طلاب و روحانیون در امر تربیت کودکان پافشاری می کند؛ ابهام معنایی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دوگانگی تربیتی و آموزشی کودکان که اتفاقا هر دو تا حدودی و از جهتی و نه آنطور که گردانندگان توانا مرادشان هست، نکات درستی می باشند!

برای کم کردن از استبعاد این سخن از شما جهت مطالعه انواع نقد وارزیابی ها پیرامون دلایل عدم نهادینه شدن سبک زندگی ایرانی-اسلامی در مراکز متعدد حوزوی و فرهنگی دعوت می کنم و همچنین مباحث مختلفی که اساتید سواد رسانه ای پیرامون چندمرجعیتی شدن کودکان در عصر رسانه ها مطرح می کنند که ناظر به همین مشکل می باشد که کودکان عصر رسانه بین آموزه های تربیتی و فکری والدین و مدرسه و رسانه ها حسابی گیر افتاده اند و لذا خلق و خوهایی ویژه پیدا کرده اند که باید فهمیدشان.

شکست حصر تربیتی غرب

همه اینها در حالیست که می توان گفت حضور طلاب و روحانیون خوش اخلاق و خوش فکر و با تقوا در کنار کودکان می تواند به شکلی عملی تا حدود زیادی مشکل ابهام نظری سبک زندگی ایرانی–اسلامی را حل و فصل کند، مضاف بر اینکه ابهام نظری این مفهوم در لایه های پیچیده آن ظهور و بروز دارد – اگر داشته باشد – و از سوی دیگر و در پاسخ به دوگانگی تربیتی کودکان باید گفت حضور طلاب می تواند صدایی باشد در کنار انواع صداهای مخرب و ضدفطری که ذهن و روان کودکان را احاطه کرده است تا آنها به گونه ای کاملا بیگانه با فرهنگ دینی بزرگ نشوند و این منجر به شکست حصر تربیتی غرب برای آنها بشود و مانع ذهنیت سازی های منفی علیه طلاب و مناسبات دینی در ذهن پاک آنها شوند.

بدیهی است مشکل دوگانگی تربیتی در مورد خانواده هایی که با ادبیات دینی مشکل دارند قابل حل نخواهد بود و تنها راه چاره، بالاتر بردن سهم تربیت دینی در مدارس می باشد تا مانع رشد تک بعدی آنها در امان خانواده ای غیر یا ضد مذهبی شوند.

البته طلاب و روحانیونی که با چنین کودکانی سر و کار دارند لازم است آداب تعامل اثرگذار با این نسل از کودکان بدانند و هرگز باعث پس زده شدن تربیت دینی نزد آنها نشوند. این بخش از طلاب به غیر از معارف دینی باید حاکم بر اقتضائات این نسل نیز باشند و خود نیز تا حدودی دیجی نیتیو باشند! (در همین زمینه بخوانید : شهروندان فضای مجازی و تربیت دیجی‌نیتیو ها)

در میدان و واقع هم می بینیم که غالب خانواده های غیرمذهبی نیز با آموزش های دینی مشکلی ندارند چرا که آسیبی از این قبیل تعالیم سراغ ندارند و اتفاقا احساسشان اینست که در این دوران پر از فساد و تحریک و تنوع، چه بهتر که فرزندانشان با آموزه هایی تربیت شوند که سطح خودداری و مراقبت از خود را نزد آنها بالاتر می برد.

این روزها پدرومادرها بشدت نگران آینده اخلاقی فرزندانشان هستند و حتی از همین امروزشان نیزمی ترسند که مبادا دلبندانشان تحت تاثیر تحریک های شبانه روزی فیلم ها و صفحات مجازی و … خیلی زود بزرگ شوند و بچگی نکنند و در چاله هایی بیوفتند که درآمدنشان زحمت چند ساله بخواهد و …طبیعی است که این قبیل خانواده های غیرمذهبی هم علاقمند به حضور طلاب و روحانیون خوش منظر و خوش برخورد در کنار کودکانشان باشند.

به نظر می رسد مدعیان آزادی فکر به بحث کودک که می رسد دوست دارند تمامی دعاوی آزادی خواهانه خود را کنار بگذارند و طرفدار تربیت تک کانالی آن هم از نوع غربزده و رقص و … باشند!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32616
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

24مرداد
فارغ از کلیشه ها و با فعالیت ۲۴ ساعته در پایتخت
گزارشی از یک مسجد تراز انقلاب:

فارغ از کلیشه ها و با فعالیت ۲۴ ساعته در پایتخت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.