• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
گزارشی درباره یک طرح سرگردان ملی:

بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی

  • کد خبر : 40896
  • 25 فروردین 1401 - 11:33
بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی
متاسفانه تکلیف برخی نمایندگان هم با خودشان مشخص نیست؛ یعنی هم می خواهند که قانون باشد و در ضروری بودن ساماندهی فضای مجازی شکی ندارند و هم می خواهند از عوارض قانونگذاری شانه خالی کنند!

به گزارش صدای حوزه، تیرماه سال ۹۹ و در همان اوایل کار مجلس یازدهم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمودند:

«به مسائل کلیدی توجه کنید، اولویت را به مسائل کلیدی بدهید … مسئله‌ مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است که این مسئله، مسئله‌ی بلندمدت هم نیست؛ مسئله‌ی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. توجه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویت نشوید».

بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی

متأسفانه با وجود اینکه در حال نزدیک شدن به سومین سال فعالیت مجلس یازدهم هستیم، نه تنها از سوی مجلس شورای اسلامی، قانونی برای فضای مجازی کشور و وضعیت نگران کننده آن وضع نشده، بلکه در این روزها تازه بحث بر سر این است که آیا طرح فضای مجازی باید به صحن مجلس بیاید یا از طریق همان اصل ۸۵ بررسی شود!

توضیح اینکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتند که با تکیه بر اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی و تصویب «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به کمیسیون ویژه سپرده شود. البته این طرح به دلیل تغییراتی که در آن إعمال شد، بعدها با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» مطرح شد.

در روزهای اخیر، برخی نمایندگان به دنبال این بوده اند که این طرح را دوباره به صحن علنی برگردانند و به جای بررسی در آن کمیسیون تخصصی و سپس تصویب آن بر اساس اصل ۸۵، به صورت عادی در صحن مجلس بررسی شود. در این زمینه، طی جلسه غیر علنی مجلس، رأی استمزاجی نیز از نمایندگان گرفته شد و دوباره در رسانه ها سخنان ضد و نقیضی از سوی برخی نمایندگان در مورد نحوه بررسی طرح، منتشر شد که مردم عادی و نخبگان را سردرگم کرده است.

سرنوشت نامعلوم طرح در مجلس یازدهم

واقعیت این است که بر اساس تجربه، بررسی طرح در صحن علنی مجلس، زمانبر خواهد بود. نکته تأسف برانگیز اینجاست که طرح مربوط به فضای مجازی، از مجلس دهم مطرح شده است و پس از چندین بار تغییر نام و تغییر محتوا در طی این سال ها، امروز در مجلس یازدهم هم سرنوشت نامعلومی را طی می کند.

از برخی نمایندگان دغدغه مند و متعهد که بگذریم، ظاهرا تعدادی از نمایندگان اتفاقاً بدشان نمی آید که از فضای به وجود آمده استفاده کنند و با بیان مواضع سطحی و یا سیاسی بازی، خودی نشان دهند و از طرفی هم به دنبال کسب رأی در دور آینده مجلس باشند. این موضوع، زمانی شدت می گیرد که طرح به صحن علنی مجلس نیز بیاید.

تکلیف برخی نمایندگان هم با خودشان مشخص نیست

از سوی دیگر، متاسفانه تکلیف برخی نمایندگان هم با خودشان مشخص نیست؛ یعنی هم می خواهند که قانون باشد و در ضروری بودن ساماندهی فضای مجازی شکی ندارند و هم می خواهند از عوارض قانونگذاری شانه خالی کنند! از همین رو در بعضی مصاحبه ها شاهد هستیم که مواضع دو پهلو و یا غیر کارشناسی بیان می کنند.

در هر صورت، پس از این همه کش و قوس، این ایران و مردم آن هستند که از ادامه یافتن و گره خوردن قضیه، ضرر خواهند کرد. مجلس یازدهم تا پایان کار خود هم می تواند همین گونه در زمینه فضای مجازی، منفعلانه عمل کند و وقت خود را هدر دهد، اما در طی این سال ها، مردم در خلأ زندگی نخواهند کرد و عوارض فضای یله و رهای مجازی و اشغال سایبری، ما را رها نخواهد کرد؛ وضعیت فضای مجازی کشور روز به روز بدتر خواهد شد و همین الان نیز در زمینه تدوین قوانین و تأمین منافع ملی و حقوق اولیه در فضای مجازی، از کشورهای ابرقدرت این حوزه، بسیار عقب مانده ایم.

تصویب قانونی که نبودش بهتر از بودن آن است

نکته پایانی اینکه، همین الان نیز در نسخه نهایی طرح، برخی مواد ضروری برای مدیریت فضای مجازی وجود ندارد و در هر نسخه از طرح نیز بعضاً دچار تغییرات اساسی و عقب نشینی های مخرب هستیم؛ با ادامه این روند، بیم آن می رود که در نهایت، مجلس یازدهم قانونی تصویب کند که نبود آن، بهتر از بودن آن باشد!

رسانه های ضدانقلاب و جریان تحریف داخلی نیز در صدد این هستند که یا اصلاً قانونی در این زمینه تصویب نشود و یا اگر تصویب می شود، در حد یک قانون بی یال و کوپال و در واقع قانون خنثی باشد.

امیدواریم که نمایندگان مجلس هر چه سریع تر اشتباهات گذشته در این زمینه را برطرف کرده و به جای پرداختن به حواشی و یا مشغول شدن به حواشی ای که برخی رسانه ها یا فضای مجازی برای این طرح به وجود می آورند، با یک نگاه فراگیر علمی و کارشناسی شده، به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40896
  • منبع : جهان نیوز

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.