• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
تحلیلی بر بیانات امروز مقام معظم رهبری در جمع پرستاران؛

تبیین سه کانون راهبردی در جنگ روایت‌ها

  • کد خبر : 33499
  • 23 آذر 1400 - 11:02
تبیین سه کانون راهبردی در جنگ روایت‌ها
جنگ رسانه‌ای، امروزه در دو ساحت شناختی و روانی متمرکز شده و در بُعد شناختی نیز محور روایت سازی، برجسته شده و وزن بالایی گرفته است.

حجت الاسلام علیرضا محمدلو، سردبیر پایگاه خبری-تحلیلی صدای حوزه، طی یادداشتی به تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرستاران پیرامون موضوع «جهاد تبیین» و «جنگ روایت ها» پرداخت. متن این یادداشت از نگاهتان می گذرد.

رهبر انقلاب در دیدار با پرستاران و در بخشی از سخنان خود فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت می کند و کرده. دشمن روایت کرده، روایت های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است». ۱۴۰۰/۹/۲۱

چیستی و چرایی اینکه حضرت آقا درباره بروزترین جنگ عصر معاصر سخن می گویند و روایت صحیح از انقلاب و دفاع مقدس و تسخیر لانه جاسوسی را هم بعنوان مثال‌های مهمی برجسته می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. جنگ رسانه‌ای، امروزه در دو ساحت شناختی و روانی متمرکز شده و در بُعد شناختی نیز محور روایت سازی برجسته شده و وزن بالایی گرفته است. اما دلیل این روایت سازی و میزان بُرد و امتدادش در سه محور قابل رصد بوده و ضرورت واکاوی دارد.

در ادبیات استراتژیک، تاریخ اهمیت ویژه ای دارد و اساس جامعه پردازی و آینده پژوهی تلقی می‌شود. از همین زاویه نگاه می توان مساله جنگ روایت ها را تبیین نمود.

۱- تاریخ سازی: فاز اول روایت سازی، بازخوانی موقعیت یا به عبارت دقیق تر، بازسازی موقعیت هاست که مجموعه ای از خرده روایت ها را تبدیل به کلان روایتی در خدمت یک سیاست یا ایدئولوژی نماید. واقعه غدیرخم در صدر اسلام را به عنوان شاهد قضیه، مرور کنید که چگونه روایت شد و چه پیامدهایی داشت! مثال های به روزش را نیز در بیانات مقام معظم رهبری مطالعه کردیم.

۲- فرهنگ‌سازی: وقتی که تاریخ شکل گرفت و موقعیت جدیدی ساخته یا بازآفرینی شد، فاز دوم کار یا همان تولید ذهنیت اتفاق می افتد. اساس فرهنگ بر باورها و ارزش‌هایی است که در ذهنیت و ارتکاز عمومی جامعه کاشته می شود. در واقع فرهنگ سازی بدلیل ذهنیت سازی و در ادامه تاریخ سازی شکل می گیرد.

۳- دکترین سازی: حال که تاریخ صورتبندی شد و ذهنیت و فرهنگ نوینی آفرید، در سطح سیاستگذاری و مطابق ایدئولوژی و فرهنگ عمومی حاکم، بایدها و نبایدهای تازه ای خلق می شود. با چه کسی دوست یا دشمن باشیم، تعریف جدیدی پیدا می کند و خطوط زرد و سبز و قرمز بازسازی می شود. در واقع دکترین‌های کشورداری و سیاستگذاری جامعه، رنگ متفاوت تری گرفته و تغییر ایدئولوژی کامل می شود.

پس وقتی صحبت از جنگ روایت ها می‌شود، ترجمه اش همان جنگ شناختی در سطح تاریخ(گذشته)، فرهنگ(حال) و دکترین(آینده) را باید در نظرداشت. اینکه چه بودیم، تعیین می کند که، که هستیم و چگونه باید باشیم. تاریخ ما، حال ما را توضیح می‌دهد یا توجیه می‌کند و حال ما، آینده ما را پایه گذاری می کند.

یک روایت دروغین از هشت سال جنگ تحمیلی، باعث خالی شدن انقلاب از عقبه مقدس و سوژه های قهرمان می شود و روایت جعلی از تسخیرلانه جاسوسی هم می شود آرگو که انقلاب را نتیجه حماقت توده ها، اشتباه روشنفکران و موج‌سواری قشری ضدمدرن، تصویرسازی می کند.

اضافه کنید به این محورها، عبارتی از ایشان را که فرمودند: اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم شکست می‌خورد. روایت سازی های جعلی و موازی، اثر جریان تحریفی است که خروجی اش جاده صاف کنی برای تحمیل گفتمان تحریمی-برجامی بر کشور می‌شود.

مطالب مرتبط:

بیانات در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33499
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو

مطالب مرتبط

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

01خرداد
عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!
حال خوش مدعیان عدالت در فضای مجازی؛

عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.